Hålen i schweizerosten – eller hur är det möjligt?
Postat: 17 mar 2012, 21:39
Jag skriver det här lördag kväll och läget med den norska Herculesen i Kebnekaisemassivet är dessvärre att planet tycks ha flugit rakt in i bergssidan mellan Kebnekaises nord- och sydtopp och fullständigt desintegrerat. Man har alltså uppenbarligen gjort en s.k. CFIT, Controlled Flight Into Terrain, men varför har detta moderna militärplan flugit på tok för lågt i dessa fjälltrakter med Sveriges högsta berg? Varför har en mycket erfaren besättning flugit rakt in i fjällväggen?
För en lekman förefaller det högst osannolikt att de berömda "hålen i schweizerosten" har kunnat linjera så precis att det tillåtit denna ytterst tragiska händelsekedja. Herculesen "Siv" var ju ett nytt plan, mindre än två år i tjänst och besättningen var enligt uppgift mycket erfaren. Planet borde varit väsentligt högre upp i luften men det har förekommit uppgifter i medierna att man haft en höjd som var ca 50 meter under minimihöjden för flygning i en bergsterräng. Hur är detta möjligt utan att någon i planet eller flygledningen uppmärksammat piloten på detta?
Borde inte de olika instrumenten ombord och/eller radarövervakningen (det fanns ju t.o.m. AWACS-plan i området under NATO-övningen) ha slagit larm innan Herculesen med stor kraft slog in i bergväggen? Det som inte skulle kunna ske hände i alla fall och jag lider med de anhöriga och det norska folket. Vad kan vi lära av den här tragedin? Jag vet att det är alltför tidigt att veta det hela händelseförloppet men det verkar ju som om hålen i osten radat upp sig så olyckligt att olyckan var oundgänglig. Den enda trösten, om någon, är väl att händelseförloppet gick så snabbt och oväntat att besättningen aldrig hann märka något innan kraschen var ett faktum!
För en lekman förefaller det högst osannolikt att de berömda "hålen i schweizerosten" har kunnat linjera så precis att det tillåtit denna ytterst tragiska händelsekedja. Herculesen "Siv" var ju ett nytt plan, mindre än två år i tjänst och besättningen var enligt uppgift mycket erfaren. Planet borde varit väsentligt högre upp i luften men det har förekommit uppgifter i medierna att man haft en höjd som var ca 50 meter under minimihöjden för flygning i en bergsterräng. Hur är detta möjligt utan att någon i planet eller flygledningen uppmärksammat piloten på detta?
Borde inte de olika instrumenten ombord och/eller radarövervakningen (det fanns ju t.o.m. AWACS-plan i området under NATO-övningen) ha slagit larm innan Herculesen med stor kraft slog in i bergväggen? Det som inte skulle kunna ske hände i alla fall och jag lider med de anhöriga och det norska folket. Vad kan vi lära av den här tragedin? Jag vet att det är alltför tidigt att veta det hela händelseförloppet men det verkar ju som om hålen i osten radat upp sig så olyckligt att olyckan var oundgänglig. Den enda trösten, om någon, är väl att händelseförloppet gick så snabbt och oväntat att besättningen aldrig hann märka något innan kraschen var ett faktum!