Sida 1 av 1

SE-AGB, Rearwin 9000 Sportster

Postat: 26 okt 2011, 15:01
av Sven-Erik Jönsson
SE-AGB
Typ: Rearwin 9000 Sportster
c/n: 567D
Tillverkad år 1937

Registrerad 1938-05-17 P G Dahlén, Göteborg (anskaffat av Götaverken att användas som förebild vid lic.tillverkning av GV-38), provat med flottörer
1940-10-12 U Ranch, Göteborg
1950-07-12 Halle-Hunnebergs Flygklubb, Trollhättan
1953-04-13 H Olsson, Svanesund
1956-11-26 G S A Myrbäck, Hjärtum
1957-09-13 T G I Falk, Uddevalla
1958-04-19 Parfum Lombard AB, Malmö
1959-08-17 Duells Aero, Göteborg
1962, jan; Modifierad, Le Blond-motor ersatt av Continental O-190.
Haveri 1965-05-24 Malmö/Bulltofta, omkullblåst bakom en taxande DC-7:a. (Pilot: H Duell).
Avreg 1965-09-28 Haveri, skrotat, magasinerat Tekniska muséet, Malmö, sålt till Danmark, reg OY-AVJ, ej anv, till Dansk Veteranflysamling, Stauning. Åter reserverad reg OY-AVJ till KZ & Veteranflyveklubben, Stauning, men ej anv, restaureras, byggesag nr 9609 utf 1969, men återkallat 2002.
002-1027431.jpg
Var och när kan denna bild vara tagen?
Var och när kan denna bild vara tagen?
002-1026248.jpg
Enligt ovan inträffade ett haveri på Bulltofta, men det är knappast detta. Var och när är denna bild tagen?
Enligt ovan inträffade ett haveri på Bulltofta, men det är knappast detta. Var och när är denna bild tagen?

Re: SE-AGB, Rearwin 9000 Sportster

Postat: 30 apr 2012, 12:57
av Martin Hellberg
Hej!

Jag har ett par svart-vita foton från, av vad det ser ut, samma haveritillfälle.
Men tyvärr vet jag inte varifrån de är.

Martin Hellberg, Backamo

Re: SE-AGB, Rearwin 9000 Sportster

Postat: 15 jul 2020, 09:49
av Sven-Erik Jönsson
Ett foto efter att SE-AGB Le Blondmotorn ersatts av en Continentalmotor. Motorbytet skedde i januari 1962.
SE-AGB med Continentalmotor, fotograferad på Torslanda ca 1963. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-AGB med Continentalmotor, fotograferad på Torslanda ca 1963. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.