Sida 1 av 1
SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub
Postat: 05 apr 2012, 20:26
av Sven-Erik Jönsson
SE-CGW
Typ: Piper PA-18A-135 Super Cub
c/n: 18-2389
Tillverkad år 1953
Fd N ?
Registrerad 1958-07-22 Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg/Ängelholm/Höganäs
Haveri 1961-10-11 Allerum, Ödåkra, trädkollision vid lågflygning
Avreg 1961-11-29 Totalhaveri
Re: SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub
Postat: 17 jun 2012, 10:15
av Fredric Lagerquist
Sven-Erik Jönsson skrev:SE-CGW
Typ: Piper PA-18A-135 Super Cub
c/n: 18-2389
Tillverkad år 1953
Fd N ?
Registrerad 1958-07-22 Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg/Ängelholm/Höganäs
Haveri 1961-10-11 Allerum, Ödåkra, trädkollision vid lågflygning
Avreg 1961-11-29 Totalhaveri
Ett förslag på före detta amerikansk registrering på denna Super Cub är N3757. Bild på en N-reg (vilken med lite god vilja fås till N3757) Super Cub med mindre cowl tagen i Höganäs ca 1958 finns. Den har dock inte samma utseendet som på bilden ovan...vilket i o för sig inte så konstigt då det är målningsschemat för 1958/59. Tillverkningsåret är ju 1953...
Re: SE-CGW, Piper PA-18A Super Cub 135
Postat: 17 jun 2012, 11:35
av Jan H Vold
Kan den opprinnelige US-registrering ha vært N275T ?
Jeg har en liste over PA-18 som fremdeles var N- registrert ca 2003-2004.
Her har nesten alle en registrering i stigende rekkefølge, eksempelvis:
18-2385 N271T, 18-2387 N273T og 18-2390 N276T.
Og var den opprinnelig en PA-18-105 som disse?
Re: SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub
Postat: 17 jun 2012, 12:36
av Fredric Lagerquist
N275T måste ha varit den amerikanska registreringen. Bilden är något oklar och det var tack vare en rejäl uppförstoring som förslaget N3757 kom till. Men man kan klart tolka det även som N275T.
Kan rullat ut från fabrik som en PA-18A-105 och sedan fått starkare motor och blivit en PA-18A-135?
SE-CGW Piper PA-18A-135 Super Cub
Postat: 17 jun 2012, 16:03
av Paul R Compton
Hi Fred, Jan!
finns ingen tvekan att denna Cub är fd N275T (se nedan) darför att ett foto av den med N reg finns i handlingarna i Arninge. (Ska kolla om jag har en kopia av FAA avreg bekräftelsen) Som Fred anar och skriver, var Cubben interimmad och ursprungligen reggad som en PA-18A-105, men det går inte tydlig fram när den blev en 135:a. Och obs! korrekta inregostreringsdatum.
SE-CGW
Piper PA-18A-105 Super Cub
C/n 18-2389
C/n 1953
Ex N275T (Cnx 19580619, lro,Samuel K Kramer)
19580422 TAT 2,015
195804xx Res Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580523 Ir Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580718 Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg>Ängelholm
19610719 Incident, Höganäs aerodrome, gear arrested in a drainage ditch, sustained damage to gear, prop
19611011 Accident, Karlsborgs Gård, Allerum, Ödåkra, impacted tree tops whilst at low altitude (Orienteringsflyg Hälsingborg-Mjöhult-Hälsingborg)
19611129 Cnx as Destroyed
Source credits: Riksarkivet & TS