Sida 1 av 1

CFV :s nödlandning F9

Postat: 25 maj 2008, 18:29
av Bengt Ekbladh
Hej!
1953-03-17 måste CFV buklanda gräset F9.
Detta pga. att vänster ställ på hans J28:a inte gick ut
Det gick ju bra o 28:an fick bara ”obetydliga”skador.

Har en notering att 28359 tillhörande F8 buklandat någonstans pga. stället det datumet

Bör väl vara samma händelse.

CFV Nordenskiöld hade väl ett ”Eget fpl”., var det 28359?
Eller kunde det variera

Fanns speciell märkning på ”hans” plan ?

Sen kan man ju undra på tex. F8:as märkning av sina J8:or bla utvisande divC eller stf C
Verkligen var så genomtänkt (nedskj. risken ökar för befälspersonerna ?)
Men det skulle väl borttas vid kristillfällen (om man hann?)

Alltså:
CFV:s egna plan :vilket?
Specialmärkning?

Måste väl ha skötts exemplariskt, någon som vet?

Bengt

Postat: 25 maj 2008, 19:06
av Kenneth Johansson
Under VK2 hade RAF Wing Commanders sina initialer på flygplanet istället för den vanliga squadron beteckningen. Johnny Johnson hade t.ex. JE J

http://www.airliners.net/photo/Supermar ... 0563397/L/

Det var ju inget svar på någon av dina många frågor...

Kenneth

Postat: 25 maj 2008, 19:25
av Bengt Ekbladh
Åtminstone står det ju inte i klartext ex. 2:div F8 samt symboler .
Men Fi antogs kanske inte förstå svenska?

o Tyskarna hade nog ingen aning , eller? då div märkningen avvek från gängse i den Sq

dock åter till:

CFV Nordenskiöld hade väl ett ”Eget fpl”., var det 28359?
Eller kunde det variera

Fanns speciell märkning på ”hans” plan ?

CFV:s egna plan :vilket?


Bengt