Högtrycket--Lågtryck för Gripen?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Högtrycket--Lågtryck för Gripen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det står stilla....!
Vid F 21 i Luleå är lufttrycket just nu för högt för de värden som JAS är inställt för.

Jas problem.
Det högsta lufttrycket på 40 år stoppade den en stora flygövning i Norrbotten som skulle ha inletts på måndagen. Anledningen är att flera instrument i Jas Gripen-planen får felmeddelanden.

-Det gäller bland annat höjdmätaren och den mätare som visar planets hastighet. Eftersom vi alltid kör på säkerhet har vi ställt in alla flygningar tills vidare säger flygvapnet.
Söndagen 29 januari hade Haparanda ett lufttryck på 1057,0 hPa (hekto Pascal).
Finns det vid fler tillfällen Jas instrument inte fungerar?
Har man varit och handlat instrument på något lågprisvaruhus? Nu hör väl inte sådant här högt lufttrycket till vanligheterna men det kan knappast vara god reklam för Jas. Är det samma problem för civilflyget? Eller har de bättre instrument?
Från::Jas problem.
Det högsta lufttrycket på 40 år stoppade den en stora flygövning i Norrbotten som skulle ha inletts på måndagen. Anledningen är att flera instrument i Jas Gripen-planen får felmeddelanden.

-Det gäller bland annat höjdmätaren och den mätare som visar planets hastighet. Eftersom vi alltid kör på säkerhet har vi ställt in alla flygningar tills vidare säger flygvapnet.
Söndagen 29 januari hade Haparanda ett lufttryck på 1057,0 hPa (hekto Pascal).

Finns det vid fler tillfällen Jas instrument inte fungerar?

Har man varit och handlat instrument på något lågprisvaruhus? Nu hör väl inte sådant här högt lufttrycket till vanligheterna men det kan knappast vara god reklam för Jas. Är det samma problem för civilflyget? Eller har de bättre instrument?

Ja några synpunkter.

Har Du något?
Bengt
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Högtrycket--Lågtryck för Gripen?

Inlägg av Karl Persson »

Finnarna med sina Hornets har också problemet nu och kör en korrigeringstabell man tagit fram sedan tidigare och som används vid dessa sällsynta undantagstillfällen. De har ju analoga instrument. Har någon hört om vi hade sådan tabell för våra gamla kärror? Problemet finns vad jag hört civilt också men man har ju ytterligare instrument och tabeller och/eller visuell manuell kalibrering mot kända höjder att ta till.. inte mitt område dock.

Gissar att det antingen ligger i mätmodulen som förser systemet med data som i sin tur skall presenteras på skärmen eller så är det bara den grafiska presentationen som har en begränsning. Kanske både och. Det är egentligen inget fel.. man ska ju varna vid anormala värden men ja.. praktiskt sätt så behövs det ju en fix för att tillåta även detta.

Om reklam.. äh flygvapen som tänker handla bryr sig inte om sådana här uppblåsta nyheter. Gripen ligger i framkant av dom här tekniska lösningarna som alla nya "digitala stridsflygplan" använder eller kommer använda. Snarare blir man nöjd med att se att tack vare att vi uppnår många flygtimmar under många olika klimat skapar ett mer robust system. (Finns en mängd fina buggar som dykt upp på andra nya flygplan.. F-22 har väl haft ett par av de mer pinsamma. Dels när navigationssystemet slogs ut av datumgränsen i stilla havet och en annan gång när piloten låstes in i cockpit av datorn som vägrade öppna canopy... )
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Högtrycket--Lågtryck för Gripen?

Inlägg av Erik »

Bengt Ekbladh skrev: Har man varit och handlat instrument på något lågprisvaruhus? Nu hör väl inte sådant här högt lufttrycket till vanligheterna men det kan knappast vara god reklam för Jas. Är det samma problem för civilflyget? Eller har de bättre instrument?
Vill minnas att jag läst att JAR-standarden säger att höjdmätare ska klara 950-1050 hPa, sedan lär det visst finnas en äldre brittisk standard som klarar lägre tryck, men fortfarande bara 1050 som högsta. Så problemet finns även civilt. Rimligtvis tillverkar och certifierar man saker mot uppsatta krav, så det borde vara de som ska ändras istället. Att man varnar för orimliga värden verkar ju vettigt.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"