Finsk Drake DK-223

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Peder Thorell

Finsk Drake DK-223

Inlägg av Peder Thorell »

Jag ska bygga en modell av den finska Draken DK-223. Som vanligt har jag gjort en del research för att få modellen rätt. Bla har jag studerat en del foton och ritningar på individen. Jag har då gjort ett par upptäckter som fått mig att fundera. Den ena är om DK-223 ska ha IR-enheten under nosen eller ej. I finska IPMS-Mallari finns ett foto där man anger att det är DK-223 och där har man en IR-enhet, medan andra foton inte visar någon sådan.
Det andra som fått mig att undra är en cirkel på undersidan alldeles bakom vindmillan. Den ska bestå av grågrön plast eller dylikt. Vad är denna till för?

//Peder
Bengt Ekbladh

Re: Finsk Drake DK-223

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Peder Thorell skrev:Jag ska bygga en modell av den finska Draken DK-223. Som vanligt har jag gjort en del research för att få modellen rätt. Bla har jag studerat en del foton och ritningar på individen. Jag har då gjort ett par upptäckter som fått mig att fundera. Den ena är om DK-223 ska ha IR-enheten under nosen eller ej. I finska IPMS-Mallari finns ett foto där man anger att det är DK-223 och där har man en IR-enhet, medan andra foton inte visar någon sådan.
Det andra som fått mig att undra är en cirkel på undersidan alldeles bakom vindmillan. Den ska bestå av grågrön plast eller dylikt. Vad är denna till för? //Peder
om DK-223 ska ha IR-enheten under nosen eller ej.

Svaret är både ock! ... huru härmed?.. jo..

Kolla sid 190-191 i
Saab 35 Draken in Finnish Air Force

Bild (kan inte scanna tyvärr) taget 6/1985 visar DK-223 / 351312 "Kreivi von Rosen", med Bison emblemet
och svart? streck över,samt utan IR-enheten.
På bild från 4/1984 finns 3 Röda streck ovan Bison, samt utan IR-enheten
och även 6 Röda streck ovansidanvingen mellan kokaden och kroppen.

Men bild tagen 4/1994 visar samma plan, nu Med IR-enhet, "Kreivi von Rosen", samt mycket mindre kokad
och eventuellt någon annan kamo? och även utan Bison

Bilder finns på andra 35S med samma modifiering som tror ja infördes slut-1980tal

Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Har du sett denna sida (längst ned)?
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Draken-boken // Bo Widfeldt säger om 35S :

De har genomgått kontinuerlig modifiering varför de numera( boken skriven ca 1995)
numer nästan motsvarar J 35J.

En mening i boken säger:..dock?

>>Planen är normalt försedda med IR-sökare under nosen , men förekommer även Utan denna monterad.

Antar att "boken" inte hade alla modifieringar noterade när den skrevs ....?

En detalj är att 35S , mot slutet av 1980-talet har vänster vingpolyn modifierats på vissa plan
(gäller även 35FS)... vet inte vad det var...

Vem vet?
Bengt
Mikael Stenhöjd

Inlägg av Mikael Stenhöjd »

IR-sökare fanns på samtliga 35S från "början", monterade från och till.
35FS var flygvapnets gamla F1:or och saknade därmed denna utrustning
Vingpylonens modifiering hade att göra med dels 1553BUS installeringen, men också med den av finnarna utvecklade digitala jaktlänken.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"