35 transport på E4,an

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

olof52

35 transport på E4,an

Inlägg av olof52 »

Hej, mötte idag (tisdag 20.e) en trailer med en demonterad (yttre vingar demonterade) 35:a märkt FC, camomålad (?), på väg söderut E4:an efter Nyköping, någon som vet vart den är på väg?

mvh Olof
Olof Nycop
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

Tyvärr icke-svar!
Intressant notering.

Vilka individer kan vara aktuella?
Bör ju bara vara ett fåtal. , 35F/J - FC märkta, för nån tidigare modell är det väl icke?

Bengt
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

En Vild Gissning !
35902 ,en S35 som varit på pelare vid Stagården i Bollnäs ?
kolla "Flygminnesmärken -bevarade plan-Gate gaurds

Jag har hört "rykten" om att den 35a som står-stått på ändan med nosen rätt upp, någonstans vid Bromma ? är på väg till tuggen i Halmstad innom en snar framtid ?
Men vad jag kan se på bild så är inte den FC märkt ,det är däremot Bollnäsplanet !

Vilket som ,så är alla transporter söderut oroande !

Mvh Klas
Användarens profilbild
Ove Ivansson

Inlägg av Ove Ivansson »

Enl. Ystad allehanda för någon vecka sedan,fanns det en artikel om ett ny öppnat museum i trakten av Simrishamn.
I denna artikel nämndes det att en 35:a var på väg.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Närmare bestämt , var ligger den?
samt namn.
Hittar inget via Ystads hemsida.

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin

Skoklostersamlingar till Simrishamn

Inlägg av Lars Sundin »

Det handlar säkert om flyttningen av Skoklostersamlingarna till Simrishamn. I artikeln nämns en Draken f ö.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Autoseum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Litet museihistoria samt om bakgrunden till Simrishamnsprojektet finns att läsa på http://www.classicmotor.se/hortochhant/ ... 218108.ece Egentligen sägs väl inget mer än vad man läsa i Fredrics tips.
Men man ser en amfibiebil i förgrunden, och en sådan (kanske samma?) innehades en tid av Lars Arosenius, som fortfarande med bravur bär sin fluga i teknikhistoriska evenemang i mina trakter.

Läsning för de IT-historiskt lagda: http://www.tekniskamuseet.se/upload/Lar ... minnen.pdf Att Lars A fått Erik Löfgren att skratta var en historisk nyhet för mig; när jag mötte Erik L
var han 20 år äldre och en mycket stillsam man som på föreläsningarna talade med mycket låg röst; skratt förekom ej. En nyhet var också att socialdemokratenJohn Olle Persson var mycket intresserad
av Kista och drog tillsammans med sin assistent Inger Segelström i tåtarna. De två var också drivande i avvecklingen av telemonopolet och såg till att facken inte motsatte sig förändringen.

Lars S, lätt sentimental och urspårad. Var var vi?
Tommy Johansson - ToJ

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Hej!

Som Lars redan har tipsat om, så är detta 35945 som tidigare tillhörde Skoklosters bilmuseum...

mvh

Tommy Johansson - ToJ
Användarens profilbild
Göran Hansson

Inlägg av Göran Hansson »

På Tal om Skokloster

Nu när det är snack om att ställa ut 79001 på Flygvapenmuseum i Malmslätt, kommer även 79002 som idag står på Skokloster även hamna där som ett minne över kalla kriget, då även det finns en Canso och en MIG15 på plats.

Göran
A real Engine is round
Erik

Inlägg av Erik »

Göran Hansson skrev:På Tal om Skokloster

Nu när det är snack om att ställa ut 79001 på Flygvapenmuseum i Malmslätt, kommer även 79002 som idag står på Skokloster även hamna där som ett minne över kalla kriget, då även det finns en Canso och en MIG15 på plats.

Göran
Varför? Flygvapenmuseet har ju redan 79007.
De som tagit över samlingarna (Autoseum) säger ju i artikeln i Ystads Allehanda att man ska ha upp DC-3:an på museets tak.
Användarens profilbild
Göran Hansson

Inlägg av Göran Hansson »

Det är väl mest för att 79002 är syster till 79001 , alltså en gammal signalspanings tp79:a, 007 är om jag minns rätt "endast" en transportkärra

brgds

Göran
A real Engine is round
olof52

Re: 35 transport på E4,an

Inlägg av olof52 »

olof52 skrev:Hej, mötte idag (tisdag 20.e) en trailer med en demonterad (yttre vingar demonterade) 35:a märkt FC, camomålad (?), på väg söderut E4:an efter Nyköping, någon som vet vart den är på väg?

Hej igen, har kollat i flygböckerna, FC flög för utprovning av superstall, J 35F-2, 35519 stämmer med camomålning (landar på Malmslätt) enligt bild i SAAB 35 Draken av Jan Jörgensen. Enligt text i flyghistorisk revy (sid 69)Draken 50 år, flögs J35F med två fälltankar, detta stämmer med bilden på sidan 16 i Jörgensens bok. Är det rätt flygplan ? Varifrån transporterades detta isåfall??

mvh Olof
Olof Nycop
Användarens profilbild
Lars Sundin

Skokloster-Draken

Inlägg av Lars Sundin »

Skokloster-Draken som ju alltså är på väg till Simrishamn är #35945, en S 35 märkt först F 11-45, sedan FC-35, och som startade sitt liv som J 35D #35299.

Enligt Widfeldts Draken-bok bl a.

Kanske jag inte förstod din fråga Olof. Sedan har Tommy J redan gett identiteten ser jag nu.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"