Hej alla,
Jag håller på att skriva en spekertext till TeamM:s kommande DVD "Air Show Spcial 2011",
och jag skulle höra med er om det är någon som kan berätta varför många Hercules flygplan
är groundade? Jag har hört några olika versioner, där även antalet stillastående flygplan
varierar något. Jag skulle vilja veta hur många det är och anledningen till detta.
Någon?
Årets upplaga av DVD-serien "Air Show Special" kommer att innehålla fyra olika flygdagar, tre
i Sverige och en i Danmark:
- Skellefteå Air Show
(med ett längre reportage om Hercules/Transport div. och "inside camera" från både "Hercan"
under uppvisningen och från Janne Emilssons SU-29! Ev. även video från en hjälmkamer fastsatt
på en fallskärmskoppare som släpptes från Hercules!)
- Flygkalaset i Jönköping (Ev. inside camera från Janne Emilssons SU-29)
- Eslöv Fly In (troligtvis 2 längre reportage. Inte bestämt vilka ännu)
- Roskilde Airshow (med ett längre reportage om Junkers Ju 52 - "Tante JU" och reportage
om uppvisningsteamet "Team Russ")
Visst gör jag reklam... Men då SFF Medlemsservice kommer att sälja filmen under hela nästa år,
med början i slutet av november eller början av december tyckte jag själv att det var OK. I annat
fall tar vi bort inlägget.
Bästa hälsningar från Skåne!
/Tille & Bertil, TeamM
http://www.teamm.se
Varför är Hercules planen groundade?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- TilleTeamM
- Kontakt:
-
Re: Varför är Hercules planen groundade?
http://www.forsvarsmakten.se/sv/sok/?qu ... y=Hercules
Flygbegränsningar för TP 84 Hercules
Publicerad: 26 augusti 2011 kl 16.23
Centrala nyheter I samband med genomgång av dokumentation på flygplanet TP 84 Hercules har materielsystemkontor flyg upptäckt att vissa kontroller av flygplanet inte har genomförts enligt tillverkarens instruktioner.
Med anledning av detta har ansvarig företrädare för Försvarsmakten Flygoperatör, generalmajor Anders Silwer, fattat beslut om ett så kallat rådrum, enligt gällande rutiner för verksamhetsledningen. Syftet med detta rådrum är att skapa tid för att kunna göra en värdering av det uppkomna läget.
Under den tid rådrummet gäller kommer inga flygningar att genomföras med de flygplan som kan bli föremål för kompletterande underhåll.
Flygbegränsningar för Hercules hävda
Publicerad: 30 augusti 2011 kl 14.47
Centrala nyheter En analys har visat att två av de sju flygplanen som i fredags fick temporärt flygstopp kan åtgärdas lokalt på Såtenäs. Dessa två bedöms kunna flyga igen under onsdagen.
Övriga fem flygplan måste gås igenom ytterligare innan de driftsätts. Flygstoppet utfärdades då det upptäcktes att vissa kontroller av flygplanen inte hade genomförts enligt tillverkarens instruktioner.
Det var under fredagen den 27 augusti som Försvarsmaktens flygvapeninspektör, generalmajor Anders Silwer fattade beslut om ett flygstopp, ett så kallat rådrum, för sju Herculesplan (TP84).
- TilleTeamM
- Kontakt:
Re: Varför är Hercules planen groundade?
Snabbt och exakt svar!
Stort tack för detta.
/Tille, TeamM
Stort tack för detta.
/Tille, TeamM