Sida 1 av 1

Rb 24 på J 29

Postat: 29 aug 2011, 10:04
av Lennart Berns
Jag tror att frågan varit uppe tidigare men utan konkret svar: gjordes det någonsin försök med skarpa Rd 24 Sidewinder på J 29F? Det finns bilder på blinda/gröna Rb 24 på en rote J 29F från F 3, men skarpa? F 4 hade J 29F längst i tjänst som krigsflygplan (till 1967) men där gjordes mig veterligen inga försök med jakrobotar.

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 29 aug 2011, 19:04
av Emil Lindberg
Jo, ämnet har varit uppe några gånger tidigare. Här är några resultat jag fann via Google (att söka på RB 24 via forumets sökmotor går ej).

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1674&start=0

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=701&start=0

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1669&start=0

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 29 aug 2011, 20:39
av Anders Gidenstam
Enligt den den J 29 F SFI som SFF säljer som PDF så var J 29:an kapabel att bära "rb 324". Om det verkligen gjordes har jag däremot inte kunnat utläsa.
SFI J 29 F, sid 46 skrev: Flygplanet kan medföra två jaktrobotar (rb 324) eller för övning en jaktrobot och en målraket. ...
Sidan verkar ha tillkommit som ändring nr 27 7/7(?) 1965.

Mvh,

Anders

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 29 aug 2011, 22:17
av Bengt Ekbladh
Ja så var frågan uppe på nytt:
Har tjatat rätt ofta om detta.
Jag ser det såhär.
Då inga svar finns på webben skulle jag gå till de piloter som var vid respektive div.
finns inte så många att välja på.
Har själv inga sådanna kontakter, men är ju inte så många att välja på !

Rent spontant undrar jag om överhuvdtaget J29 avlossat en "live" Rb 24?

Bevisa motsatsen.

Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 07 jan 2012, 16:28
av Emil Lindberg
På följande sidor fann jag av en händelse bilder på J 29 med RB 24.

http://www.langshyttan.nu/jsvbild/014.jpg

http://www.langshyttan.nu/jsv06.html

Stationssignal på nosen tyder på flygplan från F 20. Kan platsen vara Vidsel?
Roboten ser dock inte ut att vara skarp.

Men jag ställer mig lite undrande. Om man nu övade med RB 24 borde flygplanet vara modifierat så att den akustiska låsningssignalen från robotens målsökare nådde pilotens öron. Det enda som sedan behövdes för att avfyra en skarp robot var en enkel avfyringsimpuls, skulle gissa på 24V. D.v.s inte mycket mer avancerat än att skicka avfyringssignal till hängda raketer eller akan, eller fällningsimpuls till fälltankarna. Det känns väldigt märkligt om man flög runt med robotarna utan att installationen var brukbar för skarp avfyring. Om man ville flyga runt med lite last kunde man ju lika gärna ha hängt raketer eller fälltank. Visst, man ville säkerligen så snart som möjligt efter leverans av Rb 24 kunna uppvisa bilder på nytillskottet, helst i luften. Så på de första bilderna var installationen kanske inte klar. Men nödvändig modifiering borde ha varit förhållandevis enkel.

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 08 jan 2012, 10:40
av Lennart A
Lite kort information bara: De med RB 24-installation försedda J 29F var fördelade mellan F 3, F 4 och F 16. De tio plan som fanns på F 16/F 20 var avsedda för krigsdivisionen 4/F 16 och det bör väl vara ett av de flygplanen som bilden visar. Mer om detta och annat kan man läsa i min kommande bok om jaktflyget under kalla kriget! :-)

Hälsningar,
Lennart A

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 08 jan 2012, 11:24
av Lennart Berns
Håller med Emil om att detta är konstigt. Enligt uppgifter jag fått, avfyrade FC skarpa Rb 24 från fpl 29. Men flög man med skarpa Rb 24 på förband? Det är svårt att avgöra på Emils bilder om rb är grönmålad (blind) eller vit (skarp). Jag har talat med många 29-ff men det verkar inte finnas någon som verkligen vet hur det förhöll sig. Har du, Lennart A, någon ytterligare information? F ö kan jag berätta att det kommer en lång - åtta sidor - artikel i kommande nr av Soldat & Teknik (utk i handeln 17 jan). Där intervjuas bl a förre ordf i TTT-klubben (Tusen timmar Tunnan) Jan-Åke "Jåke" Berg. Och på Flygvapenbloggen finns en artikel om fpl 29 i Kongo 1961-63.

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 05 feb 2012, 20:43
av Bengt Ekbladh
Lennart A skrev:Lite kort information bara: De med RB 24-installation försedda J 29F var fördelade mellan F 3, F 4 och F 16. De tio plan som fanns på F 16/F 20 var avsedda för krigsdivisionen 4/F 16 och det bör väl vara ett av de flygplanen som bilden visar. Mer om detta och annat kan man läsa i min kommande bok om jaktflyget under kalla kriget! :-)
Hälsningar,Lennart A
Kollat lite runt.
Det verkar som att "denna mod." Inte skedde vid CVM tex. utan verkar
skett vid "egna" flottiljs verkstäder ?
Har dock inga "Harda"bevis just nu.
Dock kan sägas att i slutet av 1963 fanns bara knapt 200st. J29F kvar , med flera på utgående.

""Mer om detta och annat kan man läsa i min kommande bok om jaktflyget under kalla kriget! ""
Skrev Lennart.

Skedde "ombyggnaden" till Rb24 skytte lokalt på respektive flottilj?

Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 06 feb 2012, 20:00
av Bengt Ekbladh
Emil Lindberg skrev:På följande sidor fann jag av en händelse bilder på J 29 med RB 24.
http://www.langshyttan.nu/jsvbild/014.jpg
http://www.langshyttan.nu/jsv06.html
Stationssignal på nosen tyder på flygplan från F 20. Kan platsen vara Vidsel?
Roboten ser dock inte ut att vara skarp.
Men jag ställer mig lite undrande. Om man nu övade med RB 24 borde flygplanet vara modifierat så att den akustiska låsningssignalen från robotens målsökare nådde pilotens öron. Det enda som sedan behövdes för att avfyra en skarp robot var en enkel avfyringsimpuls, skulle gissa på 24V. D.v.s inte mycket mer avancerat än att skicka avfyringssignal till hängda raketer eller akan, eller fällningsimpuls till fälltankarna. Det känns väldigt märkligt om man flög runt med robotarna utan att installationen var brukbar för skarp avfyring. Om man ville flyga runt med lite last kunde man ju lika gärna ha hängt raketer eller fälltank. Visst, man ville säkerligen så snart som möjligt efter leverans av Rb 24 kunna uppvisa bilder på nytillskottet, helst i luften. Så på de första bilderna var installationen kanske inte klar. Men nödvändig modifiering borde ha varit förhållandevis enkel.
Beträffande de första bilderna:
Antar man menar 29:orna med nr 10 och 24?

Antar där att det visar 29555(eller 29490) som nr 10 och
29606(eller 29613 som snart blev nr 26)som nr 24

Dessa verkar inte varit på någon större mod?

Om det nu skulle vara "så enkelt" att modda J29:an till Rb24 kapabel så kanske
man gjorde det vid H-tillsyn, som ju ofta gjordes vid F3 1963-64?
Lennart A skrev:Lite kort information bara: De med RB 24-installation försedda J 29F var fördelade mellan F 3, F 4 och F 16.
De tio plan som fanns på F 16/F 20 var avsedda för krigsdivisionen 4/F 16 och det bör väl vara ett av de flygplanen som bilden visar.
Mer om detta och annat kan man läsa i min kommande bok om jaktflyget under kalla kriget! :-)
Hälsningar,Lennart A
Ser verkligen fram emot boken
Att det bara var 10 st. vid F20 (4/F16) tyder väl på knappheten av antalet modda plan.
En krigsdivision borde väl bestå av 16-18 plan vid denna tid?

Någon F20-07 hittar jag dock icke,för att kunna kolla vad hon råkade ut för.

Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 07 feb 2012, 13:44
av Per Kruuse
I Hans G Anderssons bok om SAAB står följande: "Under tiden 1962-1963 genomfördes en ny väsentlig höjning av flygplanets stridsvärde genom att samtliga J 29F utrustades med värmesökande jaktrobotar av typ Sidewinder (Rb 24)."
Man får väl förmoda att detta innebär att man testat denna utrustning med provskjutningar. Detta var ju under kalla kriget och det måste väl finnas någon Tunnan-pilot som kan berätta om hur det var ?

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 09 feb 2012, 19:51
av Bengt Ekbladh
Per Kruuse skrev:I Hans G Anderssons bok om SAAB står följande:
"Under tiden 1962-1963 genomfördes en ny väsentlig höjning av flygplanets stridsvärde genom att samtliga J 29F utrustades med värmesökande jaktrobotar av typ Sidewinder (Rb 24)."Man får väl förmoda att detta innebär att man testat denna utrustning med provskjutningar. Detta var ju under kalla kriget och det måste väl finnas någon Tunnan-pilot som kan berätta om hur det var ?
Detta är hämtat från HG Anderssons Svenska version av boken och utgiven 1990.

Dess förinnan utgavs den på Engelska ,1989 och där står såhär::
"" At the end of 1963, all J29Fs had been modified to carry Sidewinder (Rb 24)""

Tyvärr står inte var denna modd. skulle skett.
Det verkar Inte hänt på Saab, rätt få J29F var "intagna" där i början av 60-talet.

Lite tveksam till att uppemot 200st. J29F skulle moddats full ut
J32B och J34 var ju redan moddade (antar att de ca. 200 kvarvarande planen alla var "skjutklara",(har dåligt med data där)
Samt att Draken var i produktion och skulle snart ta över efter J29F.
Lennart A skrev:Lite kort information bara: De med RB 24-installation försedda J 29F var fördelade mellan F 3, F 4 och F 16.
De tio plan som fanns på F 16/F 20 var avsedda för krigsdivisionen 4/F 16 och det bör väl vara ett av de flygplanen som bilden visar.
Mer om detta och annat kan man läsa i min kommande bok om jaktflyget under kalla kriget! :-)
Hälsningar, Lennart A
Ett lite "vilt " antagande är att dessa stod uppstälda vid F14 / Halmstad 1965
Det gäller tex. 29425 F20-26
Har inte kollat hur många de var än, men en del verkar varit där till kass.

Vi får välavvakta Lennarts bok om han inte vill ge en liten hint ?

mvh Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 04 mar 2012, 23:25
av Bengt Ekbladh
Hej.
Har en notis om J29 och rb 324
Brevet är daterat 1963-01-24
Avsändaren är dåvarande tjf CFBS,alltså P.O.Fogde vid Flygvapnets Bomb och Skjutskola.
Chefskapet innebar bla.att hålla koll på instruktioner i FV.

Detta gällde miss"hälligheter" mellan skrivelser i OSF och MIL AIP:

Han skriver bla
>>Flygplan 29 får( här Ändrat till KAN ) enl. förslaget icke genomföra
anfall på mötande kurs med jaktraketer , vilket är dess enda möjlighet att Utan
rb 324 nå verkan mot mål som ex.Tu -16

Ovanstående ger ju ingen tidpunkt till Tunnans (ev?) beväpning med rb 324 /24

Men kan kanske få någon att minnas vidare?
Vad tolkar du ?

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 06 mar 2012, 21:50
av Bengt Ekbladh
Det är ju rätt lite känt hur man övade med Sidewinder/ rb 324
Tänkte återge en övning som skedde 22/3—23/3 och 28/3—1/4 1960

Målplatsen för luftskjutning med rb 324 sydost Stockholms södra skärgård.
Enligt karta mellan Stockholm och Gotska Sandön, med skjutriktning ca nordöst.
Huvudanfallsriktning 040grader.
Området är ej avlyst för sjötrafik
Beträffande civil flygverksamhet håller Tl F18 kontakt med ACC ESSS.
Sen bla.
Skjutande fpl leds av rrjal.(Puman övervakade)
Avfyrningspunkt för målraket skall hållas med en noggrannhet av (XX,=suddat) 1000m.

Senare lite mer föreskrifter och
Räddningsutrustning : Sk16 med livbåt vid Tullinge (F18)Avspaning av området sker om möjligt
av S32C,samt området är under radarspaning

Vilka övar?
Jo FBS, Flygvapnets Bomb o Skjutskola och det handlade om utprovning av rb324.
Veckan efteråt övade F8, F13 o F18 samma sak

Det var mest vingmålsskjutningar , men
Åven rb324 mot 12,7 cm målraketer med spårljus.
Skulle behöva mer upplysningar här.Nu gav ovanstående inte mycket om Tunnan och rb324, men vi kanske närmar oss?
Vad kan DU bidra med?
Bengt

Tillägg:
har tyvärr inget om Skjut-resultatet!

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 08 mar 2012, 13:25
av Jan H Vold
Beklager, men helt Off Topic, men Saab 29:

Noen vil kanskje ha interesse av små notiser om flyet i US Navys magasin Naval Aviation News.
Juni 1955, side 10:
http://www.history.navy.mil/nan/backiss ... /jun55.pdf
September 1955, side 16:
http://www.history.navy.mil/nan/backiss ... /sep55.pdf

pdf-filer på ca 5 MB.

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 08 mar 2012, 19:58
av Bengt Ekbladh
Tack Jan H Vold.
Det är väldigt roligt med respons på inläggen.

Något mer om Tunnan och rb324::

Flygplan 29 kan /kunde medföra 2 jaktrobotar 324
eller för övning 1 jaktrobot och 1 målraket.
((Målraketen antar jag är den 12,7 cm.ers som jag nämnde ovan.))
Balkläge var 3.

Roboterna kunde avfyras antingen
V=vänster
H=höger
V+H=..ja båda.
öven nödavfyring "of kås!"

Typerna: 324A och 324B
==live och blind Frågas?

Bild::F3-15, camo med monterad rb 324 troligen VIT finns (väljer just nu att inte delge )!

Hur var det?
Bara F3 / Malmen med Sidewinder beväpnade Tunnor eller fanns de kanske också på F4?

Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 11 mar 2012, 20:07
av Bengt Ekbladh
Finns fler uppgifter om den målraket:: 12,7 cm målraketer som jag nämnt ovan?

Användes den enbart vid Rb324 prov eller även i övrigt?

Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 12 mar 2012, 22:05
av Bengt Ekbladh
Jag frågade::
Bengt Ekbladh skrev:Finns fler uppgifter om den målraket:: 12,7 cm målraketer som jag nämnt ovan?
Användes den enbart vid Rb324 prov eller även i övrigt? Bengt
Det visar sig att den hade bet. 12,7 cm Målraket Mk26
längden var 1850mm
Vikt 97 kg
Den användes som mål vid övningsskjutning av stridsrobot 324.
Består av en Amerikansk attackrobotmotor som försetts med ett speciellt rakethuvud (Mk23)
Målraketmotorn hade bet.MK10.
För att alstra IR-strålning hade Målraketen 4 spårljus monterade vid sina vingar.

Sidewinder 324 var en IR-målsökande robot med passiv målsökare.
Kunde bara avfyras i "hundkurveanfall".

Om denna 12,7 cm målraketen inköptes komplett eller "sattes ihop" i Riket vet jag inte..än..
Att det var åtgång är troligt, vid 1960 års övning jag nämnde åtgick ett 10-tal

Och nu var ju frågan:
Sköt Tunnan / J29F någonsin rb324 /24 "in anger"?, eller åtminstone övades det?

Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 25 jul 2012, 15:00
av Tommy Johansson - ToJ
För en tid sedan skannade jag bilder på Saab 29 och fann en så pass intressant bild att jag vill dela den
med Er trots att jag inte vet (tyvärr), vem som är fotograf.

Bilden föreställer F 4-43 på något fält "någonstans i Sverige". Obeservera att Rb 24 har en skarp mål-
sökare, jag har tidigare endast sett de helgröna (blinda) robotarna förut på Tunnor. :D

Tommy

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 25 jul 2012, 15:29
av Bengt Ekbladh
Tommy Johansson - ToJ skrev:För en tid sedan skannade jag bilder på Saab 29 och fann en så pass intressant bild att jag vill dela den
med Er trots att jag inte vet (tyvärr), vem som är fotograf.
Bilden föreställer F 4-43 på något fält "någonstans i Sverige". Obeservera att Rb 24 har en skarp mål-
sökare, jag har tidigare endast sett de helgröna (blinda) robotarna förut på Tunnor. Tommy
Verkligen toppen Tommy.
I 29 boken finns en märkt 4-43.
29516 var en ex F15 kärra som kom till F4 som lån 1960-09-07,
samt överfördes till F4 1960-10-01.
1963 var den märkt 4-blå S, (lite fel i boken där)
Kärran finns noterad 4-43 i slutet av 1964.
Hon kasserades 1967-11-02.

Nu kan det ju ha funnits flera med samma märkning.

Vore värdefullt veta fototillfälle samt plats, någon vet säkert.

Tack Tommy
mvh Bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 25 jul 2012, 20:14
av Emil Lindberg
Tommy Johansson - ToJ skrev:Obeservera att Rb 24 har en skarp mål-
sökare, jag har tidigare endast sett de helgröna (blinda) robotarna förut på Tunnor. :D
Bilder på Rb 24 med skarp/fungerande målsökare har figurerat tidigare i denna tråd, se http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3639#p19290

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 25 jul 2012, 21:06
av Bengt Ekbladh
Det som många efterfrågar är När och var de få bilderna hittills med
29:or med rb24 "fångats" .

En liten fundering om bilder i 29 boken.
Kolla sid. 130,som sägs visa 29395
märkt 41 samt röd K från F3 Malmen.

Planet är absolut märkt F4
Går du till tabellen i samma bok hittas inget om röd K men med nr 41.

Mina andra notiser om 29395 säger att hon var på F3 1964.

Enligt mig visar inte fotot 29395,
Planet är märkt F4

Plan F4 märkt -41 är 29507 1964, ex röd V.
Någon som kan förklara?

Ja en utvikning kanske , men varför finns så få indikationer på Rb24 och Tunnan?

Tack Tommy igen för delgivning

bengt

Re: Rb 24 på J 29

Postat: 28 dec 2012, 18:32
av Emil Lindberg
Av en händelse fann jag denna sida

http://flygsida.blogspot.se/2012/03/rb- ... n.html?m=1