Sida 1 av 1

Långa förflyttningar med militära plan?

Postat: 11 mar 2012, 17:45
av Nicke06
Jag har plöjt lite böcker angående div. konflikter med flyg inblandat, bl.a. Afganistan. En fundering dök då upp.

När man förflyttar militära stridsflygplan (Harrier, Tornado eller Jaguar) t.ex. mellan Afganistan och i detta fall England, flyger man i civila luftleder under civila bestämmelser eller hur gör man? Jag kan tänka mig att det kan bli lite besvärligt politiskt med överflygningar av en del länder med militärt flyg. De flesta stridsflyg har ju luftankningsförmåga idag, är detta något som påverkar valet av flygrutt vid förflyttningar?

I något fall för några år sedan så blev det lite skriverier när Norge flög över Åland med helikoptar på väg till Finland på övning då Åland är en demilitäriserad zon.

Nicklas Karlén

Re: Långa förflyttningar med militära plan?

Postat: 11 mar 2012, 23:34
av Ramjet
Varför gå över ån.... Dvs hur gör svenska luftstridskrafter? Problemet med att vara militär är att man faller under begreppet "statsluftfartyg"! Detta medför att man behöver ansöka i respektive land efter överflygningstillstånd eller landningstillstånd om så behövs. Olika länder har olika lång handläggningstid vilket kan ställa till det vid brådskande operationer. Man kan även som Sverige gjort med ett "X" antal nationer ingå i ett samarbetsavtal som medger sk "stående tillstånd". Detta kan innebära att det är helt okay att passera men kanske inte om man är beväpnad eller medför explosiv last, exv TP 84 med utrustning till våra förband i exv Afghanistan. Det är troligen enklare för ett NATO-land att passera sina bröder men inte alltid. Vid lufttanknking kan man nyttja de befintliga sk "AARA:s som finns. (air to air refuelling areas). Man begär helt enkelt i sin färdplan att genomföra lufttankning. Det går även att göra "en route" dvs "på kurs" om man begär ett sk blockfärdtillstånd. Övrig flygtrafik får då hålla undan. Normalt är tankercommander:n på lufttankningsflygplanet ansvarig för att inhämta färdtillstånd samt ansvarar för hela förbandet. Luftrummet 1000 fot under samt 1000 fot över "givaren"är inte tillåtet för övrig trafik. Däröver/under ytterligare 1000 fot för att erhålla separation till annan trafik. I Sverige är en speciell avdelning kallad "diplodetaljen" på F7 Såtenäs ansvarig för våra egna tillstånd och ansökningar gällande våra statsluftfartygs resor "utomskärs".

[ Post skriven via iPad ] Bild