1950-51 ägdes och flögs Beauty:n av Jan Christie. Han använde flygplanet i Daily Express Air Race den 16 september 1950 och kom enligt Tidningen Flight på 43:e plats!
Läser man i A-registret står angivet att han kom på 2:a plats, på andra ställen står det att han vann racet. Här är det en del felaktiga och missledande uppgifter. Tävlingen vanns av N.W. Charlton i en Percival Proctor I. Tvåa blev I. A. Forbes med en Miles Nighthawk. Jan Christie kom på 43:e plats, men var dock snabbast i sin klass med sina 150 mph i medelhastighet! Detta gav honom £50.- i belöning...
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01747.html
Jan Christie och BHT-1 Beauty
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Jan Christie och BHT-1 Beauty
Vilket startnummer hade Jan Christie i Daily Express Air Race?
I A-registret står endast (2:a) och det tolkas helt klart som 2:a plats, men skall kanske tolkas som något annat?
Jag ändrar uppgiften i Civilregistret som ligger här på forum
/Sven-Erik
I A-registret står endast (2:a) och det tolkas helt klart som 2:a plats, men skall kanske tolkas som något annat?
Jag ändrar uppgiften i Civilregistret som ligger här på forum
/Sven-Erik
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Jan Christie och BHT-1 Beauty
Hittar inte startnummer, men han står inte först i listan över startande.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Jan Christie och BHT-1 Beauty
Ser ut som Race No. 46.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: Jan Christie och BHT-1 Beauty
43:e plats är det ingen tvekan om men startnummer 46 är jag tveksam till även om det ser så ut på bilden.
Tittar man i tidningen "Flight" från 1950 så var det en Proctor I som hade startnummer 46
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01747.html
Tittar man i tidningen "Flight" från 1950 så var det en Proctor I som hade startnummer 46
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01747.html