Om människan och IT i JA 37 - lästips
Postat: 10 jun 2008, 06:47
Det sker en kartläggning av vårt lands IT-historia, inom vilken flyg- och stridsteknik är en väsentlig del. Bl a ordnades 11 december 2007 ett s k vittnesseminarium kring "JA 37: Pilot och system". Ett referat finns på http:/www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kth_diva-4656-2__fulltext.pdf
(Skulle det vara problem att få fram dokumentet, pröva att gå till http://www.diva-portal.org/ och fritext-sök så på JA 37.)
Ett exempel på inlägg i seminariet: Ja, jag ska försöka prata lite fritt ur hjärtat om avioniksystemet i flygplanen. Det är svårt att helt gå förbi arvet från AJ 37. För det var ändå i början av 1960-talet som vi bröt isen med att införa datorteknik i ett flygplan. Och det var en tid av storm och vånda, får man säga. Isen var väldigt tjock på vissa ställen, speciellt bland flygplanskonstruktörerna nere på Saab. De hade en grundmurad misstro mot elektronik. Jag tror att de hade haft några tråkiga erfarenheter längre tillbaka i tiden med flygplan som hade havererat just på grund av dålig tillförlitlighet hos elektroniska grejer. Och en dator, det var någonting i hästväg, det verkade synnerligen farligt och otrevligt.
Jag har inte läst dokumentet och var inte närvarande vid seminariet (kan man vara närvarande utan att delta; bara lyssna? Denna akademiska värld...) Men jag tror och hoppas att dokumentet kan vara av intresse. Kan ju i alla fall ge en kanske delikat inblick i hur det tänktes och tycktes.
Lars S
(Skulle det vara problem att få fram dokumentet, pröva att gå till http://www.diva-portal.org/ och fritext-sök så på JA 37.)
Ett exempel på inlägg i seminariet: Ja, jag ska försöka prata lite fritt ur hjärtat om avioniksystemet i flygplanen. Det är svårt att helt gå förbi arvet från AJ 37. För det var ändå i början av 1960-talet som vi bröt isen med att införa datorteknik i ett flygplan. Och det var en tid av storm och vånda, får man säga. Isen var väldigt tjock på vissa ställen, speciellt bland flygplanskonstruktörerna nere på Saab. De hade en grundmurad misstro mot elektronik. Jag tror att de hade haft några tråkiga erfarenheter längre tillbaka i tiden med flygplan som hade havererat just på grund av dålig tillförlitlighet hos elektroniska grejer. Och en dator, det var någonting i hästväg, det verkade synnerligen farligt och otrevligt.
Jag har inte läst dokumentet och var inte närvarande vid seminariet (kan man vara närvarande utan att delta; bara lyssna? Denna akademiska värld...) Men jag tror och hoppas att dokumentet kan vara av intresse. Kan ju i alla fall ge en kanske delikat inblick i hur det tänktes och tycktes.
Lars S