Sida 1 av 1

Framtiden för Lansen

Postat: 18 sep 2011, 08:58
av Christian S
Ett inslag som jag helt hade glömt bort att jag hade sparat ned till datorn. Västnytt gjorde ett reportage förra året om Lansen på Såtenäs och problematiken kring att flygförarna flyger på dispens och snart faller för åldersstrecket.

Sändningsdatum 2010-08-10
Lansenpiloten är Alf Ingeson Thoor
Stellan Andersson
samt flygchefen (tror jag) för F 7 Såtenäs. Jag mottager tacksamt emot namnet på honom.
Reporter: Lasse Weldeborn

http://www.youtube.com/watch?v=SJuoqr9lCtY

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 19 sep 2011, 10:26
av Henrik Bergman
Hej!

Om jag inte minns fel, så var det Robert Persson som var flygchef i intervjun.

/Henrik Bergman, Vargön

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 18:56
av Zimme
Är det nån som vet nått om det J-32:a som står övergiven på Arvidsjaurs flygplats? Det lilla jag vet att den hade ca 1000flygtimmar när den flögs dit och lämnades vid för våg och står sen en massa år och förfaller. Nån stackare borde ju förbarma sig över henne.

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 19:11
av Bengt Ekbladh
Zimme skrev:Är det nån som vet nått om det J-32:a som står övergiven på Arvidsjaurs flygplats? Det lilla jag vet att den hade ca 1000flygtimmar när den flögs dit och lämnades vid för våg och står sen en massa år och förfaller. Nån stackare borde ju förbarma sig över henne.
Intressant. du skriver "J-32", kan det var någon av målflygplanen eller tom. en fd.civil Lansen?
har du inga märkningar eller tidpunkter?

mvh Bengt

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 19:36
av Zimme
Vilken variant det är vet jag inte, har inte studerat den på nära håll, ingen verkar egentligen veta nått eller ha nått ansvar för den. Jag har bara sett den från luften men jag ska försöka ta mig tid att gå och kolla till den.

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 19:46
av Bengt Ekbladh
Zimme skrev:Vilken variant det är vet jag inte, har inte studerat den på nära håll, ingen verkar egentligen veta nått eller ha nått ansvar för den. Jag har bara sett den från luften men jag ska försöka ta mig tid att gå och kolla till den.
Bra, kan du säga När du såg den senast och om "vraket?" kan finnas kvar i nutid?

mvh Bengt

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 19:55
av Zimme
Såg den idag, Den står NV om plattan undanställd så den är ganska svår att beskåda om man inte har passerkort på flygplatsen, Ska dit på fredag om det är flygväder, får se om det hinns med då.

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 20:14
av Zimme
Bild

edit: en bättre som ger en hel del info.
Bild

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 20:20
av Tommy Johansson - ToJ
Hej,

32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...

Tommy

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 20:26
av Zimme
Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej,

32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...

Tommy
Nånstans har det i så fall skitit sig, nån måste ju förbarma sig över kärran och åtminstone fixa ett tak.

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 27 sep 2011, 20:36
av Bengt Ekbladh
Zimme skrev:
Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej,
32611/41 är "bevarad" på flygplatsen...Eller det var tanken från början...
Tommy
Nånstans har det i så fall skitit sig, nån måste ju förbarma sig över kärran och åtminstone fixa ett tak.
NÄR skulle 32611 fått koden 41 ?
Bengt

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 28 sep 2011, 00:20
av Björn Ek
Hej,

32611 (f.d SE-DCM) fick koden 41 efter det att den och 32616 (f.d. SE-DCN) åter militärreggades 1993-12-30.
32616 är bevarad på Vidsel med koden 46.
Även 32615 fick RFN märkning och koden 45. Den var ursprungligen ett lån från Målflygdivisionen (f.d. C36) men blev så småningom permanent överförd till RFN.

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 28 sep 2011, 19:25
av Erik
Björn Ek skrev:Hej,

32611 (f.d SE-DCM) fick koden 41 efter det att den och 32616 (f.d. SE-DCN) åter militärreggades 1993-12-30.
32616 är bevarad på Vidsel med koden 46.
Även 32615 fick RFN märkning och koden 45. Den var ursprungligen ett lån från Målflygdivisionen (f.d. C36) men blev så småningom permanent överförd till RFN.
Enligt Svenska vingar 8 - Målflyg blev 32611 (SE-DCM) RFN-11 och 32616 (SE-DCN) RFN-16 i samband med militärreggningen. Är detta fel eller registrerades de först som 11 och 16 för att senare bli 41 och 46?

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 28 sep 2011, 19:35
av Björn Ek
Hej,

Har aldrig sett dessa maskiner med koderna 11 respektive 16.
Kanske någon med Vidselanknytning kan verifiera eller dementera detta.

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 28 sep 2011, 19:44
av Henrik Bergman
Hej!
Enligt Svenska vingar 8 - Målflyg blev 32611 (SE-DCM) RFN-11 och 32616 (SE-DCN) RFN-16 i samband med militärreggningen. Är detta fel eller registrerades de först som 11 och 16 för att senare bli 41 och 46?
Inte alls omöjligt.
Titta på den bild som Zimme har i sitt inlägg. Där ser man att 1:an (ettan) i fennummret har målats över, och ersatts med en 4 (fyra).

Mvh
Henrik Bergman, Vargön

Re: Framtiden för Lansen

Postat: 28 sep 2011, 21:08
av Bengt Ekbladh
Henrik Bergman skrev:Hej!
Enligt Svenska vingar 8 - Målflyg blev 32611 (SE-DCM) RFN-11 och 32616 (SE-DCN) RFN-16 i samband med militärreggningen. Är detta fel eller registrerades de först som 11 och 16 för att senare bli 41 och 46?
Inte alls omöjligt.
Titta på den bild som Zimme har i sitt inlägg. Där ser man att 1:an (ettan) i fennummret har målats över, och ersatts med en 4 (fyra).
Mvh Henrik Bergman, Vargön
De 3 civilreg. Lansarna var ju reg. SE-DCL.M.. och N..32567 (som hav 81-01-23), 32611 och 32616.
32615 ersatte den havererade.
Dessa 3 har en historia med registrering som 11 , 15 och 16 vid sin FV tjänstgöring.
Någon gång skall man alltså ändrat till 41, 45 och 46

Åtminstone här talas om de tidiga? märkningarna

http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... l&expand=1

När skedde det?

mvh Bengt