SE-DXN(37098) AJ 37 Viggen flyger 2012?
Postat: 13 feb 2012, 14:36
Hej.
Jag läste till min stora glädje att AJ 37 Viggen(37098) under slutet av 2011 fick civila registreringen SE-DXN av Transportstyrelsen.
Swedish Air Force Historic Flight har tydligen kommit väldigt långt i sitt arbete med att få AJ 37 Viggen(37098) luftvärdig igen.
Målsättningen är att SE-DNX ska kunna flyga i april och uppvisningsflygas på FM flygdag på Malmen i juni. Stellan Andersson kommer bli pilot på SE-DXN.
Den kommer se ut som den gjorde vid leverans till Flygvapnet under 1970-talet.
Jag är mycket glad att Transportstyrelsen tydligen kommer godkänna(OM allt går vägen) att även pensionerade högprestanda stridsflygplan kan få flygas på civilt register.
Såvitt jag vet kommer SE-DXN utan konkurrens vara det kraftfullaste högprestanda flygplan i EU på civilt register.
Några frågor bara. Kommer kärran vara återställd till helt orginal eller får SE-DNX modern GPS navigerings och radioutrustning?
Eftersom SE-DXN ska flygas av Swedish Air Force Historic Flight, öppnar det upp för att AJ 37an även kan visas upp på flyguppvisningar utomlands?
Den civilt reggade J29 Tunnan som föreningen har genomför flyguppvisningar utomlands, liksom de civilt reggade Hawker Hunter flygplanen.
MvH Andreas
http://www.swafhf.se/Start2012.html
Jag läste till min stora glädje att AJ 37 Viggen(37098) under slutet av 2011 fick civila registreringen SE-DXN av Transportstyrelsen.
Swedish Air Force Historic Flight har tydligen kommit väldigt långt i sitt arbete med att få AJ 37 Viggen(37098) luftvärdig igen.
Målsättningen är att SE-DNX ska kunna flyga i april och uppvisningsflygas på FM flygdag på Malmen i juni. Stellan Andersson kommer bli pilot på SE-DXN.
Den kommer se ut som den gjorde vid leverans till Flygvapnet under 1970-talet.
Jag är mycket glad att Transportstyrelsen tydligen kommer godkänna(OM allt går vägen) att även pensionerade högprestanda stridsflygplan kan få flygas på civilt register.
Såvitt jag vet kommer SE-DXN utan konkurrens vara det kraftfullaste högprestanda flygplan i EU på civilt register.
Några frågor bara. Kommer kärran vara återställd till helt orginal eller får SE-DNX modern GPS navigerings och radioutrustning?
Eftersom SE-DXN ska flygas av Swedish Air Force Historic Flight, öppnar det upp för att AJ 37an även kan visas upp på flyguppvisningar utomlands?
Den civilt reggade J29 Tunnan som föreningen har genomför flyguppvisningar utomlands, liksom de civilt reggade Hawker Hunter flygplanen.
MvH Andreas
http://www.swafhf.se/Start2012.html