T-28 Trojan
Postat: 20 maj 2008, 19:58
På vår utmärkta och synnerligen läsvärda nyhets-site "Aktuellt och senaste nytt" har Fredric Lagerqvist skrivit uttömmande om den T-28 Trojan som nu funnit väg till Sverige. Det är kul att populationen av nya "flyghistoriska" flygplan ständigt utökas i vårt land! Förra året Spitfire och Mustang tack vare Biltema, nu T-28.
Vad som Fredric kanske glömde i sammanhanget var att T-28 konstruerades som en utbildningsplattform för blivande F-86 piloter. T-28 och F-86 kommer ju f ö från samma tillverkare, North American. Studerar man cockpit i T-28 har den omisskänliga drag av cockpit i F-86 Sabre, och det var också meningen.
Jag ställer mig lite tveksam till fartprestandauppgiften i inlägget på "Aktuellt ...". Står att max Vne är 635 kmh. Ne står ju för "never exceed speed", men jag tvivlar på att det gick att trycka upp T-28 i den farten, ens under lodrät dykning med fullgas, bakåtkammat, hemlängtan och solen i ryggen. Även om så vore fallet tycker jag det är bättre att ange "cruising speed" som är 250 mph = ca 400 kmh. Inte dåligt det heller!
Som kuriosum kan nämnas att det f n finns ca 150 luftvärdiga "Trojaner" i världen. Totalt byggdes 2232 stycken. Jag hoppas att vår "svenska" T-28 kommer att tilldra sig stor uppmärksamhet på kommande flygdagar, det är hon värd!
Vad som Fredric kanske glömde i sammanhanget var att T-28 konstruerades som en utbildningsplattform för blivande F-86 piloter. T-28 och F-86 kommer ju f ö från samma tillverkare, North American. Studerar man cockpit i T-28 har den omisskänliga drag av cockpit i F-86 Sabre, och det var också meningen.
Jag ställer mig lite tveksam till fartprestandauppgiften i inlägget på "Aktuellt ...". Står att max Vne är 635 kmh. Ne står ju för "never exceed speed", men jag tvivlar på att det gick att trycka upp T-28 i den farten, ens under lodrät dykning med fullgas, bakåtkammat, hemlängtan och solen i ryggen. Även om så vore fallet tycker jag det är bättre att ange "cruising speed" som är 250 mph = ca 400 kmh. Inte dåligt det heller!
Som kuriosum kan nämnas att det f n finns ca 150 luftvärdiga "Trojaner" i världen. Totalt byggdes 2232 stycken. Jag hoppas att vår "svenska" T-28 kommer att tilldra sig stor uppmärksamhet på kommande flygdagar, det är hon värd!