Tp 16Caproni ?
Postat: 15 dec 2011, 22:24
Hittade åtminstone för mig nya fakta rörande våra 2 Tp 16 Caproni.
Båda fanns ju på F11, Nyköping sommaren 1944, samt på 2:a div.
Detta hände tydligen 21 /8 1944 och framåt.
Start F11 med mål F4 , Östersund, men får rätt tidigt motorstörningar
Man måste gå ned på Vängsö, som då var belamrat med "spanska-ryttare" och helt minerat.
Men det gick bra för piloten Ivar Nilsson (senare Uvhagen) att komma ned.oskadd.
Man landar senare samma dag på Västerås , osäker här om det var med samma plan eller?
Nåväl Nästa dag 22/8 anlände Ivar i ett nytt plan(Tp 16?)
Man skulle ju till F4 för att senare vända till Örebro,men så blev det icke!, utan
Vid start F4 ber färdmekaniker Sven Palmblad att Reinhold Nilsson skall pumpa upp bränsletrycket
när han startar startmotorn.
Plötsligt är hela flygplansidan i lågor
Evakuering och skumbilen släcker.
Skador ; Avbränd duk höger sida samt öljerör o dylikt.
Lagas och flygs senare hem till F11.
Divisionen flyger vidare till Örebro och Everöd där man upptäcker att Capronis
rörkonstruktionen är fylld med linolja.(mot korrosion), nyhet då tydligen.
Resan gick till F9 med fler problem men 29/8 var man hemma i Nyköping igen
Ni som undrar varifrån ovanstående kommer ifrån är svaret ÖFS 1/1995 sid 6-7
Rundflygningen av 2/F11 Innehöll åtminstone från början båda Tp 16 men kan
du eller har du mer uppgifter om nämnda flygningar med Tp16 frågas?
Eller andra händelser med Tp 16
Jag trodde jag hade de flesta av 40-talets flygmissöden, med ner till 5:- kronors kostnader många ggr.
Men saknar tydligen mycket av händelserna angående Tp 16
Help.
Bengt
Båda fanns ju på F11, Nyköping sommaren 1944, samt på 2:a div.
Detta hände tydligen 21 /8 1944 och framåt.
Start F11 med mål F4 , Östersund, men får rätt tidigt motorstörningar
Man måste gå ned på Vängsö, som då var belamrat med "spanska-ryttare" och helt minerat.
Men det gick bra för piloten Ivar Nilsson (senare Uvhagen) att komma ned.oskadd.
Man landar senare samma dag på Västerås , osäker här om det var med samma plan eller?
Nåväl Nästa dag 22/8 anlände Ivar i ett nytt plan(Tp 16?)
Man skulle ju till F4 för att senare vända till Örebro,men så blev det icke!, utan
Vid start F4 ber färdmekaniker Sven Palmblad att Reinhold Nilsson skall pumpa upp bränsletrycket
när han startar startmotorn.
Plötsligt är hela flygplansidan i lågor
Evakuering och skumbilen släcker.
Skador ; Avbränd duk höger sida samt öljerör o dylikt.
Lagas och flygs senare hem till F11.
Divisionen flyger vidare till Örebro och Everöd där man upptäcker att Capronis
rörkonstruktionen är fylld med linolja.(mot korrosion), nyhet då tydligen.
Resan gick till F9 med fler problem men 29/8 var man hemma i Nyköping igen
Ni som undrar varifrån ovanstående kommer ifrån är svaret ÖFS 1/1995 sid 6-7
Rundflygningen av 2/F11 Innehöll åtminstone från början båda Tp 16 men kan
du eller har du mer uppgifter om nämnda flygningar med Tp16 frågas?
Eller andra händelser med Tp 16
Jag trodde jag hade de flesta av 40-talets flygmissöden, med ner till 5:- kronors kostnader många ggr.
Men saknar tydligen mycket av händelserna angående Tp 16
Help.
Bengt