Sida 1 av 1

Radiakflygningar

Postat: 28 feb 2008, 16:28
av Lennart Berns
Försvarsmakten och Statens Strålskyddsinstitut har nu träffat uppgörelse om s k radiakflygningar. Efter att flera alternativ prövats, kom man fram till att det bästa vore med J 32B Lansen, som genomförde den typen av flygningar under tiden på Målflygdivisionen. Så blir det också. För dessa radiakflygningarna, som innebär att man samlar partiklar i den övre atmosfären, har två J 32B ur Flygvapnets Veteranflygdivision avdelats. En var redan ombyggd sedan tidigare, en har fått byggas om för att ta de sex insamlingskapslarna under vingarna.

Om dessa flygningar och beredskapen och organisationen för dessa, kommer ett inslag på Aktuellt och senaste nytt på den här hemsidan så småningom.

Lansen som grundtyp flög för första gången 1952 och var den första svenska flygplanstyp som gick igenom den s k ljudvallen. Det var i oktober 1953. Jaktversionen J 32B gjorde sin premiärflygning i januari 1957. Versionen har alltså drygt 50 år på nacken, "still going strong"!

Postat: 28 feb 2008, 17:02
av Daniel Karlsson
Flygtekniska föreningen har en intressant artikel på sin hemsida om detta http://www.flygtekniskaforeningen.org// ... ?nid=14638

Här talas det om tre maskiner, men artikeln är från januari så det kanske har ändrats.

Mycket trevligt att Lansen hålls aktiv på detta sätt! :D
(särskilt i dessa tuffa tider för flygvapnet...)

Postat: 28 feb 2008, 17:56
av Björn Ek
Hej,

Som gammal "Lansenentusiast" är det härligt att få läsa om denna "revival".
Månne det bli fler förare som skall återinflygas, eller får Stellan och Affe mer övertid nu :o

Postat: 28 feb 2008, 18:30
av Tony Damberg
I boken om F15 "Från Orre Till Vigg" kan man läsa också om just radiakflygningar som genomfördes med Målflyggruppen vid F15 åren 1970-1972.

Citat ur boken där R. Brodd skriver följande:
" Uppdragen genomfördes med stigning till cirka 15 000 meter med tänd efterbrännkammare, varefter kapslarna öppnades så att luften strömmade genom dess filter. Flygningen fortsatte med motorn på marchvarv under viss höjdminskning för att kunna hålla farten uppe. På cirka 13 000 meter steg man åter med ebk till 15 000 meter och upprepade proceduren under cirka 25 minuter. Filtren togs om hand av flygteknikern som sände dem till FOA i Stockholm, som analyserade och svarade för vidare behandling"

Det är kul att Lansen återkommer till användning tycker jag. Ett mycket vackert flygplan, snacka om "Multirole-flygplan" :-)

Postat: 28 feb 2008, 19:52
av Lennart Berns
Under mina år på Målflygdivisionen hade jag glädjen att delta i denna verksamhet. Start ägde rum från Malmen, stigning norrut till 14000 meter och vändning med mycket flack bankningsvinkel i höjd med Ljusdal. Det var viktigt att ha kapslarna öppna under exakt 30 minuter, något som tersades på flygplansuret. På sydlig kurs efter vändningen var det läge att stänga kapslarna ungefär i höjd med Motala. Därefter "stå på öronen" för landning igen på Malmen.

Som Tony Damberg riktigt skriver plundrades kapslarna efter landning på sina filter. De lades i vanliga bruna tjänstekuvert som var för-adresserade till FOA, slickades igen och lades på närmaste brevlåda. Men så kom väl någon på att innehållet kunde vara farligt, varefter rutinerna ändrades. De gamla uvarna på MFD brukar skämta "blir vi självlysande någon gång så vet ni vad det beror på!".

Kapslarna till den nu återupptagna verksamheten kommer för övrigt från Flygvapenmuseums förråd där de sparats som museiföremål! Det tycker jag tjänar som en litet memento till oss som har svårt att slänga gamla grejor. Man vet aldrig när de kan komma till användning ...

Postat: 28 feb 2008, 21:59
av curtll
Med anledning av vad Tony säger om vackert flygplan kan jag inte låta bli att visa det exemplar vi har på RFN museum.
Curt

Bild

Postat: 28 feb 2008, 23:14
av Tony Damberg
Tack för visningen av bilden Curt!

mvh Tony Damberg

Postat: 28 feb 2008, 23:17
av Tony Damberg
Lennart Berns skrev:Behållarna till den nu återupptagna verksamheten kommer för övrigt från Flygvapenmuseums förråd där de sparats som museiföremål! Det tycker jag tjänar som en litet memento till oss som har svårt att slänga gamla grejor. Man vet aldrig när de kan komma till användning ...
Tack för ytterligare information Lennart! Det var lite kul att läsa att de till och med använder museiföremålen (kapslarna) igen... prata om att Försvarsmakten är miljövänliga och återanvänder saker!

mvh Tony

Postat: 01 mar 2008, 20:29
av Andreas Kahr
Kommer J32B under dessa radiak flygningar opereras med 1 eller 2 mans besättning?

Måste vara magnifikt att se lansen på 14 000 meters höjd.

Hur lång tid tar det att komma upp dit?

Postat: 01 mar 2008, 22:38
av Lennart Berns
På MFD-tiden var det alltid två mans besättning, men jag antar på goda grunder att det nu handlar om en man. Stigtiden till 14000m med rent fpl utan ebk är ca 15 minuter. Det varierar lite mht till motorvarv, last och temperatur.

Postat: 02 mar 2008, 11:23
av Peter Liander
Nja Lennart, alltid håller jag inte med om. Jag har förvisso inte tillhört Målflygdivision (MFD), men hade vid ett tillfälle på sommaren 1985 i uppdrag av dåvarande FOA att fotografera en J 32B ur MFD i samband med en radiakflygning. Då var det bara piloten ombord i det flygplanet och jag har anledning att tro att detta tillfället inte var det enda då det förhöll sig så.

Betvivlar inte att det förkommit att det har varit två man ombord under radiakflygningar - uppenbarligen var det så på din tid - men det verkar ju inte som om det krävdes för just radiak-delen. Eller, så infördes det någon ändring efter din tid hos MFD, så att det inte längre behövdes två mans besättning. Någon som vet mera, undrar
...Peter Liander

Postat: 09 apr 2008, 12:15
av Daniel Karlsson
Nu har även Försvarsmakten själva uppmärksammat radiak-flygningarna med Lansen:

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-m ... =headlines

/Daniel K