Den minst kända 767:an!
Postat: 14 jun 2008, 11:39
Boeing 767-400(ER)
Den 26 augusti 1999 rullades den då nya och strechade Boeing 767-400(ER) Extended Range ut ur hangaren i Everett för att visas upp första gången för publik. Bland gästerna fanns naturligtvis de båda beställarna Delta Air Lines och Continental Airlines. De representerades av Delta Air Lines dåvarande Chairman och Chief Executive Officer Leo F. Mullin respektive Continental Airlines Executive Vice President/Chief Financial Officer Larry Kellner. Båda höll ett kort tal där de hälsade den nya "familjemedlemmen" välkommen till sin flotta.
Program manager för 767-400(ER) programmet var Patrick (Pat) Shanahan , en av Boeings yngsta program managers. Efter att ha genomfört 767-400(ER) programmet utnämndes han efter detta till Vice President/General Manager för Boeing 757 division. Där fick han bland annat vara med om att leverera den 1000:e Boeing 757. Den levererades till American Airlines som mottog 757:an den 15 februari 2002. Han forsatte sedan sin karriär med en förflyttning till Boeing Rotorcraft Systems i Philadephia och var där ansvarig för U.S. Army Programs som VP/GM.. I december 2004 utnämndes Pat till Vice President/General Manager för Boeing Missile Defense Systems The Boeing Company med bas i Washington D.C. och Huntsville Alabama.
Pat Shanahan utnämndes i oktober 2007 till Vice President/General Manager för Boeing 787 Dreamliner programmet.
Hittills är det bara Delta Air Lines (21 stycken) och Continental Airlines (16 stycken) som flyger 767-400(ER). Den valdes för att den blev en perfekt ersättare till gamla Lockheed L-1011 TriStar respektive Mc Donnell Douglas DC-10-10/30.
U.S. Air Force vill använda framöver en 767-400(ER) som s.k. testbädd till den eventuellt nya E-10A (MC2A) Multi-Sensor Command and Control Aircraft. En version är också KC-767A Tanker Transport. De används i Japan och Italien. Dessa baseras dock på 767-200.
Skillnaden i längd till 767 -200 är 12,9 meter och till 767-300 6,4 meter. Total längd är 61,4 meter och spännvidden 51,9 meter. En nyhet för 767-400ER är s.k. raked wingtips. Det är en 2,34 meters förlängning på vingen som förbättrar lyftkraften och den aerodynamiska effektiviteten.
Storleksmässigt befinner -400(ER) sig mellan 767-300 och 777-200. Passagerarantal från 245 stycken ända upp till 345 i sin tätaste konfiguration.
Cockpit är modifierad och innehåller 80 procent mindre delar än på andra 767:or.
Man har i mångt och mycket samma utrustning som i Boeing 777. En ändring som var absolut nödvändig att göra på 767-400(ER) var det nya högre landningsstället. Det förlängdes 46 centimeter för att möjliggöra säkra starter och landningar beroende på den betydligt längre flygkroppen. Hjul och bromsar samma som hos Boeing 777.
Av de drygt 950 767:orna som är byggda hittills , är över 650 stycken 767-300 som är den populäraste av Boeing 767 modellerna. SAS hade två stycken Boeing 767-200(ER) och 16 stycken Boeing 767-300(ER) i sin flotta innan de ersattes av det nuvarande Airbus A330/340 programmet.
Continental Airlines blev först med att sätta 767-400(ER) i trafik då man gjorde sin första flygning den 14 september 2000. Flygningen gick från (EWR) Newark Int Airport New York till (MCO) Orlando Airport i Florida. Den används i såväl inrikes som på internationella rutter som t.ex. Los Angeles-London , New York-Moskva eller Chicago-Warzawa för att nämna några. Kända knutpunkter (hubs) för Continental Airlines är George Bush Internationl Airport i Houston , Newark Liberty International Airport New York och Cleveland Hopkins International Airport Ohio.
Continental Airlines har sina rötter i Varney Speed Lines som 1934 grundades av Walter T. Varney. Man hade El Paso International Airport som hemmabas. Namnet ändrades till Continental Airlines 1 juli 1937 när den legendariska Robert F. Six tog över som President. En befattning han höll i runt 40 år! Dessutom flyttade han högkvarteret till Stapleton Denver Colorado. År 1982 flyttade man till Houston Texas i samband med att man köpte Texas International Airlines.
Den 4 oktober 1988 formade man en global allians tillsammans med SAS. Ett samarbete som varade till 1997 och där SAS ägde runt 20 procent av Continental Airlines.
1994 blev Gordon Bethune Chairman/CEO för Continental Airlines. Han lyckades på ett par år vända lönsamheten positivt för bolaget. Kom från Boeing där han varit Vice President/General Manager för 737/757 divisionen.En mycket dynamisk person och även en skicklig pilot som gick i pension i och med utgången av 2004. Som Chairman/CEO flög han själv flera gånger hem sina nyförvärv från Boeing eftersom han var utcheckad pilot på Boeing 757 såväl som på Boeing 767.
Lawrence W. (Larry) Kellner ersatte Gordon Bethune 2004 och är numera Chairman och CEO för Continental Airlines i Houston Texas. Larry Kellner växte upp i Sumter South Carolina och med sin längd på två meter hade han tankar på att bli professionell basketball spelare men blev och är istället en mycket framgångsrik industri/flygbolags ledare.
När Continental på 1960-talet utförde flygningarna av de amerikanska soldaterna till Vietnam insåg man att det fanns ett stor potential av transporter i Pacific Ocean området. Man startade då upp bolaget Air Micronesia , idag känt som Continental Micronesia.
Continental Micronesia (dotterbolaget) använder sig också av Boeing 767-400(ER) och Boeing 737-800NG. Kallas i dagligt tal för "Air Mike" vilket också är deras call sign. Hemmabas är Antonio B. Won Pat International Airport i Guam (US Territory of Guam). Härifrån flyger Continental Micronesia ut till Pacific Area , Kina , Japan , Hawaii och Australien bland annat.
Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Modell av Continental Airlines Boeing 767-424(ER)
Den 26 augusti 1999 rullades den då nya och strechade Boeing 767-400(ER) Extended Range ut ur hangaren i Everett för att visas upp första gången för publik. Bland gästerna fanns naturligtvis de båda beställarna Delta Air Lines och Continental Airlines. De representerades av Delta Air Lines dåvarande Chairman och Chief Executive Officer Leo F. Mullin respektive Continental Airlines Executive Vice President/Chief Financial Officer Larry Kellner. Båda höll ett kort tal där de hälsade den nya "familjemedlemmen" välkommen till sin flotta.
Program manager för 767-400(ER) programmet var Patrick (Pat) Shanahan , en av Boeings yngsta program managers. Efter att ha genomfört 767-400(ER) programmet utnämndes han efter detta till Vice President/General Manager för Boeing 757 division. Där fick han bland annat vara med om att leverera den 1000:e Boeing 757. Den levererades till American Airlines som mottog 757:an den 15 februari 2002. Han forsatte sedan sin karriär med en förflyttning till Boeing Rotorcraft Systems i Philadephia och var där ansvarig för U.S. Army Programs som VP/GM.. I december 2004 utnämndes Pat till Vice President/General Manager för Boeing Missile Defense Systems The Boeing Company med bas i Washington D.C. och Huntsville Alabama.
Pat Shanahan utnämndes i oktober 2007 till Vice President/General Manager för Boeing 787 Dreamliner programmet.
Hittills är det bara Delta Air Lines (21 stycken) och Continental Airlines (16 stycken) som flyger 767-400(ER). Den valdes för att den blev en perfekt ersättare till gamla Lockheed L-1011 TriStar respektive Mc Donnell Douglas DC-10-10/30.
U.S. Air Force vill använda framöver en 767-400(ER) som s.k. testbädd till den eventuellt nya E-10A (MC2A) Multi-Sensor Command and Control Aircraft. En version är också KC-767A Tanker Transport. De används i Japan och Italien. Dessa baseras dock på 767-200.
Skillnaden i längd till 767 -200 är 12,9 meter och till 767-300 6,4 meter. Total längd är 61,4 meter och spännvidden 51,9 meter. En nyhet för 767-400ER är s.k. raked wingtips. Det är en 2,34 meters förlängning på vingen som förbättrar lyftkraften och den aerodynamiska effektiviteten.
Storleksmässigt befinner -400(ER) sig mellan 767-300 och 777-200. Passagerarantal från 245 stycken ända upp till 345 i sin tätaste konfiguration.
Cockpit är modifierad och innehåller 80 procent mindre delar än på andra 767:or.
Man har i mångt och mycket samma utrustning som i Boeing 777. En ändring som var absolut nödvändig att göra på 767-400(ER) var det nya högre landningsstället. Det förlängdes 46 centimeter för att möjliggöra säkra starter och landningar beroende på den betydligt längre flygkroppen. Hjul och bromsar samma som hos Boeing 777.
Av de drygt 950 767:orna som är byggda hittills , är över 650 stycken 767-300 som är den populäraste av Boeing 767 modellerna. SAS hade två stycken Boeing 767-200(ER) och 16 stycken Boeing 767-300(ER) i sin flotta innan de ersattes av det nuvarande Airbus A330/340 programmet.
Continental Airlines blev först med att sätta 767-400(ER) i trafik då man gjorde sin första flygning den 14 september 2000. Flygningen gick från (EWR) Newark Int Airport New York till (MCO) Orlando Airport i Florida. Den används i såväl inrikes som på internationella rutter som t.ex. Los Angeles-London , New York-Moskva eller Chicago-Warzawa för att nämna några. Kända knutpunkter (hubs) för Continental Airlines är George Bush Internationl Airport i Houston , Newark Liberty International Airport New York och Cleveland Hopkins International Airport Ohio.
Continental Airlines har sina rötter i Varney Speed Lines som 1934 grundades av Walter T. Varney. Man hade El Paso International Airport som hemmabas. Namnet ändrades till Continental Airlines 1 juli 1937 när den legendariska Robert F. Six tog över som President. En befattning han höll i runt 40 år! Dessutom flyttade han högkvarteret till Stapleton Denver Colorado. År 1982 flyttade man till Houston Texas i samband med att man köpte Texas International Airlines.
Den 4 oktober 1988 formade man en global allians tillsammans med SAS. Ett samarbete som varade till 1997 och där SAS ägde runt 20 procent av Continental Airlines.
1994 blev Gordon Bethune Chairman/CEO för Continental Airlines. Han lyckades på ett par år vända lönsamheten positivt för bolaget. Kom från Boeing där han varit Vice President/General Manager för 737/757 divisionen.En mycket dynamisk person och även en skicklig pilot som gick i pension i och med utgången av 2004. Som Chairman/CEO flög han själv flera gånger hem sina nyförvärv från Boeing eftersom han var utcheckad pilot på Boeing 757 såväl som på Boeing 767.
Lawrence W. (Larry) Kellner ersatte Gordon Bethune 2004 och är numera Chairman och CEO för Continental Airlines i Houston Texas. Larry Kellner växte upp i Sumter South Carolina och med sin längd på två meter hade han tankar på att bli professionell basketball spelare men blev och är istället en mycket framgångsrik industri/flygbolags ledare.
När Continental på 1960-talet utförde flygningarna av de amerikanska soldaterna till Vietnam insåg man att det fanns ett stor potential av transporter i Pacific Ocean området. Man startade då upp bolaget Air Micronesia , idag känt som Continental Micronesia.
Continental Micronesia (dotterbolaget) använder sig också av Boeing 767-400(ER) och Boeing 737-800NG. Kallas i dagligt tal för "Air Mike" vilket också är deras call sign. Hemmabas är Antonio B. Won Pat International Airport i Guam (US Territory of Guam). Härifrån flyger Continental Micronesia ut till Pacific Area , Kina , Japan , Hawaii och Australien bland annat.
Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Modell av Continental Airlines Boeing 767-424(ER)