Christian S skrev:Ja, men för att driva gasturbinen behöver du något som matar den och då satt den RM8 framför. Den aktuella gasturbinen med GT-turbinen är nedmonterad och återfinns numer i Angola. Jag har en bild i mitt arkiv på hur reservkraftverket ser ut eller rättare sagt såg ut i början av 80-talet.
Verkningsgraden ligger inte mer än på 40% så det är ganska dyrt att köra gasturbinerna.
Bilen är upphovsrättsskyddad så jag vill helst inte lägga ut den på nätet. Men jag gör som så att jag skickar den till dig istället, Lars.
Tack Christian, det vore kul med en bild. Jag har bilder och ritningar av STAL-Lavals gasturbiner i Eric Östmars bok men ingen av GT 200.
Ordet gasturbin är litet lurigt, det betecknar ofta "hela motorn", alltså kompressor, brännkannare och kompressordrivande turbin samt så själva kraftturbinen som driver el-generatorn (eller en propeller vid en turboprop-motor). Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gasturbin
GT 35 och GT 120 hade en gasturbin tillverkad av STAL-LAVAL, medan den stora GT-200 kanske hade en gasgenerator-del från P&W som kan ha varit baserad på en av deras jetmotorer, samt en kraftturbin från Finspång.
STAL Power Pac-aggregat är däremot baserat på en vanlig jetmotor plus kraftturbin. Jag har lagt ut en
sida ur Östmars bok som belyser skillnaden mellan "vanlig" gasturbin och Power Pac som den tedde sig för pionjärerna i Finspång (även om väl P&W var före som Östmar skriver).
P S. Ser att jag redan fått bilden. Jag tackar. Jag erinrar mig som bilist att vid Stallbackabron finns varningsskyltar att man skall se upp för ångmoln (e d). Kanske det har med turbinkörning att göra?
Lars S