Tidig Fokker
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tidig Fokker
Detta skall enligt uppgift vara en Fokker. Är det korrekt, och vad är typbeteckningen?
När tillverkades den och under hur lång tid användes flygplanet?
/Sven-Erik
Re: Tidig Fokker
Hei,
Dette er en Fokker F.V. det fantes kun ett eksemplar av den og kunne brukes som monoplan og som dobbeldekker. Sistnevnte var tenkt for bruk i Nederlandsk Indien (nå Indonesia) hvor luften var tynnere og mer fuktig enn i Europa.
Flott bilde forresten!
Hilsen
Rob Mulder
Dette er en Fokker F.V. det fantes kun ett eksemplar av den og kunne brukes som monoplan og som dobbeldekker. Sistnevnte var tenkt for bruk i Nederlandsk Indien (nå Indonesia) hvor luften var tynnere og mer fuktig enn i Europa.
Flott bilde forresten!
Hilsen
Rob Mulder
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Rob för snabbt svar
Här är en bild till på flygplanet, nu som biplan.
/Sven-Erik
Här är en bild till på flygplanet, nu som biplan.
/Sven-Erik
C/n 2050 H-NABW. Tillfälligt omregistrerad RR13 och provad av Deruluft i Moskva 1923.
Lennart A
Lennart A
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Lennart för uppgiften.
Då har jag ytterligare ett flygplan, som jag tror är tillverkat av Fokker. Kan någon hjälpa mig med uppgifter om denna?
/Sven-Erik
Då har jag ytterligare ett flygplan, som jag tror är tillverkat av Fokker. Kan någon hjälpa mig med uppgifter om denna?
/Sven-Erik
Fokker T III, ett torpedflygplan. Antar att det är protoypen som flög för första gången 1923.
Lennart A
Lennart A
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Åter tack för snabba svar!
/Sven-Erik
/Sven-Erik
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Skillnad mellan Fokker T.II och Fokker T.III ?Jag har vid sidan om forumet fått följande uppgifter om bilden:
Bilden föreställer Fokker T. II, torpedflygplan. Endast prototyp tillverkad, flög f g 1921, den såldes 1922 till US Navy, betecknades FT-1 reg A-6008, även två Fokker T.III köptes, fick samma beteckning, samt reg A6009 och 6010.
/Sven-Erik
Hei,
Beklager, men jeg vet alt for liten om militære fly. Jeg er spesialist på sivilluftfart. Men jeg regner emd at andre kan hjelpe deg. Dersom ikke, si fra. Så sender jeg forespørselen videre til Nederland.
Hilsen
Rob
Beklager, men jeg vet alt for liten om militære fly. Jeg er spesialist på sivilluftfart. Men jeg regner emd at andre kan hjelpe deg. Dersom ikke, si fra. Så sender jeg forespørselen videre til Nederland.
Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
Tittar just i "De Nederlandse vliegtuigen" av Wesselink-Postma och där ser man på bilderna att det är Fokker T.II det handlar om, inte T.III.
Lennart A
Lennart A
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Lennart för bekräftelsen.
/Sven-Erik
/Sven-Erik