35 transport på E4,an
Moderator: Sven-Erik Jönsson
35 transport på E4,an
Hej, mötte idag (tisdag 20.e) en trailer med en demonterad (yttre vingar demonterade) 35:a märkt FC, camomålad (?), på väg söderut E4:an efter Nyköping, någon som vet vart den är på väg?
mvh Olof
mvh Olof
Olof Nycop
-
En Vild Gissning !
35902 ,en S35 som varit på pelare vid Stagården i Bollnäs ?
kolla "Flygminnesmärken -bevarade plan-Gate gaurds
Jag har hört "rykten" om att den 35a som står-stått på ändan med nosen rätt upp, någonstans vid Bromma ? är på väg till tuggen i Halmstad innom en snar framtid ?
Men vad jag kan se på bild så är inte den FC märkt ,det är däremot Bollnäsplanet !
Vilket som ,så är alla transporter söderut oroande !
Mvh Klas
35902 ,en S35 som varit på pelare vid Stagården i Bollnäs ?
kolla "Flygminnesmärken -bevarade plan-Gate gaurds
Jag har hört "rykten" om att den 35a som står-stått på ändan med nosen rätt upp, någonstans vid Bromma ? är på väg till tuggen i Halmstad innom en snar framtid ?
Men vad jag kan se på bild så är inte den FC märkt ,det är däremot Bollnäsplanet !
Vilket som ,så är alla transporter söderut oroande !
Mvh Klas
- Ove Ivansson
- Lars Sundin
Skoklostersamlingar till Simrishamn
Det handlar säkert om flyttningen av Skoklostersamlingarna till Simrishamn. I artikeln nämns en Draken f ö.
Lars S
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Lars Sundin
Litet museihistoria samt om bakgrunden till Simrishamnsprojektet finns att läsa på http://www.classicmotor.se/hortochhant/ ... 218108.ece Egentligen sägs väl inget mer än vad man läsa i Fredrics tips.
Men man ser en amfibiebil i förgrunden, och en sådan (kanske samma?) innehades en tid av Lars Arosenius, som fortfarande med bravur bär sin fluga i teknikhistoriska evenemang i mina trakter.
Läsning för de IT-historiskt lagda: http://www.tekniskamuseet.se/upload/Lar ... minnen.pdf Att Lars A fått Erik Löfgren att skratta var en historisk nyhet för mig; när jag mötte Erik L
var han 20 år äldre och en mycket stillsam man som på föreläsningarna talade med mycket låg röst; skratt förekom ej. En nyhet var också att socialdemokratenJohn Olle Persson var mycket intresserad
av Kista och drog tillsammans med sin assistent Inger Segelström i tåtarna. De två var också drivande i avvecklingen av telemonopolet och såg till att facken inte motsatte sig förändringen.
Lars S, lätt sentimental och urspårad. Var var vi?
Men man ser en amfibiebil i förgrunden, och en sådan (kanske samma?) innehades en tid av Lars Arosenius, som fortfarande med bravur bär sin fluga i teknikhistoriska evenemang i mina trakter.
Läsning för de IT-historiskt lagda: http://www.tekniskamuseet.se/upload/Lar ... minnen.pdf Att Lars A fått Erik Löfgren att skratta var en historisk nyhet för mig; när jag mötte Erik L
var han 20 år äldre och en mycket stillsam man som på föreläsningarna talade med mycket låg röst; skratt förekom ej. En nyhet var också att socialdemokratenJohn Olle Persson var mycket intresserad
av Kista och drog tillsammans med sin assistent Inger Segelström i tåtarna. De två var också drivande i avvecklingen av telemonopolet och såg till att facken inte motsatte sig förändringen.
Lars S, lätt sentimental och urspårad. Var var vi?
-
- Göran Hansson
Varför? Flygvapenmuseet har ju redan 79007.Göran Hansson skrev:På Tal om Skokloster
Nu när det är snack om att ställa ut 79001 på Flygvapenmuseum i Malmslätt, kommer även 79002 som idag står på Skokloster även hamna där som ett minne över kalla kriget, då även det finns en Canso och en MIG15 på plats.
Göran
De som tagit över samlingarna (Autoseum) säger ju i artikeln i Ystads Allehanda att man ska ha upp DC-3:an på museets tak.
- Göran Hansson
Re: 35 transport på E4,an
olof52 skrev:Hej, mötte idag (tisdag 20.e) en trailer med en demonterad (yttre vingar demonterade) 35:a märkt FC, camomålad (?), på väg söderut E4:an efter Nyköping, någon som vet vart den är på väg?
Hej igen, har kollat i flygböckerna, FC flög för utprovning av superstall, J 35F-2, 35519 stämmer med camomålning (landar på Malmslätt) enligt bild i SAAB 35 Draken av Jan Jörgensen. Enligt text i flyghistorisk revy (sid 69)Draken 50 år, flögs J35F med två fälltankar, detta stämmer med bilden på sidan 16 i Jörgensens bok. Är det rätt flygplan ? Varifrån transporterades detta isåfall??
mvh Olof
Olof Nycop
- Lars Sundin
Skokloster-Draken
Skokloster-Draken som ju alltså är på väg till Simrishamn är #35945, en S 35 märkt först F 11-45, sedan FC-35, och som startade sitt liv som J 35D #35299.
Enligt Widfeldts Draken-bok bl a.
Kanske jag inte förstod din fråga Olof. Sedan har Tommy J redan gett identiteten ser jag nu.
Lars S
Enligt Widfeldts Draken-bok bl a.
Kanske jag inte förstod din fråga Olof. Sedan har Tommy J redan gett identiteten ser jag nu.
Lars S