SAAB-Skolflygplan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
AlbinJohansson

SAAB-Skolflygplan

Inlägg av AlbinJohansson »

Hej!
Hittade en gammal länk på internet:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... e80404.ece
Jag undrar bara blev det någonting av projekt 518?! :-|
Att flyga är att leva..
Bengt Ekbladh

Re: SAAB-Skolflygplan

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
eller något runt den tänkta Europeiska Flygskolan ?
Användarens profilbild
AlbinJohansson

Inlägg av AlbinJohansson »

Bengt Ekbladh skrev:Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
USAF vet jag inte...dom bygger väl sina egna flygplan, men Europa kanske skulle behöva ett skolflygplan.
Att flyga är att leva..
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

AlbinJohansson skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
USAF vet jag inte...dom bygger väl sina egna flygplan, men Europa kanske skulle behöva ett skolflygplan.
Menar alltså tidpunkt början 2000-talet
Erik

Inlägg av Erik »

AlbinJohansson skrev:
Saab var faktiskt med i början av JPATS med en variant av Saab 105 kallad Saab 2060. Som vi vet var det ju T-6 Texan II, vilken bygger på Pilatus PC-9, som vann den upphandlingen. Jänkarnas skolhelikopter UH-72 är ju en Eurocopter EC145. Amerikanska flottan har T-45 Goshawk, som bygger på BAe Hawk, som skolflygplan. USAF:s T-1 Jayhawk är från början en konstruktion av Mitsubishi.
Så nej, amerikanerna flyger inte enbart inhemska konstruktioner, även om de utländska byggs av ett amerikanskt företag.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"