Notis om K G Lindners missöde i Holland

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Notis om K G Lindners missöde i Holland

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag letar efter en berättelse eller skröna, där K G Lindner i brev rapporterar om en nödlandning i Holland, med skador på flygplan och diverse egendom. Han skriver om kostnader för reparation och om intäkter på inträde som han kasserar in av folk som vill beskåda flygplanet. Det hela gick med viss vinst. Kan någon hjälpa mig med var denna skröna står att läsa.
Bengt Ekbladh

Re: Notis om K G Lindners missöde i Holland

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kan det vara härifrån.

>>ABA hade ett flertal plan av typen Junkers G 23, S-AAAF (SE-AAF), hette "Skåne" och flög linjen Malmö - Hamburg - Amsterdam. Vid en resa byttes magneterna inte mindre än 11 gånger. Det gällde att ha med sig reservdelar under resan. "Skåne" förstördes vid en nödlandning vid tysk-holländska gränsen. Planet rullade efter en lyckad landning in i en skogsdunge och blev så svårt skadat att det inte kunde repareras. Ingen person skadades vid landningen. >>
Tycker mig läst om händelsen någonstans


http://fotolasse.se/hemsida/flyg/flyg.htm
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Notis om K G Lindners missöde i Holland

Inlägg av Kenneth Göransson »

Fakta om haveriet som skedde 29 augusti 1929
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Notis om K G Lindners missöde i Holland

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack för engagemang. Det är emellertid inte detta haveri som jag söker, snarare en nödlandning som finns beskrivet i någon bok eller tidskrift i form av en redogörelse till ekonomiavdelningen på ABA. Är dock inte helt säker på att det var K G Lindner som var pilot, men om jag minns rätt, så var det någon ko som fick sätta livet till vid landningen och piloten fick betala för avspärrning, det blev kostnader för reparation av motor, samtidigt som han kasserade in inträde från alla som vallfärdade till olycksplatsen för att beskåda flygplanet. När alla kostander var betalda, inkl ersättning för kon, så skulle det trots allt ha blivit en viss vinst. Efter reparation så kunde han starta från fältet. Om sedan berättelsen är en osann skröna eller något förvanskad sanning vet jag inte.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"