Hej!
Min far, Henry Hellberg, var från 1957 till 1965 anställd vid företaget Aerofoto i Vetlanda. Till en början som flygmekaniker men efterhand kom han att få hela det tekniska ansvaret. Vid sidan av det tekniska arbetet flög pappa med som fotograf under sommarhalvåret. När han hade fått sitt B-certifikat bytte han plats från fotograf till pilot, vilket bör ha varit 1958.
Nu till min fråga. På de bilder jag sett på Aerofotos Auster-plan och Lill-Cub som jag sett har i stort sett genomgående samma målning funnits. Var detta en målning som var typisk för Aerofoto?
Kan nångon styrka detta? Eller fanns den målningen även på flygplan som ägdes av andra företag eller privatpersoner?
Jag har för mig att pappa nån gång sagt att han skulle ha legat bakom denna målning. Kanske var det så eller så har jag missuppfattat honom när han menat att han målat flygplanet och inte legat bakom utseendet på målningen.
För att i någon mån styrka detta påstående bifogar jag en bild på SE-AHT som pappa var med och återuppbyggde för Harry Olsson på Orust. Detta var innan pappa började arbeta på Aerofoto. Fast det kan ju även ha varit så att SE-AHT målades upp efter förebild från Aerofotos flygplan.
http://s1145.photobucket.com/albums/o51 ... skidor.jpg
Lite information om SE-AHT:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=7&t=3866
Aerofotos Auster-plan såg ut så här:
http://s1145.photobucket.com/albums/o51 ... 620603.jpg
Här är en bild på LN-NPJ, f.d. SE-CDL. som synes har den kvar sin målning från tiden hos Aerofoto.
http://austerhg.org/gallery/main.php?g2_itemId=7514
Mer information och bilder från Aerofoto tas tacksamt emot.
Martin Hellberg, Backamo
Flygplan tillhörande Aerofoto i Vetlanda.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Flygplan tillhörande Aerofoto i Vetlanda.
Hej Martin,
Jag kollade upp detta med J-O Holmström som svarade följande:
Under de sju år som jag flög för Aerofoto var alla deras Austerflygplan målade i den gråa färgen.
Jag flög de senaste åren med min egen Colt och då hade de en Cessna 150 som inte var målad i den gråa färgen. De köpte sedermera en Hughes-helikopter som John ”Johan” Karlsson flög.
Den Cessna 150 som J-O nämner var SE-EHL som ägdes av Aerofoto från april 1969 till november 1973 då den såldes till Norge, reg LN-BGR.
Helikoptern var Hughes 269B SE-HCN. Den ägdes av firman från juni 1971 till november 1973 då även den såldes till Norge, reg LN-OSL.
M a o, senhösten 1973 avvecklades Firma Aerofoto.
Jag kollade upp detta med J-O Holmström som svarade följande:
Under de sju år som jag flög för Aerofoto var alla deras Austerflygplan målade i den gråa färgen.
Jag flög de senaste åren med min egen Colt och då hade de en Cessna 150 som inte var målad i den gråa färgen. De köpte sedermera en Hughes-helikopter som John ”Johan” Karlsson flög.
Den Cessna 150 som J-O nämner var SE-EHL som ägdes av Aerofoto från april 1969 till november 1973 då den såldes till Norge, reg LN-BGR.
Helikoptern var Hughes 269B SE-HCN. Den ägdes av firman från juni 1971 till november 1973 då även den såldes till Norge, reg LN-OSL.
M a o, senhösten 1973 avvecklades Firma Aerofoto.
-
Re: Flygplan tillhörande Aerofoto i Vetlanda.
Hej Fredrik!
Tack för informationen. Att John-Olof flög på Aerofoto fick jag klart för mig för ett tag sedan. Jag känner även några som flög som fotograf med pappa. Det vore kul att få veta lite mer om vad dessa kan ha att berätta från den här tiden.
Den grå färgen med röd dekor var vanligast men jag har sett andra målningar, bl.a. SE-CBT röd med dekor i grått. Men den målades senare om.
Martin
Tack för informationen. Att John-Olof flög på Aerofoto fick jag klart för mig för ett tag sedan. Jag känner även några som flög som fotograf med pappa. Det vore kul att få veta lite mer om vad dessa kan ha att berätta från den här tiden.
Den grå färgen med röd dekor var vanligast men jag har sett andra målningar, bl.a. SE-CBT röd med dekor i grått. Men den målades senare om.
Martin