Sida 1 av 1
Instrument till vad ?
Postat: 07 dec 2011, 12:08
av Klas Andersson
Jag undrar om någon har koll på vad dessa instrument kan vara till för plan ?
Gir indikatorn är ju ett "Standard "instrument ,men resten ?
GUN AIR GAUGE ?
har för mej något Engelskt plan haft luft manövrerade vapen ? Hurricane ?
men dessa borde rimligen komma från något vi haft i sverige !
"kranarna" borde väl vara från något plan med "dubbelkomando " men vilket ?
Re: Instrument till vad ?
Postat: 07 dec 2011, 16:13
av Stellan
Du får ingen ledning från källan du köpt dem ifrån? Eller har de gått från famn till famn?
Förstorade den sista bilden på tryckluftsindikatorn. Ser inte hela texten men står det inte NY och US i den övre och nedre armen på korset? Och ett ortsnamn i mitten kanske (mycket suddigt på min skärm)? Så möjligtvis är mätaren amerikansk. Går det med hjälp av det ringa in svaret något? Hmm, finns det vapen som är i huvudsak gasdrivna men att de behöver ett första skott avlossat med tryckluft innan det går av sig själv?
/Stellan
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 10:19
av Bengt Bergholm
Manifold pressure är ju ingastryck, finns i alla flygplan med insprutningsmotor. Omkopplingskranarna verkar vara för att välja vakuumkälla på ett tvåmotorigt flygplan, eller iaf ett med två separata vakuumpumpar (driver gyroinstrumenten).
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 14:26
av RobinW
EDIT. av någon anledning så försvann mitt inlägg i posten
Stellan skrev: finns det vapen som är i huvudsak gasdrivna men att de behöver ett första skott avlossat med tryckluft innan det går av sig själv?=
kulsprutorna i spitfire och hurricane manövrerades utav tryckluft dvs det som hände när man tröck in avtryckaren på spaken så öppnades en ventil som släppte på tryckluft i ledningar ut till kulsprutorna. en tryckluftskolv eller motsvarande drog i avtryckaren på kulsprutan på så vis slapp man krångliga stag, vajrar osv. kulsprutorna som satt i just dessa flygplan var nog av den typen att omladdningsmekanismen drevs av fjäder och rekyl medan andra Ksp ex Ksp 58 där omladdningen sköttes av en kolv som drevs av gastyck från patronen. samma mekaninsm finns på ex Ak5
film där man provskjuter en Ksp som kommer från en spitfire och har legat under jord sen kriget. man ser tydligt att de använder tryckluft för att avfyra
http://www.youtube.com/watch?v=ZHJLjOYFzeY
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 15:40
av Stellan
RobinW skrev:Stellan skrev:Du får ingen ledning från källan du köpt dem ifrån? Eller har de gått från famn till famn?
Förstorade den sista bilden på tryckluftsindikatorn. Ser inte hela texten men står det inte NY och US i den övre och nedre armen på korset? Och ett ortsnamn i mitten kanske (mycket suddigt på min skärm)? Så möjligtvis är mätaren amerikansk. Går det med hjälp av det ringa in svaret något? Hmm, finns det vapen som är i huvudsak gasdrivna men att de behöver ett första skott avlossat med tryckluft innan det går av sig själv?
/Stellan
?????
/Stellan
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 17:07
av Klas Andersson
jo
jag ser nu att GUN AIR mätaren är från USA ! pytteliten text i nederkanten MADE IN USA
i korset står det
US
GAUGE CO
NY
och på en skylt på baksidan
ONTARIO HUGES OWENS CO.LTD
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 18:28
av Stellan
Klas Andersson skrev:jo
jag ser nu att GUN AIR mätaren är från USA ! pytteliten text i nederkanten MADE IN USA
i korset står det
US
GAUGE CO
NY
och på en skylt på baksidan
ONTARIO HUGES OWENS CO.LTD
Ser man på, några fler ledtrådar alltså. Mätarbolaget AB, typ. Så skulle det vara möjligt att utifrån detta ta reda på vilka flygplanstyper som had denna installerad och därifrån se vilka som funnits i Sverige? Inget serienummer eller liknande? Googlade och insåg att det verkar vara en frekvent förekommande tillverkare. Hittade denna site, kanske de kan hjälpa dig att identifiera mojängen
http://www.warbirdsite.com/partsindex.html
/Stellan
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 19:36
av Erik
Bengt Bergholm skrev:Manifold pressure är ju ingastryck, finns i alla flygplan med insprutningsmotor.
Nope, finns inte i alla flygplan med insprutningsmotor (t ex DA-20). Däremot finns den i många flygplan, både med förgasare och insprutning. Du måste menat constant speed-propeller där mätare för ingastryck finns i alla flygplan jag kan komma på, men något undantag finns säkert.
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 19:41
av Per Björkqvist
På kompressormatade motorer mäter man ingastryck däremot.
I en sugmotor har man ju inget tryck högre än atmosfärstrycket.
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 20:25
av Erik
Per Björkqvist skrev:På kompressormatade motorer mäter man ingastryck däremot.
I en sugmotor har man ju inget tryck högre än atmosfärstrycket.
Mig veterligen saknar SK 61 all form av överladdning, men en mätare märkt ingastryck finns där.
Nog kan man väl få ett övertryck i luftboxen vid framåtfart? En mätare kan ju även användas för att mäta annat än relativt övertryck, t ex absolut tryck.
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 20:57
av Per Björkqvist
Ja visst har den en manometer,SK 61!
Den visar dock inget våldsamt laddtryck utan det ser ut att ligga på 35".
Rammtryck av fartvind/propeller kan ju förstås inverka det tänkte jag inte på
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 21:05
av Håkan_Olsson
En ingasmanometer som visar absolut tryck i insugningsröret är en förutsättning för att kunna ställa in effekten på ett flygplan med ställbar propeller oavsett om den har förgasare eller insprutning, kompressormatning eller ej. (Nu menar jag riktiga flygplan och inte sådan där datorstyrda mojänger som DA-40 och liknande) På många insprutningsmotorer finns ofta en även en bränsleflödesmätare som gör det lättare att ställa in rätt bränsleblandning.
Tillbaka till ämnet: Ingasmanometern som Klas bild visar är med största sannolikhet till ett flygplan med en P&W R-1830 monterad. Jag är 98% säker när jag säger DC-3 / C-47. Jag tänker inte härleda det utan ni får googla själva om ni inte tror mig. (Så att det inte blir som historien med tanklocket till en Cessna 182 som alla blev så besvikna på
)
Manometern "märkt "Gun Air" har jag inte den blekaste aning om men den skulle ju kunna sitta på en ledning till en tryckluftspistol
Re: Instrument till vad ?
Postat: 08 dec 2011, 21:29
av Stellan
Letade efter den kanadensiska kopplingen till GUN AIR och hittade detta: vilket sammanträffande
http://www.ww2aircraft.net/forum/techni ... 31128.html
Hughes Owens verkar ha mycket att göra med kompasser till flygplan, geologiska instrument samt räknestickor. Kollar vidare.
/Stellan