Ylande ljud i planflykt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Ylande ljud i planflykt
Jag har märkt att vissa jetplan orsakar ett ylande ljud i planflykt i underljudsfart. Vad är detta för ylande ljud? Är det när man börjar närma sig ljudvallen som flygplanet skapar ett visst motstånd i luften? Ylandet ligger ett par, tre sekunder före själva motorljudet.
/Christian i Trollywood
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag tolkar din uppgift om att ljudet ligger ett par sekunder före själva motorljudet som att det handlar om ett plan som närmar sig dig. Det är naturligt att ljudet som "strålar ut" från ett flygplan är olika i olika riktningar och en jetmotor låter mest bakåt. Ett plan som passerar hörs ju inte bara som ett ljud som blir starkare för att sedan avta, utan det ändrar även karaktär. Som jag minns Vampire: först ett svagt vinande, så ett dån som sedan avtog; tillsammans med dånet tiden fanns ett visslande. Samt doppler-effekter förstås.
Stora jettrafikplan passerande på några hundra meters höjd kan ju låta "litet speciellt".
Jag har googlat utan att hitta någon om "strålningsdiagram" men jag fann en skojig sak ändå:
As reported anecdotically by Ffowcs-Williams (1977) and Crighton (1993), it has been calculated that the first generation of Boeing 707 at take-off produced as much sound as the world population shouting in phase together!
A Boeing 767 of 30 years later (with four times as much thrust per engine) produced as much sound as the city of New York shouting in phase. However, the energy radiated by such sound in the first 45 seconds is just enough to cook one egg !
Det går alltså inte åt mycket energi för att det skall låta ordentligt. Vidare är vår mänskliga röstmekanism ineffektiv.
Kul läsning fast inget svar: http://www.pprune.org/forums/archive/in ... 55952.html (Jag googlade på "howl".)
Lars S
Stora jettrafikplan passerande på några hundra meters höjd kan ju låta "litet speciellt".
Jag har googlat utan att hitta någon om "strålningsdiagram" men jag fann en skojig sak ändå:
As reported anecdotically by Ffowcs-Williams (1977) and Crighton (1993), it has been calculated that the first generation of Boeing 707 at take-off produced as much sound as the world population shouting in phase together!
A Boeing 767 of 30 years later (with four times as much thrust per engine) produced as much sound as the city of New York shouting in phase. However, the energy radiated by such sound in the first 45 seconds is just enough to cook one egg !
Det går alltså inte åt mycket energi för att det skall låta ordentligt. Vidare är vår mänskliga röstmekanism ineffektiv.
Kul läsning fast inget svar: http://www.pprune.org/forums/archive/in ... 55952.html (Jag googlade på "howl".)
Lars S
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Där har du en poäng, Lars. Draken kommer jag ihåg från en flygdag 1994 när hon kom i full fart på låg höjd över fältet, att det kom ett ylande ljud som blev starkare ju närmare hon kom tills motorljudet tog över.
Samtidigt är det intressant hur olika motorer låter och väsnas. Fpl 32 och Fpl 35 har ändå samma grundmotor med dock olika ebk men vad olika dessa två flygplan låter dels i luften och på tomgång.
Samtidigt är det intressant hur olika motorer låter och väsnas. Fpl 32 och Fpl 35 har ändå samma grundmotor med dock olika ebk men vad olika dessa två flygplan låter dels i luften och på tomgång.
/Christian i Trollywood
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag måste medge att mitt ljudminne är dåligt, men ljudintrycket beror ju på så mycket, inte minst den omgivande "terrängen". Blue note-ljudet som sägs förekomma hos Meteor och Hunter har jag inte fått kläm på (blue note förekommer även i musiksammanhang).Christian S skrev:Där har du en poäng, Lars. Draken kommer jag ihåg från en flygdag 1994 när hon kom i full fart på låg höjd över fältet, att det kom ett ylande ljud som blev starkare ju närmare hon kom tills motorljudet tog över.
Samtidigt är det intressant hur olika motorer låter och väsnas. Fpl 32 och Fpl 35 har ändå samma grundmotor med dock olika ebk men vad olika dessa två flygplan låter dels i luften och på tomgång.
Man kan ju avnjuta följande videoklipp. I ett av dem talar speakern om "blue note" och möjligen kan jag höra något "skojigt resonansljud" under någon sekund i de två första klippen.
http://www.youtube.com/watch?v=OtaoZvB7EFs
http://www.youtube.com/watch?v=4mz4ZTTuEt0
http://www.youtube.com/watch?v=87pH5zFQNz4
Här kan man i några ögonblick höra Vampire-visslande: http://www.youtube.com/watch?v=v6-1PUZ73ZQ Jag har hört sägas att det hade med radialkompressorn att göra.
Jo, jag vet att det var ett ylande du frågade efter.
Lasse S, som annars inte hör någon större skillnad på Gripen och Hunter i klippen ovan
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Jo, jag hör skillnad på Gripen och Hawker Hunter i klippet. Gripen har ett mycket vassare motorljud som samtidigt hänger kvar längre.
Jämför man Viggen och Gripen så har Viggen mer basröst och hörs längre. Jag hittar inget bra uttryck för Viggens ljud men "torrmuller" tycker jag passar in. Gripen är vass, nästan i klass med Draken medan Viggen är mer dov. Gripens ljud försvinner snabbare medan Viggens hänger kvar mycket längre.
Jämför man Viggen och Gripen så har Viggen mer basröst och hörs längre. Jag hittar inget bra uttryck för Viggens ljud men "torrmuller" tycker jag passar in. Gripen är vass, nästan i klass med Draken medan Viggen är mer dov. Gripens ljud försvinner snabbare medan Viggens hänger kvar mycket längre.
/Christian i Trollywood
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, mycket har att göra med jetstrålens olika hastighet vid olika motorer.
Mer nostalgiskt Vampire-vinande/pipande:
http://www.youtube.com/watch?v=2R6B4xm9LL8 Om jag minns rätt hörs vinandet mest framifrån; ljudet kommer ut genom luftintagen.
Lars S
Mer nostalgiskt Vampire-vinande/pipande:
http://www.youtube.com/watch?v=2R6B4xm9LL8 Om jag minns rätt hörs vinandet mest framifrån; ljudet kommer ut genom luftintagen.
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Pedagogiskt om oljud från jetplan
Jag fann följande Boeing-dokument och fick nu en förklaring på det underliga surrande eller kurrande läte jag hört från jettrafikplan ibland. "Buzz-saw sound" kallas det, alltså ett ljud som från en cirkelsåg (vedkap).
Se http://www.boeing.fr/website_16/pages/p ... ds/qtd.pdf
Jag påmindes vid läsningen om det aerodymiska oljud som kan vara högst märkbart ibland, exempelvis i en viss fas av Malmö Aviations RJ-100 Avroliners inflygning mot Bromma.
Lars S
Se http://www.boeing.fr/website_16/pages/p ... ds/qtd.pdf
Jag påmindes vid läsningen om det aerodymiska oljud som kan vara högst märkbart ibland, exempelvis i en viss fas av Malmö Aviations RJ-100 Avroliners inflygning mot Bromma.
Lars S
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Ljud från jetmotorer
Har i och för sig inget att göra med flygplan i planflykt men...
Under motorstartförloppet ger Gripen ifrån sig ett karatäristiskt råmande ljud.
Jag bor cirka 4 km från F 17, och de dagar som vinden ligger på "rätt" håll hör jag (med mina tränade eller "yrkesskadade" öron) detta ljud. Sambon har dock inget öra för detta, och tittar lite konstigt på mig när jag ibland räknar in antalet startande motorer. Eller kommenterar "De startar lite senare än vanligt idag". Man är nog lite yrkesskadad ändå....
Detta råmande ljud har jag dock ej lagt märke till när F/A-18, som har samma motortyp som Gripen, startar motorn. I alla fall inte så starkt. Eller så har jag helt enkelt inte tänkt på det.
Under uppstartförloppet av F-16 förekommer ett ljust tvåstegs, nästan kvittrande, ljud -"witt witt" låter det ungefär. Jag har för mig att det uppträder när det variabla (arean) utloppsmunstycket testas.
De gånger som vi har övat utomlands och där F-16 även har deltagit har detta givit upphov till en smått rolig ljudsymfoni när vårt Gripen-förband och F-16-förbandet/förbanden startar sina motorer samtidigt. Har man lite fantasi kan det låta som i en skog under brunstsäsong - F-16 ropar med sitt ljusa "witt witt" och Gripen svarar med sitt dovare råmande.
Under motorstartförloppet ger Gripen ifrån sig ett karatäristiskt råmande ljud.
Jag bor cirka 4 km från F 17, och de dagar som vinden ligger på "rätt" håll hör jag (med mina tränade eller "yrkesskadade" öron) detta ljud. Sambon har dock inget öra för detta, och tittar lite konstigt på mig när jag ibland räknar in antalet startande motorer. Eller kommenterar "De startar lite senare än vanligt idag". Man är nog lite yrkesskadad ändå....
Detta råmande ljud har jag dock ej lagt märke till när F/A-18, som har samma motortyp som Gripen, startar motorn. I alla fall inte så starkt. Eller så har jag helt enkelt inte tänkt på det.
Under uppstartförloppet av F-16 förekommer ett ljust tvåstegs, nästan kvittrande, ljud -"witt witt" låter det ungefär. Jag har för mig att det uppträder när det variabla (arean) utloppsmunstycket testas.
De gånger som vi har övat utomlands och där F-16 även har deltagit har detta givit upphov till en smått rolig ljudsymfoni när vårt Gripen-förband och F-16-förbandet/förbanden startar sina motorer samtidigt. Har man lite fantasi kan det låta som i en skog under brunstsäsong - F-16 ropar med sitt ljusa "witt witt" och Gripen svarar med sitt dovare råmande.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Draken har ju också något råmande ljud i starten efter först det där kraftigt väsande ljudet. Ska man våga sig på en gissning kan det kanske ha med att göra med resonansljud i flygkroppen, luftintagens utformning, jetstrålens utlopp osv.
Vampires motor låter nästan som om någon pinar livet ur den lille stackaren.
Gripens råmande har jag hört de gånger jag har varit på F 7 och är beredd på att hålla med Emil.
Jag ska redigera filmen från FV:s huvudflygdag 2006 ikväll och där hör man tydligt de olika motorljuden.
Vampires motor låter nästan som om någon pinar livet ur den lille stackaren.
Gripens råmande har jag hört de gånger jag har varit på F 7 och är beredd på att hålla med Emil.
Jag ska redigera filmen från FV:s huvudflygdag 2006 ikväll och där hör man tydligt de olika motorljuden.
/Christian i Trollywood