Sida 1 av 1

Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 24 nov 2011, 14:58
av ecafrze
Vilka flygplan tidigare tillhörande svenska FV flyger fortfarande? Anledningen till att jag undrar är att jag för en tid sedan besökte Mojave och där stod ett antal f.d. danska kärror i bedrövligt skick. Jag såg varken de svenska Drakar eller Lansen som funnits där tidigare..

Det måste väl även finnas ett gäng J26 som flyger utomlands? Några andra typer? J28? Safirer borde väl finnas en hög?

Någon som har koll?

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 24 nov 2011, 15:10
av Fredric Lagerquist
Kanske skulle ändra rubriken lite till "kvarvarande f d svenska flygvapenplan" eller dylikt? Ett tag trodde jag att det skulle bli lite civilt och då kunde det ju bli kul på riktigt ;-)

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 24 nov 2011, 16:24
av Erik
J 34 lär finnas tre som konverterats till skolflygplan (T Mk68) och sålts till Schweiz.
J-4205, fd 34086, idag HB-RVP
J-4206, fd 34072, idag HB-RVV
J-4208, fd 34080, idag C-FUKW

NTPS flyger fortfarande Draken.
Dessutom finns ju en del i grunden civila flygplan, t ex Tp 7.
Sk 50, SK 61 och sådant finns väl för många för att räkna.

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 24 nov 2011, 22:33
av Åba
Fredric Lagerquist skrev:Ett tag trodde jag att det skulle bli lite civilt och då kunde det ju bli kul på riktigt ;-)
Jag förstår inte det roliga. Jag kanske är lite insöad på militär-flyg, iofs... Är det för mycket militärt flyg som diskuteras här, tycker du?
Det är ju ofta den militära utvecklingen som driver fram "features" som man kan se i civil användning senare...

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 25 nov 2011, 00:13
av Fredric Lagerquist
Åba skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Ett tag trodde jag att det skulle bli lite civilt och då kunde det ju bli kul på riktigt ;-)
Jag förstår inte det roliga. Jag kanske är lite insöad på militär-flyg, iofs... Är det för mycket militärt flyg som diskuteras här, tycker du?
Det är ju ofta den militära utvecklingen som driver fram "features" som man kan se i civil användning senare...
Ok, jag var ironisk. Ja, jag tycker att det är för lite civilt jmfrt med militärt.

För att det inte ska bli mer OT så får jag väl dra "mitt strå" till tråden - här är ett exempel som passar in på det efterfrågade.

Bild

Här är tidigare forumtråd om en annan kärra, visserligen inte kvar, men väl så intressant....

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 25 nov 2011, 00:18
av Paul R Compton
När jag läste rubriken 'kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?' tänkte jag, här är intressant tråd på G? Militärt? Civilt? Både och? Varför inte? Finns flera kvarvarande civila veteranflygplan som var med på SE- registret ... lite överallt, runt i världen. Så om Fredric kan bidra med någonting civilt ... fire away.

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 25 nov 2011, 11:16
av Åba
Ok då, det är väl lite mycket militärt ibland... ;-)

Förresten, Fredric. Den däringa DC-3:an (C-47) togs väl fram...hmm... av jänkarna under WW2, delvis för att kunna släppa sina soldater bakom fiendens linjer i Normandie?
Lite OT igen, kanske...sorry

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 25 nov 2011, 11:25
av Fredric Lagerquist
Åba skrev: Förresten, Fredric. Den däringa DC-3:an (C-47) togs väl fram...hmm... av jänkarna under WW2, delvis för att kunna släppa sina soldater bakom fiendens linjer i Normandie?
Nej, C-47 etc är militära varianter av DC-3 som började livet som Douglas DST (Douglas Sleeper Transport). Man tog en airliner och gjorde den till ett militärt transportplan...

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 25 nov 2011, 16:11
av ecafrze
Civilt hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men varför inte?!?! Var har alla gamla Linjeflygs-Fokkrar tagit vägen? Metropolitan, DC-4, DC-6 och DC-7? Flyger nån av SAS DC-9 och DC-10 fortfarande? Allt som har en tidigare svensk historia är jätteintressant! Även om det var det militära jag avsåg..

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 25 nov 2011, 16:15
av Erik
När det gäller flygplan i kommersiell luftfart så går det att hitta en hel del på Airfleets.

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 26 nov 2011, 17:13
av Fredric Lagerquist
ecafrze skrev:Civilt hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men varför inte?!?! Var har alla gamla Linjeflygs-Fokkrar tagit vägen? Metropolitan, DC-4, DC-6 och DC-7? Flyger nån av SAS DC-9 och DC-10 fortfarande? Allt som har en tidigare svensk historia är jätteintressant! Även om det var det militära jag avsåg..
...eller DC-8? :-)

Ärligt talat, vad tänker vi på när vi hör/läser ordet veteranflygplan? Vad tänker du på när du hör ordet veteranbil? Sinnebilden för den senare är för mig en T-Ford. Vad det gäller flygplan tänker jag på en Tiger Moth. Därför en bild på en före detta svensk Tiger Moth:

Bild
LN-KFT är f d SE-ALP. Tillverkad i Norge.

Orden Veteranlastbil och veteranbuss finns ju. Kan man säga att ordet Veterantrafikflygplan finns?

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 27 nov 2011, 21:24
av Mikael Olrog
"En före detta svensk Moth"? Kanske att märka ord men det är väl en Norsk Moth som av historiska skäl gjorde en liten sidotur över kölen och gästade vårt lufthav ett (långt tag) tag innan den återbördades till ursprungslandet. Så frågan är vad definitionen på "Svenska veteranplan" är? Är det ett plan som någon gång under sin livstid har befunnit sig på svenska civilregistret/alt militärregister eller är det ett plan som vars ursprungsregistrering skedde på svenskt civilregister/militärt register? Den senare definitionen skulle begränsa antalet "svenska veteranplan" något, men jag vet inte om det tillför något värde att begränsa definitionen på detta sätt men just i detta fall tror jag nog att våra Norska vänner skulle beskriva planet mer som ett Norskt veteranplan än ett svenskt.

/Micke

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 10:56
av Fredric Lagerquist
he he ... då är nedanstående ett exempel då ett norskt veteranflygplan utomlands? :-)

Bild

Apropå märka ord: Tiger Moth får ofta på svenska av någon anledning bara heta Moth. Det händer inte om man pratar om Puss Moth eller Hornet Moth osv. Hursom, Moth för mig är en DH.60 med raka vingar ;-)

Ett annat på exempel på ett kvarvarande "svenskt" veteranflygplan utomlands - en Hägglundstillverkad Bücker Bestmann i Tyskland.

Bild

Frågan vad är ett svensk veteranflygplan är intressant och varför vi i svenskan inte har s a s vedertagna uttryck som veterantrafikflygplan när vi kan säga veteranlastbil...och det känns mindre konstigt...

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 14:01
av Lars Larsson
...och en före detta S14 i Österrike:

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6618783&nseq=0

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 21:21
av Samuel
En enkel fråga kan, på detta forum, av den lilla grupp som befolkar detsamma, snabbt och lätt utvecklas till ett nördigt hårklyveri. :lol: :lol:

Sam

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 22:03
av Mikael Olrog
Vi gör vad vi kan för att bidra till klyveriet! ;-) Här kommer ett nytt försök att splittra det därna hårstrået ytterligare en gång...

Principfrågan är lite intressant och har diskuterats på många forum i flera konkreta fall där ett som sticker ut är den Finska Brewster Buffalo som bärgades i Ryssland för flera år sedan och som sedan hamnade i US Navys flygmuseum i Pensacola. Typen var inte särskilt viktig i US Navys historia och inte heller framgångsrik, och just den individen hade inte ens tjänstgjort i US Navy. Typen och den individen var däremot mycket framgångsrik i Finländsk tjänst. En annan aspirant på planet var nog Holland som använde den intensivt under en period i sina besittningar i Asien. Det var många som hade synpunkter om var planet borde hamna både med "moraliska" motiveringar och praktiska som monetära resurser och kompetens för restaurering.

Antar att en väg ut ur detta klyveri är att konstatera att en sak (i det här fallet ett flygplan) kan utgöra en kulturell/historisk tillgång i flera länder och därför vara "norskt-", "svenskt-", "Engelskt-" veteranflygplan i flera länder samtidigt. Den som skriver historien har ju förmånen att bestämma om sådana här praktikaliteter... :D

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 22:22
av Fredric Lagerquist
Samuel skrev:En enkel fråga kan, på detta forum, av den lilla grupp som befolkar detsamma, snabbt och lätt utvecklas till ett nördigt hårklyveri. :lol: :lol:

Sam
En enkel fråga kan tyckas, ja. Men det är ju när man tittar närmare på rubrik och frågeställning inte fullt så lätt som man kanske kan tro. nördigt eller ej. Och det är ju just därför jag gärna vill dra in den där aspekten med språket, att det känns lättare att säga veteranbuss än veterantrafikplan. Varför är det så, Samuel?

BTW, It's hip to be square :roll:

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 22:56
av Håkan_Olsson
ecafrze skrev:Vilka flygplan tidigare tillhörande svenska FV flyger fortfarande? Anledningen till att jag undrar är att jag för en tid sedan besökte Mojave och där stod ett antal f.d. danska kärror i bedrövligt skick. Jag såg varken de svenska Drakar eller Lansen som funnits där tidigare..

Det måste väl även finnas ett gäng J26 som flyger utomlands? Några andra typer? J28? Safirer borde väl finnas en hög?

Någon som har koll?
Jag sällar mig till nördarnas skara...... :D
Om vi utgår från att ursprungsfrågan gäller flygplan som är konstruerade i Sverige, byggda i Sverige och som tillhört Flygvapnet så är nog siffran noll.
SK 50 faller bort eftersom de flesta byggdes i Holland.
Luftvärdigheten på N543J (35543) gick ut i juni i år och det var väl det enda, per definition, svenska som flugit på senare år.

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 28 nov 2011, 23:42
av Lars Larsson
Beror på hur gammalt ett flygplan behöver vara för att vara veteran :D

För fyra SAAB 340 som tidigare varit i Flygvapnet flyger väl i Thailand och Förenade Arabemiraten (två var) just nu.

/Lars Larsson
(En nörd till)

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 29 nov 2011, 00:03
av Håkan_Olsson
Lars Larsson skrev:Beror på hur gammalt ett flygplan behöver vara för att vara veteran :D

För fyra SAAB 340 som tidigare varit i Flygvapnet flyger väl i Thailand och Förenade Arabemiraten (två var) just nu.

/Lars Larsson
(En nörd till)
Tänkte inte på det! :D
Tusan då är man ju veteran själv eftersom jag faktiskt jobbat med SF 340 i tidernas begynnelse. (lägg märke till att jag skriver SF 340 och inget annat ;-) )

Edit: Kom just på att SAAB 340 ju är en halvamerikan till börden så då räknas den ju inte. Dessutom var ju både den och Safiren konstruerade som civila projekt från början så då kan de ju definitivt inte räknas med :D

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 29 nov 2011, 16:25
av Fredric Lagerquist
Håkan_Olsson skrev: Luftvärdigheten på N543J (35543) gick ut i juni i år och det var väl det enda, per definition, svenska som flugit på senare år.
Vad är status för N35350 (35350)?

Bild

Luftvärdig till 2014 enligt FAAs databas.

Re: Kvarvarande "svenska" veteranflygplan utomlands?

Postat: 01 dec 2011, 21:44
av Håkan_Olsson
Det senaste jag sett om N35350 är detta:
http://saabworld.net/f16/sale-saab-j35- ... ornia-363/

Den har ju också snurrat på ebay ett par rundor men någon färsk information har jag inte.