finns det fler exempel på detta.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

finns det fler exempel på detta.

Inlägg av RobinW »

i andra halvan utav 70-talet så ska en S32:a ifrån F11 efter start/landningsförsök fått problem och besättningen lämnade flygplanet i luften. landställen var ute på maskinen och den landade snällt på åkern mellan F11 & Rv52, den sk Stigtomtarakan. som jag har förstått det så kunde flygplanet repareras och återgå till flygtjänst. finns det fler exempel på flygplan som trots att besättingen lämnat maskinen landat mjukt och kunnat användas efter "haveriet"
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Från SFFs Kronologi över Flyget i Sverige

1952, 18 april: Kartverkets Nord NC-701 SE-KAG ”landar” helt obemannad i Långtarmen i Mälaren efter det
att besättningen lämnat planet med fallskärm p g a att höger landställ inte kunde fällas ut. Planet reparerades och
kom i tjänst igen 1954!
Bengt Ekbladh

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

RobinW skrev:i andra halvan utav 70-talet så ska en S32:a ifrån F11 efter start/landningsförsök fått problem och besättningen lämnade flygplanet i luften. landställen var ute på maskinen och den landade snällt på åkern mellan F11 & Rv52, den sk Stigtomtarakan. som jag har förstått det så kunde flygplanet repareras och återgå till flygtjänst. finns det fler exempel på flygplan som trots att besättingen lämnat maskinen landat mjukt och kunnat användas efter "haveriet"
Du skriver:: besättningen lämnade flygplanet i luften, samt ::i andra halvan utav 70-talet så ska en S32:a ifrån F11 ..

Då finns det ju bara ett tillfälle du kan mena!
Eller 2 om man tar med A32 som användes på F11 "för att generera flygtid",lite ont om S32C på slutet.

1976-08-30..32920 F11-20 som efter fågelkoll i starten får motorbortfall
2 man hoppar varav en fastnar i ett träd.

1976-05-03... 32194 (A32A) F11-53 motorstopp efter skovelbrott , 2 man hoppar och det händer vid Stigtomta.

Ja flög dessa plan vidare sen?
32920 Kasseras 1977-04-20
32194 kasseras 1977-04-20

Återgick knappast i flygtjänst alltså.
En kandidat ,utöver Fredrics inlägg ,kan, har inte kollat den J32B som havererade/landade på isen utanför Luleå
mvh Bengt
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av RobinW »

det är nog så att jag fått berättat för mig att flygplanet inte var speciellt åtgånget och skulle kunna repareras. men med tanke på årtalet 1976 så lade man nog inte ner det jobbet. om året däremot ex hade varit 62 så hade nog resultatet blivit ett annat.
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Det finns exempel på där flygplan efter det att besättningen hoppat, stabiliserat sig och "mjuklandat" utan några större skador.
Ett är den S 32C (32920) som 1976-08-30 havererade vid F11, och den andra är den J 32B (32508) som havererade på isen utanför Piteå 1965-02-25.
I det sistnämda haveriet misslyckades fallskärmshoppet och piloten omkom. I Sverige har det mig veterligen aldrig hänt att man iståndsatt en haverist efter fallskärmshopp utan samtliga dessa har avskrivits.
I Danmark däremot så vet jag att en Hawker Hunter "buklandade sig själv" på ett flygfält efter att piloten skjutit ut sig på finalen.
Den maskinen sattes åter i tjänst efter smärre reparationer.
Hälsningar
//EK
Bengt Ekbladh

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Björn Ek skrev:Hej,.......
I Danmark däremot så vet jag att en Hawker Hunter "buklandade sig själv" på ett flygfält efter att piloten skjutit ut sig på finalen.
Den maskinen sattes åter i tjänst efter smärre reparationer.
Intressant , vilken Hunter menar du?
mvh Bengt
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Det var alltså inte en svensk J 34 utan en Hawker hunter F.Mk. 51 tillhörande danska flygvapnet.
Olyckan inträffade vid Skrydstrup flyvestation den 19 januari 1960, och berodde på motorstopp.
Den drabbade individen var C/N 41H-680274 med danskt ordningsnummer 415.
Hälsningar
//EK
Bengt Ekbladh

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack för info Björn.
Bengt
Bengt Ekbladh

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Björn Ek skrev:Hej,....
I Danmark däremot så vet jag att en Hawker Hunter "buklandade sig själv" på ett flygfält efter att piloten skjutit ut sig på finalen.
Den maskinen sattes åter i tjänst efter smärre reparationer.
Nja..
DAN MIL nr 6 säger lite annat.
E-415 buklandade ju på Skrydstrup efter att K.Rasmussen hoppat ,samt att vid landningen
evakueras kontrolltornet när man ser att den kommer nerdimpande.
Bedömningen var att den kunde repas, men då kom nedskäringar i
eskadrill normen med nedgång från 25 till 16 flygplan.

Resultat: 1961-04-12 kanibaliseras E-415 till reservdelar.

Ja ungefär som med våra Lansar vid FII

mvh Bengt
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: finns det fler exempel på detta.

Inlägg av RobinW »

hittade precis ett youtube klipp med liknande händelse.
http://www.youtube.com/watch?v=3M2XZEYq ... e=youtu.be en amerikans kärra som rätar upp sig ur en spinn efter att piloten hoppat nu finns flygplanet bevarat på USAF museum.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"