Bild på JA 37C panel
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Bild på JA 37C panel
Hej,
Någon som har en fin färgbild rakt framifrån på huvudpanelen från en JA 37C (den utan "Gripen-TV:n"). Måste vara utan synlig styrspak då det är ett underlag till en modell.
Vänliga hälsningar
Nicklas
Någon som har en fin färgbild rakt framifrån på huvudpanelen från en JA 37C (den utan "Gripen-TV:n"). Måste vara utan synlig styrspak då det är ett underlag till en modell.
Vänliga hälsningar
Nicklas
Re: Bild på JA 37C panel
Det var JA 37Di som fick ny TI, så vanliga JA 37D har gamla TI. Har dock glömt om nytt TI ingick i Di-modden eller om den kom ännu senare.
-
Hej !
För MEJ ! är alla Viggar lika ...
men jag har ändå lite cockpit bilder !
om det är nån som passar så kan jag maila den i bättre kvalitet
För MEJ ! är alla Viggar lika ...
men jag har ändå lite cockpit bilder !
om det är nån som passar så kan jag maila den i bättre kvalitet
-
Tack för svaren så här långt!! Bild nummer fem räknat uppifrån hade varit klockren om det inte hade varit för spaken och att den är svartvit.
Viggen fick genom DI modifiering C Gripens TI. Dessa fördes sedan över till Gripen när 37 skrotades ut.
Men Klas... det är väl inte dina alla de "fria" 37-panelerna på bilderna?? Du blir jag avundsjuk....
Viggen fick genom DI modifiering C Gripens TI. Dessa fördes sedan över till Gripen när 37 skrotades ut.
Men Klas... det är väl inte dina alla de "fria" 37-panelerna på bilderna?? Du blir jag avundsjuk....
- Emil Lindberg
Det är inte riktigt sant att JA 37Di fick JAS 39C/D:s färgskärm. De ser förvisso likadana ut och tillhör samma familj. Men man kunde inte rakt av ta en skärm från JA 37Di och montera i JAS 39C/D, det krävdes viss isärplockning och byte av invändiga komponenter. Jag antar att man använde återanvändningsmöjligheten som en någorlunda "putsad" sanning för att det skulle låta lite bättre (mindre dyrt) i beslutfattarnas och skattebetalarnas ögon.
Om någon skärm (TI 237) som tidigare suttit i JA 37Di verkligen monterades i en JAS 39C/D vet jag en. Men jag skulle inte bli förvånad om de destruerades och att JAS 39C/D erhöll helt nya skärmar. Men det vet nog folk på SAAB I Linköping och i Kista
[ Post skriven via iPhone ]
Om någon skärm (TI 237) som tidigare suttit i JA 37Di verkligen monterades i en JAS 39C/D vet jag en. Men jag skulle inte bli förvånad om de destruerades och att JAS 39C/D erhöll helt nya skärmar. Men det vet nog folk på SAAB I Linköping och i Kista
[ Post skriven via iPhone ]
-
Hej "!
Nä ! tyvärr inte mina grejor ...
De här prylarna finns nu på museum ,
Att hitta en bild tagen i ett plan utan att spaken är monterad !!!! blir nog inte lätt !
Men skulle någon av de lösa panelerna vara rätt, så kan jag nog ordna så du får bilder i rätt vinkel ,mm
Nä ! tyvärr inte mina grejor ...
De här prylarna finns nu på museum ,
Att hitta en bild tagen i ett plan utan att spaken är monterad !!!! blir nog inte lätt !
Men skulle någon av de lösa panelerna vara rätt, så kan jag nog ordna så du får bilder i rätt vinkel ,mm
- Emil Lindberg
Om det "bara" ska vara till en modell föreslår jag att du tar en lämplig bild MED spaken på plats. I något bildbehandlingsprogram "suddar" du bort spaken genom att kopiera in partier av närliggande områden på bilden över spaken. Efter lite pyssel borde du ha en hyfsat bra bild där spaken inte längre syns.
Så här får man ibland gå till väga när man restuarer/rensar gamla bilder där repor, smuts, hårstrån eller fingeravtryck stör bilden. Lite pyssel, men det brukar bli bra och tämligen "osynligt".
Så här får man ibland gå till väga när man restuarer/rensar gamla bilder där repor, smuts, hårstrån eller fingeravtryck stör bilden. Lite pyssel, men det brukar bli bra och tämligen "osynligt".
-
Jag var på Västerås flygmuseim idag !
tog då ett gäng bilder i en Viggen !
det var en med hela kroppssidorna uppskurna !
för mej okänd version !
Tyvärr så var det ingen som hade haft vänligheten att sno spaken !!
Och jag hade inga verktyg med mej
tog då ett gäng bilder i en Viggen !
det var en med hela kroppssidorna uppskurna !
för mej okänd version !
Tyvärr så var det ingen som hade haft vänligheten att sno spaken !!
Och jag hade inga verktyg med mej
- Per Björkqvist
De sista bilderna kommer väl från en av AJ-prototyperna som finns i Västerås.
Jag har fotat en panel till en JA som du är ute efter men är i Oslo,och kommer inte åt kameran i kväll.
Lyckligtvis så står en sådan framkropp på flygmuseet på Gardemoen och jag tog flera bilder.
I morrn kväll är jag åter Östersund och då ska jag se om jag kan lägga upp här.
Jag har fotat en panel till en JA som du är ute efter men är i Oslo,och kommer inte åt kameran i kväll.
Lyckligtvis så står en sådan framkropp på flygmuseet på Gardemoen och jag tog flera bilder.
I morrn kväll är jag åter Östersund och då ska jag se om jag kan lägga upp här.
- Per Björkqvist
Här en bild som utlovat.
Nu blev den lite sned och pga strömbrist i kameran, så fick den här bli den bästa av de jag tog.
Den kanske går att snurra till i nåt lämpligt bildprogram(som inte jag har:)
Spaken går ju inte att trolla bort hur man än ställer den.
Nu blev den lite sned och pga strömbrist i kameran, så fick den här bli den bästa av de jag tog.
Den kanske går att snurra till i nåt lämpligt bildprogram(som inte jag har:)
Spaken går ju inte att trolla bort hur man än ställer den.
-
Tack så mycket för alla fina foton!! Får se om jag lyckas få till något :)
Tack också Emil för klargörandet kring TI mellan JA och Gripen. Det lär bli en fallgrop för framtida flyghistoriker om inte uppgifter som finns i artiklar och böcker idag revideras.
Visst är det prototyp 37-6 som finns i Västerås. Men vad är det för framkropp som hittat till Gardemoen??
Nicklas
Tack också Emil för klargörandet kring TI mellan JA och Gripen. Det lär bli en fallgrop för framtida flyghistoriker om inte uppgifter som finns i artiklar och böcker idag revideras.
Visst är det prototyp 37-6 som finns i Västerås. Men vad är det för framkropp som hittat till Gardemoen??
Nicklas
- Per Björkqvist
Den framkroppen på Gardemoen är från 37393.
- samsonreklam
Om detta kan vara till någon hjälp så har Lennart Möllerström tagit fram VR-filmer på flera av våra cockpitar i Västerås Flygmuseum.
Här är en av viggarna:
http://www.4pisr.se/index.php?option=co ... lay&id=320
Här är en av viggarna:
http://www.4pisr.se/index.php?option=co ... lay&id=320