Ett sista desperat försök för klarhet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Ett sista desperat försök för klarhet
Är det någon som råkar ha en bild på A 32A Lansen 32020 F 17 "Blå Petter"?
Re: Ett sista desperat försök för klarhet
Hej.
Bild på 32020 17-bP finns i Lansen-boken sid 62.
Bildtext 32020 taxar på F18 , Tullinge
Bengt
Bild på 32020 17-bP finns i Lansen-boken sid 62.
Bildtext 32020 taxar på F18 , Tullinge
Bengt
Jag har tyvärr inte den boken. Det går inte får en bild på den sidan eller strider det mot copyright?
Lite osäker där.Drevan80 skrev:Jag har tyvärr inte den boken. Det går inte får en bild på den sidan eller strider det mot copyright?
Ditt bibliotek har säkert ett ex. av boken:Lansen // Sven Stridsberg
ISBN 91-85496-62-6
Har tyvärr ingen scanner annars hade jag kunnat sända ett privat
Bengt
-
-
- Kontakt:
Här är bilder på 32020 på F18 Tullinge
Fotograf troligen Lennart Eliasson som jobbade som flygtekniker på F18.Jag har scannat in bilderna från en glasslåda med negativ.
Tack så mycket för bilderna det ser ut som om 32020 hade grön fena.
Någon här som vet om dessa Lansar (Metall rena) hade alla stenciler som de gröna Lansarna hade?
Någon här som vet om dessa Lansar (Metall rena) hade alla stenciler som de gröna Lansarna hade?
Hej,
Ett kärt ämne som ofta diskuteras, därför lite kul att ta upp det igen.
32020 ingick i den första delserien vilka samtliga, enligt min uppfattning, hade mörkblå fena och vingspetsar.
Varför dessa första målades "fel" på SAAB har man aldrig kunna utreda, men faktum kvarstår att så var fallet.
När det gäller texter (information och varning) var dessa utförda i svart respektive rött på dom omålade maskinerna.
Om man jämför med grönmålade maskiner från dom första åren så är nog texterna dom samma, om än i annan färg.
Ganska snart kom dock nya märkningsmetoder med dekaler etc. och dessa går inte att jämföra med.
Jag skulle vilja säga att fram till 1964-65 kan man nog sträcka sig, men sen stämmer det inte med dom tidiga märkningarna.
Ett kärt ämne som ofta diskuteras, därför lite kul att ta upp det igen.
32020 ingick i den första delserien vilka samtliga, enligt min uppfattning, hade mörkblå fena och vingspetsar.
Varför dessa första målades "fel" på SAAB har man aldrig kunna utreda, men faktum kvarstår att så var fallet.
När det gäller texter (information och varning) var dessa utförda i svart respektive rött på dom omålade maskinerna.
Om man jämför med grönmålade maskiner från dom första åren så är nog texterna dom samma, om än i annan färg.
Ganska snart kom dock nya märkningsmetoder med dekaler etc. och dessa går inte att jämföra med.
Jag skulle vilja säga att fram till 1964-65 kan man nog sträcka sig, men sen stämmer det inte med dom tidiga märkningarna.
Hälsningar
//EK
//EK