Sida 1 av 1

En svår? Junkersfråga

Postat: 14 jun 2008, 06:39
av Björn Bäcklund
Junkers F13 S-AAAC hade ju en triangelformad fena i början. Vid den tidpunkten, var den då märkt med ett S på stabbarna och isåfall både på ovan och undersida?

Björn Bäcklund

Postat: 14 jun 2008, 09:08
av Lars Sundin
Jag tror man bytte fena "cirka 1927".

I Vidar Bloms och Börje Räftegårds bok "Flyg på vykort" finns på sid 89 ett reklamavykort med S-AAAC på med S och flagga på den triangelformade fenan där man ana ett S på stabbens ovansida. Det finns på sid 87 ett retuscherat/ritat tyskt kort av S-AUAA där man ser ett S på stabbens undersida.

I biladarkivet finns en bild av S-AAAC ovanifrån från 1926 men tumnageln är så suddig att man inte kan vad som finns på stabben (jag har f ö problem med dessa arkivbilder, men jag tror inte den går att få bättre).

Kan kanske någon bild finnas i Örjan Lünings bok om flygpost men flygningarna från Barkarby med S-AAAC började först 1928 vad jag förstått (och hade då nya fenan).

Sedan finns ju bilden av S-AAAB flytande på nosen i vattnet i Hönö 1925 där man ser "S" på ovansidan av stabilisatorn/höjdrodren. S-AAAC kan ju antas ha varit målad lika...

Lars S

Re: En svår? Junkersfråga

Postat: 29 jan 2010, 01:53
av Kenneth Göransson
Ingen lösning på Björns* fråga, men hittade ett "nyare" foto på SE-AAC taget 1968 när flygplanet stod uppställt utanför Tekniska Muséet. Enligt uppgift på sid. 6 i deras folder på hemsidan, skänktes flygplanet av ABA till TM 1935 (enl fotot ovan november 1934). Det togs in under kriget men placerades utomhus igen. Med korrissions-
problem som följd, tog man och satte igång med renovering och placerade det senare inomhus, där det finns än idag.

Lars S skriver:
Kan kanske någon bild finnas i Örjan Lünings bok om flygpost men flygningarna från Barkarby med S-AAAC började först 1928 vad jag förstått (och hade då nya fenan)
Det finns två foto i Lünings bok, varav det ena visar vad Lars skriver och det andra visar bara främre hälften av flygplanet.

*Björns modellbygge