Sida 1 av 1
K-märkning av luftfartyg?
Postat: 16 jan 2012, 12:26
av Fredric Lagerquist
En sak som jag då o då grunnat på: Om man kan K-märka båtar i Sverige - varför kan man inte göra samma sak vad det gäller flygplan (eller luftfartyg)?
Det här en fråga som SFF borde ta tag i! Eller vad sägs?
Re: K-märkning av luftfartyg?
Postat: 16 jan 2012, 16:34
av Sven-Erik Jönsson
Finns det något motsvarande K-märkning av luftfartyg i andra länder och i så fall vilka och hur ser kriterierna ut?
Om hur K-märkning av båtar görs kan man läsa på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturm%C3 ... _i_Sverige
/Sven-Erik
Re: K-märkning av luftfartyg?
Postat: 16 jan 2012, 21:48
av Mikael Olrog
Vill minnas att Finland har någon typ av K märkning där åldersgränsen är 50 år för flygplan. Vet inte riktigt hur det fungerar. Det hade kunnat varit bra om vi hade haft något liknande med tanke på t ex Avro 504 delarna som försvann ut ur landet...
Re: K-märkning av luftfartyg?
Postat: 17 jan 2012, 10:03
av Fredric Lagerquist
När man klassar ett museiföremål som riksexemplar kan man ju på sätt och vi kalla det för K-märkt.
Men vi ska ju hålla vår kulturhistoria levande, och det ska väl gälla även det som flyger som i den maritima sfären? Det är dags att ta tag i detta och SFF kan spela en aktiv roll i detta, ta upp flaggan. Man skulle kunna börja med att lista de flygplan som borde vara aktuella för K-märkning och då i första omgången de som är i flygande skick.
Re: K-märkning av luftfartyg?
Postat: 17 jan 2012, 15:22
av Håkan_Olsson
Frågan är otroligt intressant men otroligt komplex. Byggnader och flytetyg har ju oftast störst historikt värde i de länder de befinner sig medan en luftfarkost kan vara intressant i många olika länder.
Att K-märka statligt ägda museiflygplan är ju en sak men hur hanterar man den privata sektorn? Man kan ju i dag vara tacksam för att det inte finns exportförbud för gamla flygplan i andra länder. Annars så kanske vi inte fått se så mycket historiskt intressant på den svenska flyghimlen. Det gäller nog att man tänker igenom mycket noga så att att en K-märkning av ett privatägt flygplan ej betraktas som en form av kvarstad för ägaren annars kan den goda saken tjäna fel syfte och en utflaggning kommer att ske.
SFF borde ha musklerna att driva en sådan här fråga men jag tvivlar ändå på att det att SFF kan genomföra det. Så länge en majoritet av föreningens styrelse verkar anse att internet är allmänt suspekt och allt som skrivs via detta media är av ondo så tror jag inte att det kommer att hända något. Det intressanta är att många kloka idéer redan kommit fram genom privata konversationer på Facebook. Vem i styrelsen förutom Sven-Erik Jönsson läser till exempel den här tråden?
SFF:s roll är ju mera att dokumentera det som har varit och inte att ta tag i det som händer just nu. Kanske får vi se en flyghistorisk revy om trettio år som beskriver sönderfallet av historiska samlingar i Sverige?
Jag raljererar litet men det är för att vecka debatt och förhoppningsvis tjänar det ett gott syfte i det långa loppet.
Re: K-märkning av luftfartyg?
Postat: 18 jan 2012, 09:57
av Fredric Lagerquist
Det är inte tal om att K-märka varenda flygplan därute - snarare tillämpa principen om riksexemplar, som man gör i museisammanhang. I inventeringen av flygplan aktuella för K-märkning borde SFF spela en central roll (?). Det är en balansgång i frågan om den privata egendomen och nationella kulturella värdet - det gäller att göra detta rätt. Titta på K-märkningen av båtar i Sverige och titta på det engelska systemet för motsvarande K-märkning av flygplan som görs via
British Aviation Preservation Council.
Det verkar som Flyghistoriska Akademin (f d Flyghistoriska rådet), där Sven Scheiderbauer är ny vid rodret, har tankar åt detta håll. Kan man samordna det hela?