Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1976?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1976?

Inlägg av Strigel »

Hej!

Jag är ute efter bilder eller videoklipp från formationsflygningen över Stockholm bestående av 24 st Viggen, den 19 juni 1976 när kungen och drottningen gifte sig.

Någon som sitter på en länk?

Mvh

/ Fredrik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Varför bara "nöja" sig med viggarna? :-)

Skulle också gärna vilja se paraden över strömmen i juni 1976 igen, men det var ju betydligt fler flygplan än bara dessa 37:or. Minns att det var åtskilliga 35:or (Flygvapnets Drakengrupp bland annat), SK 60 (bland annat Team 60, varav en rote som gjorde ett hjärta i rök) och F 6:s A 32:or...
Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Re: Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1

Inlägg av Strigel »

Fredric Lagerquist skrev:Varför bara "nöja" sig med viggarna? :-)

Skulle också gärna vilja se paraden över strömmen i juni 1976 igen, men det var ju betydligt fler flygplan än bara dessa 37:or. Minns att det var åtskilliga 35:or (Flygvapnets Drakengrupp bland annat), SK 60 (bland annat Team 60, varav en rote som gjorde ett hjärta i rök) och F 6:s A 32:or...
Wow, låter som en fantastisk syn! :shock:

Givetvis är allt flygrelaterat material från denna dag tacksamt, så om ni har något som är okej att publicera publikt får ni mer än gärna posta det här... ;-)

Själv var jag sju år 1976, men har inget minne av att jag såg TV-sändningen, även om jag gissar att jag såg den tillsammans med mina föräldrar och syskon. Flygintresset för egen del fanns redan 1976, så det förvånar mig att jag inte har minnen från denna dag.

Mvh

/ Fredrik
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1

Inlägg av Karl Persson »

Tror det skett en del felrapporteringar och minnesluckor genom åren om det där. Visst blev det hjärta av SK 60 och lite annat men huvudöverflygningen skall ha varit 3 x 8 av varje sort Viggen, Draken, Lansen. En del minnen kan nog ha snöat ihop med Flygvapnets 50-års firande också.

Men bilder.. Nä. Letade i bildbanken på Stockholmskällan och hittade foton på flottans fartyg som deltog 1976 men inte ett enda flygplan. :-(
Användarens profilbild
Clear Air Turbulence
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 okt 2010, 00:31

Re: Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1

Inlägg av Clear Air Turbulence »

Finns en liten film med 20 Viggar över F-21. (tror jag) 5 st fyrgrupper!

formation.mpeg - by Deltared. Filmad 20 Nov 2003
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Bilder eller klipp på 24 st Viggen från kungabröllopet 1

Inlägg av Christian S »

Titta på SVT:s Öppet Arkiv. Där finns Silvia och Carl-Gustafs bröllop utlagt i sin helhet :-)
/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"