Åtalsfråga
Postat: 20 dec 2011, 16:16
Hej. En fråga har dykt upp i Postvagnen och jag undrar om jag har rätt eller fel när jag menar att exempelvis en pilot inte åtalas om h*n har gjort fel och orsakar en olycka eller olyckstillbud?
Svensk Flyghistorisk Förening - www.flyghistoria.org
https://forum3.flyghistoria.org/
Blir lite osäker här.Åke Karlsson skrev:Avskedande är en sak men frågan är om farbror blå också utreder en flygolycka eller om det bara är haverikommissionen?
Jo, jag har också för mig att han sparkades. Men inget åtal?Bengt Ekbladh skrev:Lågflygningen av TP 84 var ju inte så bra!
Inga länkar men blev det inte avstängning/avsked?
bengt
Alf Ingesson-Thor berättar lite om detta i sin bok "En fältflygare från Mjölby" (s.242). Polisen gjorde en utredning men vad jag förstår ledde det inte till något åtal. PAN tog upp ärendet med lade ner det då piloten sade upp sig själv.Emil Lindberg skrev:Den 20 juni 2002 sniffade en Viggenpilot så lågt över en kulle invid F 16:s ena bana att åtta personer på marken skadades, varav tre allvarligt. Jag har för mig att det gick till åtal. Stämmer detta? Vad blev i så fall domen?
Länk till SHK:s utredningsrapport
http://www.havkom.se/virtupload/reports/rm2003_01.pdf
Läs dock texten på första sidan: "SHK:s undersökningar syftar däremot
inte till att fördela skuld eller ansvar."
Jag förstår vad du är ute efter. Men en störnings- eller avvikelserapport medför ju inte per automatik ansvarsfrihet. Det skulle vara som att man direkt efter att ha begått ett brott, ett brott som kanske inte ännu hade upptäckts, självmant anmälde sig hos polisen och att man därför skulle slippa undan straff. Fast om var och varannan avvikelserapport skulle leda till åtal eller reprimand skulle hela systemet fallera. Non blame culture is the way to go! I alla fall inom flyget.Sven-Erik Jönsson skrev:Som civil pilot är man skyldig att skriva en störningsrapport om något onormalt inträffar, antingen det är t.ex. teknisk orsak, fel från flygledning, men även om det är piloten själv som kommit på att han gjort en tabbe. Men en sådan störningsrapport medför knappast att piloten i sin tur blir åtalad, i så fall vore det något speciellt. Det är väl detta Åke Karlsson tänkt på när frågan kom upp.
Lite märkligt tycker jag. Piloten bröt mot flertalet regler och skadade flera personer. I det aktuella fallet hade det ju varit en helt annan grej om piloten p.g.a felfunktion, eller för att denne var tvungen att väja för t.ex en fågel, hade "glidit ut" över aktuell kulle. Men så var inte fallet.Roger Andreasson skrev:Alf Ingesson-Thor berättar lite om detta i sin bok "En fältflygare från Mjölby" (s.242). Polisen gjorde en utredning men vad jag förstår ledde det inte till något åtal. PAN tog upp ärendet med lade ner det då piloten sade upp sig själv.
I och med att det inte nämndes något om att utredningen ledde till åtal så tolkade jag det som att det inte blev nåt av det.Emil Lindberg skrev:Lite märkligt tycker jag. Piloten bröt mot flertalet regler och skadade flera personer. I det aktuella fallet hade det ju varit en helt annan grej om piloten p.g.a felfunktion, eller för att denne var tvungen att väja för t.ex en fågel, hade "glidit ut" över aktuell kulle. Men så var inte fallet.Roger Andreasson skrev:Alf Ingesson-Thor berättar lite om detta i sin bok "En fältflygare från Mjölby" (s.242). Polisen gjorde en utredning men vad jag förstår ledde det inte till något åtal. PAN tog upp ärendet med lade ner det då piloten sade upp sig själv.
Se där! Då kan vi återgå till ursprungsfråganRoger Andreasson skrev:I och med att det inte nämndes något om att utredningen ledde till åtal så tolkade jag det som att det inte blev nåt av det.Emil Lindberg skrev:Lite märkligt tycker jag. Piloten bröt mot flertalet regler och skadade flera personer. I det aktuella fallet hade det ju varit en helt annan grej om piloten p.g.a felfunktion, eller för att denne var tvungen att väja för t.ex en fågel, hade "glidit ut" över aktuell kulle. Men så var inte fallet.Roger Andreasson skrev:Alf Ingesson-Thor berättar lite om detta i sin bok "En fältflygare från Mjölby" (s.242). Polisen gjorde en utredning men vad jag förstår ledde det inte till något åtal. PAN tog upp ärendet med lade ner det då piloten sade upp sig själv.
Men så var det ju inte.
http://www.kuriren.nu/arkiv/2005/05/20/ ... gning.aspx
/Roger
En pilot kan åtalas om hen har gjort fel och orsakat en olycka eller olyckstillbud.Åke Karlsson skrev:Hej. En fråga har dykt upp i Postvagnen och jag undrar om jag har rätt eller fel när jag menar att exempelvis en pilot inte åtalas om h*n har gjort fel och orsakar en olycka eller olyckstillbud?
Klas Andersson skrev:Antar ni menar Herculesen som fflög lågt över banan efter att ha släppt Fallskärmshoppare vid ett gräsfält nära Karlsborg?
Piloten blev/är avstängd från flygtjänst ,men har efter det haft/har en tjänst som ...säkerhetsofficer? på F7.
Det var ju en erkänt sklicklig pilot ! och det han gjorde var ju tydligen inte något ovanligt !?
MEN i detta fallet så hade han otur ! händelsen filmades ! och hamnade i pressen !
så det måste "statueras exempel "ansåg nån höjdare !
Frågan måste ju delas upp på civila och militära piloter !...tror jag !
Försvarets ansvarsnämd brukar ju ge diciplinstraff, vanligen löneavdrag vid brott mot MILITÄRA regler
Anser de att någon skall avskedas ! så måste det hela förhandlas med Facket !
ska vara mycket grovt ! för att de ska lyckas avskeda någon verkar det som !
men för att en åklagare sen ska ta upp saken krävs det ju att händelsen är ett brott mot en LAG paragraf
om jag som civil pilot ..exempelvis taxar på någon och strimlar denne med propellern ! så är jag övertygad om att saken skulle utredas av polis och, EVENTUELLT leda till åtal för vållande till annans död ,genom vårdslöshet .
precis som det skulle bli fallet om man orsakar en bilolycka
Kan inte tänka mej att en Militär pilot har någon form av imunitet om han gjorde samma sak ??
Däremot blir ju inte militär personal esättningsskyldiga för materiella skador de orsakat
OM det inte handlar om uppsåtlig skada eller i samband med fylleri
Otur ,klantighet ,eller ren inkompetens ! verkar accepteras , ivarje fall innom Armen där jag jobbar !
Antar det gäller innom hela Försvarsmakten ? skador på civil egendom ersätts utan knot vad jag vet ?
Vi har ju exempelt med den kvinnliga Teknilkern som av misstag drog "gasen i botten" på en Gripen på F21 för ett par år sedan !
Hon for ju rakt över fältet och slog runt ett par varv ! borta på den civila delen av fältet !
Kan aldrig ! tänka mej att hon blev ersättningskyldig för planet !
hade däremot någon människa skadats -dödats så hade säkert det hela utretts av en civil åklagare ?
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2348D.Lardek skrev:Klas Andersson skrev: Vi har ju exempelt med den kvinnliga Teknilkern som av misstag drog "gasen i botten" på en Gripen på F21 för ett par år sedan !
Hon for ju rakt över fältet och slog runt ett par varv ! borta på den civila delen av fältet !
Kan aldrig ! tänka mej att hon blev ersättningskyldig för planet !
hade däremot någon människa skadats -dödats så hade säkert det hela utretts av en civil åklagare ?
Den sista händelsen blev jag intresserad av att höra mer om? Det har jag missat helt att en 39:a krashats på det sättet!