Sida 1 av 1
SE-CDO, Piper PA-22-150 Tri Pacer
Postat: 17 mar 2012, 21:33
av Sven-Erik Jönsson
SE-CDO
Typ: Piper PA-22-150 Tri Pacer
c/n: 22-4250
Tillverkad år 1956
Fd N4851D
Registrerad 1956-09-20 ANA-Flyg, Nyköping
1957-06-14 D Gyllenberg, Skara
Innehavare 1961-04-14 AB Stockholms Aero, Bromma
1967-01-13 B Lillsunde, Skärholmen
Haveri 1967-04-16 Björneborg, Finland dålig landning, reparerat
Haveri 68-02-26 Karstad, motorstopppga bristfällig planering, rep.
1969-06-24 Flygklubben Silvervingen, Arjeplog (sjö)
1975-09-10 U A Hansson, Jokkmokk
Lu 1976-09-30
Eo 1978-08- Sålt till Norge för reparation
1981-09-15 Malungs Flygklubb, Malung
Avreg 1985-05-06 Sålt till Finland, reg OH-POM
Re: SE-CDO, Piper PA-22-150 Tri-Pacer
Postat: 08 jul 2012, 09:19
av Paul R Compton
SE-CDO enligt min DB
SE-CDO
Piper PA-22-150 Tri-Pacer
C/n 22-4250
YoM 1956
Ex( N4851D)
19560525 Res ANA AB Nyköpings Automobilfabrik & Co, Nyköping (without c/n)
19560731 US Export CofA #E-31504 to Sweden
19560731 BofS Piper Aircraft Corp/ANA AB Nyköpings Automobilfabrik & Co, Nyköping (as SE-CDO)
19560902 Ir CofA/CofR until 1220
19560905 Appl for Reg AB Nyköpings Automobilfabrik & Co, Nyköping
19560920 Reg CoR #1119/487 ANA-Flyg, AB Nyköpings Automobilfabrik & Co, Nyköping
19561204 CofA #1231
19570614 D Gyllenberg, Skara (19570614)
19610403 Incident Vaasa airport, Finland, hit lamppost whilst taxiing to fuel pump, damage to RH wing tip
19610409 IncidentÖrebro airfield, turned over whilst running engine and performing magnet tests on the apron, sustaining major damage that required 2 months repair work at Norrtälljes Flygverkstäder AB
19610414 same, Op: AB Stockholms Aero, Bromma
19661228 AB Nyge-Aero, Nyköping (unofficial)
19670113 B Lillsunde, Skärholmen (19670113)
19680226 Accident 2 km from Karlstadairport , engine stop due to fuel starvation, dam to prop, gear and forward fuselage.
19690624 Flygklubben Silvervingen, Arjeplog (19690614)
19691230 CofA lapsed
19700830 Incident Arjeplog
19710307 Accident Skellefteå airfield, groundloop in snow whilst taxiing (with skis), substantial damage
19710705 Accident Pippudeen, Arjeplog, whilst pushing a/c out to water, change of wind and a/c turned over its LH wing by a strong gust
19720728 Accident, Arjeplog, hit beach at high speed with damage to floats
19750910 U A Hansson, Jokkmokk
19751214? Accident, Skabram Jokkmokk, encountered snow free area of ice whilst taxiing, whereupon a/c was hit by wind and turned over
19760930 CofA lapsed
198108xx BofS U A Hansson, Jokkmokk/Malungs FK, Malung
19810915 Malungs Flygklubb, Malung
19850329 Appl for dereg
19850505 Canx sold Finland OH-POM>(Conv. PA-20 Pacer>Reg 19870308)
Source credits: Riksarkivet, LFV & Trafi, Helsinki
Re: SE-CDO, Piper PA-22-50 Tri Pacer
Postat: 19 mar 2013, 17:39
av Sven-Erik Jönsson
Foto ur SFF arkiv
- Foto: Leif Fredin 1972-01-09
Re: SE-CDO, Piper PA-22-150 Tri Pacer
Postat: 23 jun 2013, 16:04
av Paul R Compton
Några tillägg.
>
Haveri Lake Skabram, datum 19751221 och mer detaljer ang. tillbudet 1970830 ...
>
19700830 Incident, Vounatsviken 6 km N Arjeplog, stalled and heavy landing on water, damage to floats, disassembled and sent to Nyge-Aero for repair (TAT 1754)
>
För den som ville veta (minns inte vem det var) vilken typ tofflor SE-CDO hade på sig: EDO 89-2000. Första anteckning och godkännande 19590511. Landflygplan dessförinnan.
Re: SE-CDO, Piper PA-22-150 Tri Pacer
Postat: 25 aug 2022, 09:56
av Sven-Erik Jönsson
I Svenskt Civilregister 3, SE-CAA t.o.m. SE-CZZ samt i Lars E Lundins personliga noteringar anges att även SE-CUB såldes till Finland och även den blev OH-POM. Kan det vara så att delar från SE-CUB användes för detta flygplan vid reparation efter haveri?
Re: SE-CDO, Piper PA-22-150 Tri Pacer
Postat: 25 aug 2022, 17:46
av Mats Averkvist
Enligt Air Britains finska registerbok utgiven 1992 så var OH-POM PA-22-150 c/n 22-4250, ex SE-CDO.
Samma bok har ingen vetskap om att SE-CUB skulle ha blivit finsk.