Sida 1 av 1

J 32 med ränder

Postat: 12 dec 2011, 10:14
av Emil Lindberg
Se http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... rtin_N.xml

Varför försågs 32570 med ränder/band av detta slag? Finns det fler bilder på liknande märkning?

Re: J 32 med ränder

Postat: 12 dec 2011, 11:38
av JonathanRL
Det kan inte vara ett av planen som FOA använde? De hade en liknande markering vill jag minnas.

Re: J 32 med ränder

Postat: 12 dec 2011, 13:02
av Håkan_Olsson
Emil Lindberg skrev:Se http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... rtin_N.xml

Varför försågs 32570 med ränder/band av detta slag? Finns det fler bilder på liknande märkning?
Eftersom 32570 och 32502 samt 32080 användes för prov med katapultstolar och fallskärmspackar så har målningen säkert med det att göra. Bilder på 32080 och 32502 med snarlik målning finns i Sven Stridsbergs bok.

Re: J 32 med ränder

Postat: 12 dec 2011, 19:11
av Bengt Ekbladh
Håkan_Olsson skrev:
Emil Lindberg skrev:Se http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/a ... rtin_N.xml
Varför försågs 32570 med ränder/band av detta slag? Finns det fler bilder på liknande märkning?
Eftersom 32570 och 32502 samt 32080 användes för prov med katapultstolar och fallskärmspackar så har målningen säkert med det att göra. Bilder på 32080 och 32502 med snarlik målning finns i Sven Stridsbergs bok.
Nu var det ju inte bara 32080,32502 och 32570 som användes för prov med katapultstolar och med snarlik märkning,
som varierande lite genom tid.
Även
32-1, 32-2 och 32087 hade svarta breda ränder för att underlätta mätning på film och bilder av utskjutningar.
samt att 32-4 o 32028 hade vissa delar av den nämnda märkningen.
Lansenboken har väl ca 13 bilder
Och även i både Drakenboken o Viggenboken finns bilder av märkningen.




Bengt

Re: J 32 med ränder

Postat: 12 dec 2011, 20:54
av Björn Ek
Hej,

32570 användes vid utprovningen av den nya fallskärmspacken (Fask 54) för flygplan 32 systemet. I samband med detta målades dom vita ränderna på flygplanet.
Förutom fallskärmspacken ändrades även vissa andra parametrar i räddningssystemet som remfrigöringstid och faskutlösar tid.
Proven utfördes under tiden 1971-09-25 - 1972-06-20. 17 utskjutningsprov gjordes, dels vid Forsviksfältet och dels i Vidsel.
Under denna provserie utfördes två prov med den gamla typen av fallskärm (Fask 46A) för jämföresle av prestanda.