SE-AZT
Typ: Luscombe 8A/8E Silvaire/De Luxe
c/n: 4736
Tillverkad år 1947
Fd N2009K
1947-05-09 Provflygning
Interrimregistrering 1947-05-12 AB Kockums Flygindustri, Malmö
Registrerad 1947-06-27 AB Kockums Flygindustri, Malmö (sjö)
1948-01-02 R Åström, Dals-Långed
1948-03-30 AB Damkappor, Kristianstad
1950-06-05 F Bergman, Göteborg
1951-03-13 A Westberg, Göteborg (byte mot SE-AGA)
1952-08-29 Linköpings Flygklubb, Linköping
1956-06-15 F Bergman, Göteborg
Avreg 1956-12-31 Sålt till Tyskland, reg D-EFEM, senare OY-ANE, haveri 1979-07-28, haveri 1985-08-03, åter till Sverige
Eo 198x H Nielsen, Partille
Eo 198x Y Johansson, Örsundsbro
Eo 198x L-G Söderlind, Fagersta
Bt 2001-01-11 L-G Söderlind, Fagersta (EAA 1106)
Bt 2006-01-11 L-G Söderlind, Fagersta (EAA 1106)
SE-AZT (2), Luscombe 8A/8E Silvaire/De Luxe
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AZT (2), Luscombe 8A/8E Silvaire/De Luxe
Här en bild som jag nyligen skannat från ett 6x6 cm negativ ur Erik Bratts donerade samling.
Bilden är tagen 1955 eller 1956. Man kan se en deformation på sidan nedtill bakom brandskottet. Är det känt om något haveri vid den här tiden?
Min gissning är att Figge Bergman köpte flygplanet efter detta haveri för att utföra haverireperationen.
Bilden är tagen 1955 eller 1956. Man kan se en deformation på sidan nedtill bakom brandskottet. Är det känt om något haveri vid den här tiden?
Min gissning är att Figge Bergman köpte flygplanet efter detta haveri för att utföra haverireperationen.
-
- Inlägg: 4405
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AZT[2]+[3] Luscombe 8A Silvaire>8E Silvaire De Luxe
Ang. fotot ur Erik Bratts donerade samling. Enligt noteringar i min DB:
19551028 Accident, Linköping Tannefors/SAAB, landing gear ruptured and collapsed on touch down. slid along r/w on belly, sustained thereby damage to prop, undercarriage and fuselage underside.
och ...
Figge Bergman köpte flygplanet därefter från Linköpings FK 19560531 till priset av SEK 10,000 och senare infördes i registret som ägare 19560615.
Efter avregistrering 19561231 Sold West Germany blev D-EFEM och därefter blev OY-ANE två gånger.
OY-ANE (Reg 19770912>DBR 19790728 Hou, Denmark>Cnx 19791115)>OY-ANE[2] (Restored 19820804>DBR 19850803 Kirstinesminde, Denmark>Cnx 19870320)>SE-AZT[3]
Source credit: Riksarkivet & danishaircraft.dk
19551028 Accident, Linköping Tannefors/SAAB, landing gear ruptured and collapsed on touch down. slid along r/w on belly, sustained thereby damage to prop, undercarriage and fuselage underside.
och ...
Figge Bergman köpte flygplanet därefter från Linköpings FK 19560531 till priset av SEK 10,000 och senare infördes i registret som ägare 19560615.
Efter avregistrering 19561231 Sold West Germany blev D-EFEM och därefter blev OY-ANE två gånger.
OY-ANE (Reg 19770912>DBR 19790728 Hou, Denmark>Cnx 19791115)>OY-ANE[2] (Restored 19820804>DBR 19850803 Kirstinesminde, Denmark>Cnx 19870320)>SE-AZT[3]
Source credit: Riksarkivet & danishaircraft.dk