Sida 1 av 1
Haveri på Rinkaby
Postat: 27 okt 2011, 10:06
av Sven-Erik Jönsson
"Zacke" skall enligt uppgift i ett fotoalbum ha havererat på Rinkaby i juli 1924.
Är fotot från Rinkaby, flygplanet tydligen övningsmärkt i så fall?
Vad är det för flygplantyp?
Re: Haveri på Rinkaby
Postat: 27 okt 2011, 11:46
av Leif Fredin
Hej!
Bilden föreställer Dronten nr 0124, vilken enligt Lennart Anderssons bok ”Svenskt militärflyg” havererade den 8 september 1923. Jag har en gång fått samma bild från Gösta Kersmark och enligt honom är platsen Rinkaby.
Märkningen är från en fälttjänstövning i augusti 1923 och spaningsflygavdelningen skulle ”märkas i likhet med engelska nationalitetsmärket, dock att det blåa utbytes mot rött.”
Leif Fredin
Re: Haveri på Rinkaby
Postat: 27 okt 2011, 14:23
av Sven-Erik Jönsson
Tack Leif för Ditt svar coh foton vida mail. Jag har lagt in de båda foton som Du sände nedan.
Jag har då fått fram att vid denna övning så gällde för A-sidans plan att all ordinarie märkning togs bort, ersattes med röd-vita kokarder och en siffra, här 1, samt märkning av sidroder. Nr 1 var 0124 som levererades aug 1921, och havererade alltså 8 sept 1923, under fälttjänstövningen.
/Sven-Erik
- Dront nr 0124 på Rinkaby före haveri.
Re: Haveri på Rinkaby
Postat: 27 okt 2011, 16:15
av Bengt Ekbladh
[quote="Sven-Erik Jönsson"]"Zacke" skall enligt uppgift i ett fotoalbum ha havererat på Rinkaby i juli 1924.
Är fotot från Rinkaby, flygplanet tydligen övningsmärkt i så fall?
Vad är det för flygplantyp?
Som Leif redan sagt havererade "Zacke" 1923-09-08, Lördag, så här skriver Arbetarbladet::
>>Kristianstad den 8:e inträffade på fm. en flygolycka härstädes.Vid halv 11-tiden skulle chefen för
flygspanarskolan, ljt. Zakrisson, med chefen för spanaravdelningen ljt. Thynander, som spanare göra sin första
flygning för dagen. Starten försiggick ivanlig ordning, men då maskinen kom på 40--50 m. höjd inträffade något
krångel med motorn, varför ljt. Zakrisson vände om för att gå ned på fältet.
Då han måste landa i motvind och dessutom icke hade hunnit att fullborda vändningen riktigt,
tog maskinens vänstra vinge i marken och maskinen havererade.
Ljt. Zakrisson erhöll skador i huvudet och måste i bil föras till lasarett för vård.
Någon fara för livet torde icke föreligga.
Ljt. Thynander kom som genom ett under oskadd ifrån äventyret.>>
Sven-Erik säger tidpunk :juli 1924.
Även då inträffade ett haveri på Rinkaby,natten till onsdagen 1924-07-30. tidningen säger::
>>En flygolycka inträffade vid 12-tiden på natten till onsdag på Rinkaby flygfält, i det
ljt. vid Vendes artilleri E. Beck-Friis samt fur. vid flygskolan Karlsson misslyckades då de skulle gå ned efter att ha
utfört övningar tillsammans med artilleriet.
Till följd av stark dimma kunde föraren Karlsson , icke rätt bedöma avståndet från marken,
vilket hade till följd att maskinen tog marken för tvärt och stjälpte , med de båda flygarna under sig.
Beck-Friis erhöll knäskada och Karlsson "möjligen något lindrigare brott i huvudet".
Maskinen ramponerades avsevärt>>>
Någon som vet vilket plan och kanske finns bilder även härifrån?
mvh Bengt
Re: Haveri på Rinkaby
Postat: 27 okt 2011, 20:22
av Sven-Erik Jönsson
Tack Bengt, intressant utdrag ur tidningsnotisen om Zackes haveri.
Bengt Ekbladh skrev:
Även då inträffade ett haveri på Rinkaby, natten till onsdagen 1924-07-30. tidningen säger::
>>En flygolycka inträffade vid 12-tiden på natten till onsdag på Rinkaby flygfält, i det
ljt. vid Vendes artilleri E. Beck-Friis samt fur. vid flygskolan Karlsson misslyckades då de skulle gå ned efter att ha
utfört övningar tillsammans med artilleriet.
Till följd av stark dimma kunde föraren Karlsson , icke rätt bedöma avståndet från marken,
vilket hade till följd att maskinen tog marken för tvärt och stjälpte , med de båda flygarna under sig.
Beck-Friis erhöll knäskada och Karlsson "möjligen något lindrigare brott i huvudet".
Maskinen ramponerades avsevärt>>>
Någon som vet vilket plan och kanske finns bilder även härifrån?
Jag har en uppgift att det skulle varit en FVM S 21. Finns en bild i SFF Fotoarkiv, nr 002-1016501 som påstås vara från detta haveri, men jag är något tveksam.
- Bild nr 002-1016501. Kanske någon som kan bekräfta att detta är haveriet på Rinkaby natten till onsdagen 1924-07-30.
Sedan inträffade det ytterligare ett haveri i juli 1924 med Phönix C.1 Dront nr 0126.
- Haveri med Dron på Rinkaby i juli 1924.
Re: Haveri på Rinkaby
Postat: 28 okt 2011, 19:25
av Bengt Ekbladh
Sven-Erik hade några foton och frågor::
....Om haveri 1924-07-30
[quote="Sven-Erik Jönsson"]>>Jag har en uppgift att det skulle varit en FVM S 21. Finns en bild i SFF Fotoarkiv, nr 002-1016501 som påstås vara från detta haveri, men jag är något tveksam.>>
Svenskt Militärflyg har FMV S21 nr. 3206 som havererad 1924-xx-xx , kasserad 1924-11
Visar fotot en S21:a ? kan det ev. vara den ?
Sven-Erik skriver::
>>Sedan inträffade det ytterligare ett haveri i juli 1924 med Phönix C.1 Dront nr 0126.>>
Boken anger Cr. 1923-02-19 , kass. 1923-07
Har för tillfället inga tidningsuppgifter om ovanstående.
0126 ser ju inte så svårt skadad ut på bilden.
Hoppas någon har säkrare uppgigter
mvh Bengt
Re: Haveri på Rinkaby
Postat: 04 nov 2011, 17:10
av Bengt Ekbladh
Sven-Erik skrev:
><Kanske någon som kan bekräfta att detta är haveriet på Rinkaby natten till onsdagen 1924-07-30. ><
Om man tittar på inlägget
"
Kullerbytta i potatislandet"
ser man vilka plan som havererade , 1924-08-06..(nr 3202) respektive 1924-07-30 (nr 3206) på Rinkaby.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1999
>>1924-08-06 vid start hände det.
Med Ulander (I5) och ljt Bergman (fortofikationen) kommer linan till skevningsrodret ur spår.
Det blev "kullerbytta i potatislandet" , 2 oskadda,
Fpl "helt spolierat".... ? Vidare sägs :
Detta plan anlände som ersättning för "den häromdagen " förolyckade" !
>>Fpl typ: FMV S.21 (S1)
Fpl kod: 3202
Besättning: Ff Löjtnant (I5) Olof Elis Hugo Ullander (30)
Fs Löjtnant (Fort) Bergman
Orsak: Start med låsta skevroder.
Händelseförlopp: Haveriet inträffade ca 10.30 i samband med start. De i flygspanarskolaningående åtta fpl hade startat för att flyga till Ljungbyhed.
Stax efter lättningen har skevrodren inte gått att manövrera, varför ff tvingats nödlanda i ett potatisland och totalhavererat.
Fpl hade varit en ersättning för det 1924-07-30 totalhavererade fpl S21 (S1, nr 3206)
Fs fick lindrigare ansiktsskada över ena ögat.
Ff undkom oskadd.
Övrigt: Ff hade genomgått GFU 1923 och har innehaft aviatördiplom nr 262
I samband med 1925 års försvarsbeslut har ff överförts till övergångsstat och där blivit kapten.>>
mvh Bengt