Det rör sig här alltså om två ombytta identiteter:
Cn 12712 ex USAAF 42-92864 och cn 13647 ex USAAF 42-93706.
Båda planen konverterades 1945-1946 av Canadair till DC-3A-456 på uppdrag av det Norske Luftfartselskap AS och fick registreringarna LN-IAG repektive LN-IAH. Det var i samband med detta som de bytte identiteter (påmålades fel registreringsbokstäver?) och det har skapat bry efteråt.
Vad vi vet är att ID-skylten på fd
SE-CFR visar att det är cn 13647 dvs fd 42-93706 ”som anges av norska LTF i deras dokumentation enligt Kay Hagby”. ”Rolf Larsson hade själv inspekterat plåten i kärran 1976”. (Svensk Flyghistorisk Forum)
Historien för cn 13647 blir då:
USAAF 42-93706 Douglas C-47A-25-DK Skytrain
1945-1946 hos Canadair för konvertering till DC-3A-456.
1946.09.21 registrerad LN-IAH på Det Norske Luftfartselskap AS, döpt ”Nordheim”.
1948.08.01 DNL blir sammmanslaget med SAS. Omdöpt till ”Hallvard Viking”.
1949.04.30 omregistrerad efter skada LN-IKH på SAS.
1957.09.21 omregistrerad SE-CFR på AB Aerotransport (Linjeflyg).
1960.07.28 sålt till Flygvapnet sn 79007.
1982.12.19 till Flygvapenmuseum, Malmen.
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 6700389678
https://www.flickr.com/photos/70364571@N05/15979874411/
Historien för cn 12712 blir:
USAAF 42-92864 Douglas C-47A-15-DK Skytrain
1945-1946 hos Canadair för konvertering till DC-3A-456.
1946.09.21 registrerad LN-IAG på Det Norske Flyselskap AS.
1948.08.01 DNL blir sammanslaget med SAS. Omdöpt till ”Guttorm Viking”.
1948.11.13 omregistrerad efter skada LN-IKG på SAS.
1953.08.21 omregistrerad CF-HGL på Maritime Central Airways
1978.04.21 omregistrerad N37906 på Southern Flyer Inc.
2011.01.21 avregistrerad