The Scandinavian Front - En spelmodifikation med Flygvapnet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
JonathanRL

The Scandinavian Front - En spelmodifikation med Flygvapnet

Inlägg av JonathanRL »

Detta är en samlingstråd för Modifikationen "The Scandinavian Front" som handlar om de skandinaviska flygvapnen. Det är till Flygspelet "Strike Fighters 2: Europe" (http://www.thirdwire.com/project_sf2e.htm) och det är det enda som krävs förutom ett gratis konto på siten "CombatAce". Modifikationen är gratis att ladda ner.

Strike Fighters 2 är en mycket anpassningsbar "flygsimulator light" som det brukar kallas, som kan ställas in beroende på hur svårt piloten vill ha det.

Vänligen notera:
Tills vidare så fungerar SF2: NA patcharna på system utan SF2: NA. TK, som ligger bakom spelet har dock reserverat sig för att ta bort den funktionen i framtiden och därför så är de separata. De innebär dock en stor uppdatering mot den tidigare versionen.

Installation:
Se till att Strike Fighters 2: Europe är installerat och patchat till senaste patchen, och starta det en gång för att ställa in dina inställningar gällande grafik, kontroller och annat sådant. Avsluta sedan programmet.

Det rekommenderas – men är inte nödvändigt om TSF är allt du är ute efter – att du skapar en separat ”modfolder” för spelet. Kopiera ”Strike Fighters 2 Europe.exe” och byt namn till ”Strike Fighters 2 The Scandinavian Front.exe”. Öppna sedan den filen, och följ Steg 1 igen. Lägg sedan till en genväg till den filen på lämplig plats.

Leta sedan upp din ”modfolder”. För Windows Vista/7 så finns denna här i C:\Users\Dittnamn\Saved Games\ThirdWire ; för Windows XP finns den i Mina Dokument. Packa upp filen i StrikeFighters2 The Scandinavian Front och skriv över om nödvändigt. Starta sedan spelet. Om du då ser TSF Menyskärm så har du gjort rätt. Annars kontrollera om filerna kopierats på korrekt vis.
Undrar du över något är det bara att skriva din fråga i kommentarerna.

Tillgänliga paket:

The Catalina Affair (1952)
Flygbara Flygplan: J 26 Mustang, J 28 Vampire, J 30 Mosquito, TP 47 Catalina
Optimala: S 31 Spitfire (with Expansion Pack 1)

Operation Isbjörn (1956)
Flygbara Flygplan: J 28 Vampire, J 29 Tunnan, A 32 Lansen, J 34 Hawker Hunter, F 86 Sabre, BF-109G, DH Vampire Fb5

Operations Mannerheims Sköld (1966)
Flygbara Flygplan: J 35 Draken, A/J 32 Lansen, Hawker Hunter, F-100D Super Sabre, F 5 Freedom Fighter, F 104 Starfighter, MiG 21F, Folland Gnat, F-86K Sabre

Midvintermörker (2012)
Flygbara Flygplan: JAS 39C/D Gripen

Ladda ner modden:
CombatAce: http://combatace.com/files/file/12979-t ... ge-part-1/ - http://combatace.com/files/file/12980-t ... ge-part-2/
Du behöver båda delarna på CombatAce för att det ska fungera.

Facebooksida: http://www.facebook.com/TSFMod
Screenshots: https://picasaweb.google.com/1011954208 ... Pawp_KthgE#
Senast redigerad av JonathanRL den 04 aug 2012, 11:01, redigerad totalt 6 gånger.
Användarens profilbild
Åba

Re: SF2E: Operation Isbjörn - En spelmodifikation med Flygva

Inlägg av Åba »

Mycket intressant och den påhittade historien känns inte alls orimlig!

Förlåt min okunnighet, men man måste väl först inneha "Strike Figthers 2" för att kunna använda Operation Isbjörn?
Är det rätt uppfattat?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Ja, du måste inköpa Strike Figthers 2: Europe (specifikt den delen). Utöver det behövs ingenting annat.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Version 1.2 har släppts.
http://combatace.com/files/file/12433-s ... sbjorn-12/

Den patchen (som är så stor så den är stand-alone) innehåller fler varianter av Tunnan (J-29A, A-29B, J-29E, S-29C), lite mer noggrann ordning bland divisionerna, ändring av mål på kartan som gör att det hela mer återspeglar Sveriges taktik under kalla kriget samt fler sorters fiendeplan.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

http://www.facebook.com/TSFMod?sk=wall

För er som vill ha mer information på lite mer regelbunden basis rekommenderas modifikationens nystartade Facebooksida. Detta är mest för att jag ska slippa göra en massa dubbelposter på olika forum och samla de intresserade på så få ställen som möjligt :)
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Mycket snyggt! Ser fräckt ut!

Ni har lyckats med målningen/märkningen av de skarpa RB 24 – enligt min minnesbild i alla fall.

En undran: Vad är scenariot? Krig? Eller beredskapstillstånd?
Avseende flygplanens märkning kontra scenariot realism har jag vissa betänkligheter.

I Försvaret finns (fanns? upphävd?) en föreskrift med benämningen "Märkning av militära luftfartyg" och beteckningen TKG 730289. Den styr allmänt/övergripande märkning av flygplan, helikoptrar och andra flygande farkoster (därefter utarbetas mer detaljerade märkningsritningar för resp. flygplan/helikopter/version). Denna TKG är från 1973, men den upphäver en föreskrift med benämningen/beteckningen ”FoA nr 11/1964”, så det bör ha funnits liknande föreskrifter innan 1973. Även ”go nr 248 1940” omnämns.

Jag har en kopia av denna TKG från 1973 framför mig och där står följande:
"vid krigstillstånd avlägsnas beteckningar och övrig märkning utom nationalitetsbeteckning enligt försvarsgrenschefs bestämmande. Vid neutralitetsttillstånd avlägsnas vissa beteckningar enligt särskild ÖB order"

Och....

I avsnitt 1. "Nationalitetsbeteckning" står följande:
"I krig avlägsnas beteckningen på vingarnas översida"

Rimligtvis bör lysröd/lysgul antikollisionsmärkning, övningsmärkning och annan iögonfallande märkning även ha avlägsnats.

Så som jag tolkar det skulle detta innebära bl.a:
Borttagning/övermålning av bokstäver/siffror på fenan
Borttagning/övermålning av flottiljsiffran
Borttagning/övermålning av kronmärken på vingarnas ovansida
Ev borttagning/övermålning av annan märkning såsom flottiljemblem, divisionsband runt nosen, FARA-märken, m.m.

Eftersom att försvarsgrens eller ÖB:s order säkerligen skulle vara ”luddigt” skrivna eller tolkningsbara åt olika håll, skulle graden av avlägsning och sättet variera från flottilj till flottilj.

Mycket (all?) av dåtidens märkning var målad på flygplanet. Att lösa upp och tvätta bort färg kan ta tid. Dessutom kan resultatet bli halvbra och att intilliggande områden ”slabbas ner” av färgrester. Det snabbaste sättet att ”avlägsna” märkning borde vara att måla över den (kanske dock inte tillämpbart på metallrena flygplan såsom J 29). Eftersom att den nya färgen sannolikt skulle komma att skilja sig från den befintliga, som sannolikt var blekt eller sliten, skulle det alltså synas var man hade målat över märkning. Om man hade varit lite finurlig hade man, genom att inte måla allt för långt utanför siffrorna/bokstäverna på fenan och flottiljsiffran, kunnat få fram en slags lågsignaturmärkning (grön på grön), där det fortfarande skulle vara möjligt att, under gynnsamma ljusförhållanden, avläsa flygplanets fensiffra-/bokstav och flottiljsiffra. Kunde ha varit en fördel, så att piloterna inte hoppade i fel flygplan, eller att flygplan vinkades in på fel klargöringsplats.
Kronmärkena ovanpå vingarna bör ha blivit rundlar i avvikande grön nyans.

För att öka realismen i spelet bör ni kanske ta er en funderare på ovanstående. Hur som haver tror jag att övningsmärkningarna bör tas bort.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Scenariot är fullskaligt krig. Sovjet är lite puttra över att kriget 1956 (Operation Isbjörn) slutade i ett stillestånd, och har beslutat att den här gången (1966) tar man Sverige först.

Angående dina funderingar om att ta bort vissa av markeringarna så är jag övertygad om att vi kommer få skit för det, speciellt eftersom senaste lansenuppdateringen gjorde att i princip all kritik folk hade mot hur vi målade A 32:an tystnade. Jag tror faktiskt det är bäst att låta folk se vad de förväntar sig, vilket i det här fallet faktiskt innebär fredsmålningen.

Att ta bort övningsdekalerna ska jag dock tala med min skinner om, men jag tror inte vi gör det. Vi har så mycket annat vi vill få gjort, bl a fixa klart skriptningen av markstriderna och vidare fokusera på Viggen och SK60. Jag ska dock framföra dina noteringar inför arbetet med de två flygplanen.
Användarens profilbild
Emil Lindberg

JonathanRL skrev:Jag tror faktiskt det är bäst att låta folk se vad de förväntar sig, vilket i det här fallet faktiskt innebär fredsmålningen.
Tänkte på det under tiden som jag skrev. Skulle man "måla över" viss märkning skulle folk gnälla för det. Om man inte förklarade det i något intro eller liknande. Men det skulle nog finnas folk som skulle ha gnällt ändå.
JonathanRL skrev:Vi har så mycket annat vi vill få gjort, bl a fixa klart skriptningen av markstriderna och vidare fokusera på Viggen och SK60. Jag ska dock framföra dina noteringar inför arbetet med de två flygplanen.
Förstår att det är mycket att stå i. Att ni orkar.

Ang. SK 60 kan ni höra av er när det är dags. Jag håller på med ett mycket omfattande material om målning och märkning av denna flygplanstyp. Har hållt på med det i 5-6 år, så jag borde ha koll på det mesta. Har även koll på dess beväpning.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Patch 1.3 har släppts. I den visar vi upp nya Lansen som i kampanejen enbart är några fåtal plan från F 17 Kallinge, och i tidig målning (I enlighet med "Att flyga är att leva).

Vi har också lagt in en äldre modell av J-28B Vampire. Den kanske inte är så grafiskt framstående som alternativet man får genom att äga SF2: I Expansion Pack 1, men det fyller sin funktion.
http://combatace.com/files/file/12562-s ... n-isbjorn/
Användarens profilbild
Göran Hansson

Inlägg av Göran Hansson »

Hej Jonathan

Först vill jag bara säga, vilket superarbete ni lagt ner på detta
Blir väldigt sugen på att ge mig in i denna spelvärld. Bra jobbat.

Sen hoppas jag du förstår att om ni postar saker och ting på ett flygforum som detta
som granskas saker och ting på ett annat sätt än om du postar på ett "gameingforum"
Så ta nu inte detta som kritik utan mer som en omtanke om riktigheten.

Det jag tänker på är er J28B, märkt med F1, Då denna typ inte fanns på F1 så föreslår jag att istället märka om den till F15
Så blir det rätt med 1956.

Keep up the good work

/Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Göran; Allt sådant välkomnas (och är ett av skälen jag postar om modden här) , dock så kräver just J 28:an en liten förklaring.

J-28:an flygs mycket riktigt av F 15 Söderhamn vilket den gör i kampanjläget också. Till SF2 har hittils den enda Vampiren som varit tillgänglig funnits kommit med ett annat av Strike Fighters 2 paket, SF2: Israel Expansion Pack 1. Till de som har det paketet har det sedan Patch 1.2 funnits en mycket detaljerad och fin Vampire med korrekta markeringar. Jag har dock grämmat mig lite över att ett sådant viktigt flygplan inte var fullt tillgängligt och valde därför att inför patch 1.3 se till att få med en version. Den modellen gjordes dessvärre 2005 till det tidigare spelet, och klarar mycket mindre i form av grafik. Markeringen är hårddkodad in i skin:et och använder inte dekaler, vilket nyare flygtyg gör, följakligen skulle det behövts göras ett helt nytt skin till det planet. Därför gjorde vi det bästa vi kunde just nu och tänker återkomma till den när mannen (En portugis för övrigt) som ordnar skins till flygplanen har några minuter över från arbetet med Draken.

Det finns många avvägningar vi behöver göra mellan roligt och realism, och vi försöker när det går välja det senare, men aldrig på bekostnad av det förstnämnda.

Hoppas det reder upp lite saker :)

Ps: Vill du veta hur den J 28:an ser ut, så finns bilder här:
http://combatace.com/files/file/12332-d ... b20-j-28b/
Erik

Inlägg av Erik »

J 28:an ser även ut att ha katapultstol, vilket saknades i de svenska maskinerna. Ska man vara riktigt noga ser föraren ut att ha en amerikansk hjälm.
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Trevligt att ni har fått till raketer på J 28:an! De ser ut att vara av rätt typ också - 14,5 cm pansarsprängraket m/49
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Goda nyheter !

Vi har lyckats ordna med lite genvägar och trolleri så att markeringarna nu även på vår "Freeware" J 28B ändras i enlighet med vad man flyger. Det tog lite kortare tid än vad vi tänkte oss, men en av fördelarna med SF2 är att killen som kodar spelet alltid finns tillgänglig för frågor. Han visade oss några bra trick :)

Vi kommer lägga med den uppdaterade J 28:an i nästa patch, och då kommer siffran och vapenskölden på nosen att justeras automatiskt efter vem som flyger den:

Freeware:
Bild

Third Wires
Bild
Användarens profilbild
JonathanRL

Re: The Scandinavian Front - En spelmodifikation med Flygvap

Inlägg av JonathanRL »

Bild

Liten teaser från en liten bonus vi arbetar på under tiden som våra 3D Killar gör sitt.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Vi gjorde en liten bonus. Egentligen skulle vi släppt J 28B Vampire i en patch, men vi ville göra något lite roligare med det - tillsammans med några andra modeller vi aldrig trodde vi skulle använda, så därför presenterar vi stolt "Catalinaaffären". Här utforskar vi vad som kunde ha hänt om det utvecklat sig till stridigheter över det hela.

Piloter får flyga J-28B, J-26, J-30 eller TP-47 Catalina (mest om ni vill öva på att undvika MiGs...) för att understödja flottans operationer. Scenariot och flygplanet i dem är så realistiska vi kan få dem utan att göra avkall på spelupplevelsen. Kampanjen är dessutom kortare - sex uppdrag - men desto mer intensivare.

Några noteringar dock:

*Svenska Flottan är mycket större i modifikationen än vad den var på den tiden. Detta då det är nödvändigt för att få markstriderna att utvecklas i en godtagbar takt.

*J-26 (P-51B) fanns det bara ett flygplan av, men vi hade en, så piloter får välja mellan P-51D och P-51B i kampanjen. Väljer man att flyga någonting annat så flygs D versionen av F 16 Uppsala.

*Vi utelämnade Tunnan. Detta då vi ville fokusera på de lite mindre använda flygplanen.

Modifikationen kan laddas ner här:
http://combatace.com/files/file/12572-s ... na-affair/

Bild

Bild

Bild

Bild
eralehm

Inlägg av eralehm »

J 26 använde aldrig raketer, dock...

/Leif
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Balansfråga. I markstriderna blir raketerna en nödvändighet då det finns många mål för flygplanen att hjälpa flottan att bekämpa. Jag vet att J 26 över huvud taget inte användes för markattack, men vi har inte några av markattackplanen från den perioden.
Erik

Inlägg av Erik »

JonathanRL skrev:Balansfråga. I markstriderna blir raketerna en nödvändighet då det finns många mål för flygplanen att hjälpa flottan att bekämpa. Jag vet att J 26 över huvud taget inte användes för markattack, men vi har inte några av markattackplanen från den perioden.
J 28B? De kunde ju bära raketer och tillhörde ett tag attackflottiljen F 14.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

J 28B finns med i modden och bär raketer. Dock från F 8 Barkarby och F 18 Tullinge. Visste faktiskt inte att J-28B använts som markattackplan, efter vad jag förstått skulle A-29B (och innan dess B-18 och A-21R) skulle används för det syftet.
Användarens profilbild
Emil Lindberg

J 28B kunde beväpnas med raketer, se http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2852 Det är dock inte bevisat om det gällde alla J 28B. Men jag har för mig att jag har sett raketer eller raketställ på Vampires från F 14 (A 28B), F 15 (J 28B) och F 10 (J 28B).
Aktuella raketer var åtminstone 14,5 cm pansarsprängraket m/49 / m/49B (max 8 st) eller 15 cm sprängraket m/51 (max 8 st). Dessa hade utseende motsvarande de raketer som ni har på er modell.

Det ser ut som er Catalina är märkt gul H. Eftersom att flygplanstypen inte klassade som krigsflygplan skulle den vara märkt med bokstavskod, inte sifferkod. Googla på "Tp 47 Catalina" för bilder.

På den nedersta bilden ni visade här ovan finns en J 26 F16 röd V, med ”fågelbur” istället för droppformad huv. Jag har alla mina flygböcker nerpackade inför flytt, men jag vill minnas att svenska flygvapnet hade endast två flygplansindivider av denna version, 26001 och 26002. Den sistnämnda kannibaliserades rätt snart. 26001 gjorde tjänst som obeväpnat sambands-/träningsflygplan och var under merparten (helheten?) av sin livstid märkt F16 vit D. Googla på "J 26 26001" eller liknande.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Emil:
*J-26 (P-51B) fanns det bara ett flygplan av, men vi hade en, så piloter får välja mellan P-51D och P-51B i kampanjen. Väljer man att flyga någonting annat så flygs D versionen av F 16 Uppsala.
Det hade vi koll på, men någon hade satt ihop en P-51B, så vi lade till den för folk som ville ha en utmaning :)

Gällande Catalinan ska vi se om vi ska ändra på den eller låter den vara felaktig. Den har inte direkt någon annan roll än förutom i det här paketet som släpptes mest för att få använda det vi trodde vi aldrig skulle använda.
Användarens profilbild
JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

https://picasaweb.google.com/1011954208 ... ingScreens

Här är något för er att verkligen sätta tänderna i. I albumet ovan finns allting som i nuläget är flygbart i TSF, även om några av planen är i beta-stadiet ;-).
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"