Focke Wulf Fw44J Stieglitz Sk 12

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Erling Norberg

Focke Wulf Fw44J Stieglitz Sk 12

Inlägg av Erling Norberg »

Finns någon bok utgiven eller någon förteckning på Internet över de 85 st Sk 12 som fanns i Sverige?
Jag skulle gärna vilja se vad som hände med flygplanen. Har tyvärr ej Svenskt Civilregister nr 3 där de flesta
individer finns. Just nu hittar jag 8 st på SFF Civilflygregistret.

Jag söker speciellt efter de Sk 12 som användes på Ekeby, Eskilstuna. SE-AWT är en av dem.
Sommaren 1958 bogserade jag efter en annan Sk 12. Vet ej registreringsnumret.

Hälsningar Erling Norberg
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Focke Wulf Fw44J Stieglitz Sk12

Inlägg av Kenneth Göransson »

Tidningen Kontakt hade 1981 i nr 54 en sammanställning över alla Sk 12:or. Där hittar jag SE-AWT gällande Eskilstuna samt SE-BWH:
CVV-byggd 1940, c/n 45
Fd 663 i FV Sk12 kod F5-72,F5-66 F5-64, F20-64?, F11-79?
Juni 1953 till Nyköpings Flygklubb, haveri oktober 1955 (kollision m bil) reparerad, till Eskilstuna december 1956 och avregistrerad/såld till Tyskland i augusti 1958 som D-EGAM, senare D-ENAY hos Deutsche Museum i München.
Så detta flygplan finns också med i SFF:s SE-B-register
Vad gäller SE-C registret (SFF nr 3) finns där bara två stycken. SE-CBE och -CLC ("Tyringekärran" i en annan tråd)
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Focke Wulf Fw44J Stieglitz Sk 12

SE-BWH flyger fortfarande med registreringen D-ENAY.
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild
SE-BWH figurererar då och då i denna film inspelad på Stigtomta flygplats under 50-talet.
Erling Norberg

Inlägg av Erling Norberg »

Tack för uttömmande svar. Jag hade blandat ihop del 2 och 3. Det är ju i del 2 som de flesta Sk12:orna finns.
Och SE-BWH var alltså den maskin som användes på Ekeby sommaren 1958, när jag skolade på Bergfalke SE-SUP och SE-SXD.
SE-SXD finns fortfarande kvar på Ekeby. Det var bara någon gång som Sk12:an togs ut. Mest användes Nordflygs Super Cub,
ibland spakad av fältflygaren vid F11 Per-Olof Pettersson. Men Sk12:an var härlig att hänga i lina efter.

P.S. Nu kom ett foto och filmtips under tiden jag skrev detta svar. Tack för det!

Mvh Erling Norberg
Peder Thorell

Inlägg av Peder Thorell »

SE-BEW gulmålad Stieglitz tillbringar nu sina dagar i Australien sedan Björn Svedfeldt sålt den.
Jag känner inte till om den i sitt tidigare liv funnits i FV.

//Peder
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Peder Thorell skrev:SE-BEW gulmålad Stieglitz tillbringar nu sina dagar i Australien sedan Björn Svedfeldt sålt den.
Jag känner inte till om den i sitt tidigare liv funnits i FV.

//Peder
Nej, det är ingen ex-FV. Byggd 1940 av CKD (Ceskomoravska-Kolben-Danek) i Tjeckoslovakien med c/n 2780, reg i Tyskland D-EXWQ, sedan "11" i norska FV, därefter "SZ-11" i finska FV, civil i Finland OH-SZB, OH-SZG lev. 1995 och registrerad på L Svedfeldt och använd av Föreningen Veteranflyg i Norrköping. Såld till Australien 2002 med reg VH-FBU

Finns med i detta forum under Civilflygregistret
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"