Bebyggelse nära flygplatser
Postat: 07 jun 2008, 15:37
Hej!
Är det inte lite lustigt hur saker och ting upprepar sig?
Först bygger man en flygplats långt bort från bebyggelsen för att slippa ifrån bullerproblem mm. Sedan vill inte minst de som arbetar på flygplatsen ha nära dit och flyttar närmare. Allteftersom tiden går kommer även andra människor att söka sig dit av olika orsaker och till slut höjs klagomålen över buller, utsläpp och annat. Då är man tillbaka i ruta ett... Nu vet inte jag hur nära den här bebyggelsen är flygplatsen men namnet antyder ju att det borde vara ganska nära.
Om man tänker på att Torslanda och Bromma ursprungligen låg en bra bit från bebyggelsen men att staden sökte sig närmare för att till slut komma för nära. Nu får man väl även tänka på att under den tid som detta handlade om så kom ljudnivån att öka kraftigt genom de motorer som då användes. Det har gjorts framsteg med arbetet att sänka bullernivåerna och förhoppningsvis sker även utveckling i framtiden på det området. Fler exempel på flygplatser och bebyggelse nära inpå finns på många ställen. För att undvika framtida problem kanske det skulle införas någon sorts klassning av områden där flygplatser, vägar, järnvägar och annat redan vid byggnationen av bostäder så att klagomål kunde bemötas med att detta var något som man får ha med i tankarna redan när man flyttar dit. Eller att man kanske i första hand skulle låta det vara kontor och industrier nära sådana platser.
Martin Hellberg, Backamo
http://nyheter.se.msn.com/pengar/articl ... id=8461871
Är det inte lite lustigt hur saker och ting upprepar sig?
Först bygger man en flygplats långt bort från bebyggelsen för att slippa ifrån bullerproblem mm. Sedan vill inte minst de som arbetar på flygplatsen ha nära dit och flyttar närmare. Allteftersom tiden går kommer även andra människor att söka sig dit av olika orsaker och till slut höjs klagomålen över buller, utsläpp och annat. Då är man tillbaka i ruta ett... Nu vet inte jag hur nära den här bebyggelsen är flygplatsen men namnet antyder ju att det borde vara ganska nära.
Om man tänker på att Torslanda och Bromma ursprungligen låg en bra bit från bebyggelsen men att staden sökte sig närmare för att till slut komma för nära. Nu får man väl även tänka på att under den tid som detta handlade om så kom ljudnivån att öka kraftigt genom de motorer som då användes. Det har gjorts framsteg med arbetet att sänka bullernivåerna och förhoppningsvis sker även utveckling i framtiden på det området. Fler exempel på flygplatser och bebyggelse nära inpå finns på många ställen. För att undvika framtida problem kanske det skulle införas någon sorts klassning av områden där flygplatser, vägar, järnvägar och annat redan vid byggnationen av bostäder så att klagomål kunde bemötas med att detta var något som man får ha med i tankarna redan när man flyttar dit. Eller att man kanske i första hand skulle låta det vara kontor och industrier nära sådana platser.
Martin Hellberg, Backamo
http://nyheter.se.msn.com/pengar/articl ... id=8461871