FRA-varför protestera?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
AlbinJohansson

FRA-varför protestera?

Inlägg av AlbinJohansson »

Hejsan allihopa!
Jag har snokat runt lite och kollat lite om FRA. En sak jag undrar bara varför det finns såna som protesterar så mycket? Vad har FRA gjort för fel? FRA finns väl för landets säkerhet? :?
Att flyga är att leva..
Användarens profilbild
JonathanRL

Re: FRA-varför protestera?

Inlägg av JonathanRL »

I den mån det hela har och göra med flyg över huvud taget så tillåt mig förklara:

FRA-Lagen och dess kusin, Datalagringsdirektivet är lite för generella för att många ska känna sig bekväma med det. FRA Lagen ska registrera all Internettrafik som passerar landets gränser och egentligen inte inom Landet. Problemet är dock att nästan all vår trafik lämnar landets gränser. Vidare ändrades FRAs arbetsbeskrivning från Yttre Militära Hot till bara Yttre Hot vilket sedan gav en lång lista som kan appliceras på i princip vad som helst. Detta innebär att i princip allt du skriver på Internet kan kommas att lagras av staten. Det är inte troligt, men i och med lagen finns möjligheten.

Under demonstrationerna 2008 infördes en del "förändringar" i lagen, men insiders jag har talat med säger att dessa ändringar är tandlösa; FRA skiter helt enkelt i dem och politikerna låter dem göra det.

Datalagringsdirektivet försöker inte ens hymla om att det är vi som är målet. Alla SMS, din telefontrafik samt E-mail skall sparas i sex månader; detta för att kunna spåra brottslighet. Detta skapar också ekonomiska problem för tele och internetleverantörer; för det är dem som får stå för notan att lagra själva materialet. Detta riskerar att försätta flera mindre bolag i konkurs när de inte har råd att följa lagen; framför allt inte då polisen ska ha tillgång till materialet 12 timmar efter förfrågan.

Datalagringsdirektivet har visat sig verkningslöst i Tyskland mot Brottslighet, och flera länder finner det oförenligt med deras grundlagar.

Det stora problemet med båda lagarna är att de i praktiken inför tvångsåtgärder mot hela befolkningen och behandlar alla som tänkbara kriminella. Det är ett misstänkliggörande utan dess like i en demokratisk nation. Visst, du kanske har rent mjöl i påsen idag; men du vet aldrig vilka som i framtiden kommer utnyttja de här lagarna.
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Re: FRA-varför protestera?

Inlägg av Fredrik Lager »

[quote="JonathanRL"]I den mån det hela har och göra med flyg över huvud taget så tillåt mig förklara:

Det blir väl till att sätta på sig foliehatten då.....
FRA kan läsa mina mail och sms. Läskigt.....
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"