Sida 1 av 1
SE-AOA, Arado Ar96B-1
Postat: 09 dec 2011, 09:58
av Sven-Erik Jönsson
SE-AOA
Typ: Arado Ar96B-1 (Avia, Prag)
c/n 425462
Tillverkad år 1943
Fd .U+CF (Luftwaffe, nödlandade 1944-08-30 vid Löderup med tysk flykting
Interrimregistrering 1945-02-20 AB Industridiesel, Stockholm
Registrerad 1946-08-03 AB Industridiesel, Stockholm
Innehavare 1946-08-03 AB Norrlandsflyg, Luleå "Blå Fågeln"
Lu 1948-01-26
1949-07-07 N Peterson, Njurunda
Avreg 1954-12-07 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skrotat
Re: SE-AOA, Arado Ar96B-1
Postat: 28 maj 2014, 20:41
av Bengt Ekbladh
Sven-Erik Jönsson skrev:SE-AOA
Typ: Arado Ar96B-1 (Avia, Prag)
c/n 425462
Tillverkad år 1943
Fd .U+CF (Luftwaffe, nödlandade 1944-08-30 vid Löderup med tysk flykting
Interrimregistrering 1945-02-20 AB Industridiesel, Stockholm
Registrerad 1946-08-03 AB Industridiesel, Stockholm
Innehavare 1946-08-03 AB Norrlandsflyg, Luleå "Blå Fågeln"
Lu 1948-01-26
1949-07-07 N Peterson, Njurunda
Avreg 1954-12-07 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skrotat
1946-03-15 påkörd av S 17B 17190 vid hangar 81 i Boden
Då tillhörigt AB Norrlandsflyg. enligt Kra.
Kostnad beräknad till 8000:-....(för S 17B ca 600:-)
FRÅGA när köpte Norrlandsflyg planet ?
Re: SE-AOA, Arado Ar96B-1
Postat: 07 sep 2014, 21:24
av Rolf Broberg
Olle Molin i Ljusdal var en av de tre delägarna till AB Norrlandsflyg. Han skrev i sitt fotoalbum: "
Den 16/2 1945 gjorde vår första Aradomaskin en störtdykning över Ljusdal på väg mot Luleå".
Om det var SE-AOA eller AOB som trädde i deras tjänst den dagen vågar jag inte säga, men bägge planen interrimregistrerades ju först 4 dagar senare, och då på på AB Industridiesel. Och det var i sin tur hela 1,5 år innan Norrlandsflyg angavs som innehavare i registret. Jag får intrycket att Industridiesel bara förmedlade planen och att verkligheten var mycket snabbare än byråkratin.
Olle Molins bilder och kommentarer finns på
http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/ ... r_plan.htm
Re: SE-AOA, Arado Ar96B-1
Postat: 15 sep 2021, 18:33
av Lars Larsson
Det blev ganska mycket delar bevarade av SE-AOA.
De hamnade så småningom i Tyskland, där de tillsammans med delar från andra Ar 96 användes för att bygga upp ett komplett flygplan.
Från skylten framför planet:
"Die ausgestellte Ar 96 B-1 besteht aus mehreren Flugzeugwracks: Einbautelie wie Tanks, Motor, Ruder, Haube, Sitze, Steuerung stammen von de Ar 96 mit der kennung B-1 ...U+CF, die im sommer 1944 in Schweden landete und 1954 verschrottet wurde."
Så här såg det planet ut på Berlins Tekniska Museum 2015-08-22:
Egen bild.
Den har alltså tankar,motor,roder,huv,stolar och styrspakar från SE-AOA.
/Lars Larsson