En teckning till från ILA
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sten Johnson
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
- Kontakt:
En teckning till från ILA
På ILA-mässan visade också den här DC 3:an från BBMF (Battle of Britain Memoriel Flight) upp sig. Jag gillar DC 3:ans bulliga charm och brummiga motorer. Kanske har det med åldern att göra, vi är ju nästan jämngamla, eller har det med upplevelsen av min andra flygtur (pendeln Malmö - Köpenhamn). ZA 947, som är dess nuvarande beteckning är, lämnade fabriken i mars 1942 och tillbringade sin mesta tid i Canadensiska flygvapnet. !993 tog BBMF hand om henne, för att glädja oss på flygdagar mm. 2004 försågs planet med originalinredningen från WW II för luftlandsättning av fällskärmstrupp och kan användas numera även som uthoppsplan för moderna hoppare. ZA 947 har fått den berömda "Pegasus" skavadronens vinghäst på nosen.
Sommarhälsning från Sten i Malmö
Sommarhälsning från Sten i Malmö
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9941
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
DC-3
Tack för den fina teckningen på DC-3. Håller med om att det är flygplan som väcker känslor och nostalgi.
Önskar trevlig midsommar
Sven-Erik
Önskar trevlig midsommar
Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2921
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, DC-3 väcker minnen ända från min barndomstid i Årsta, söder om Söder i Stockholm. Där flög ju planen till/från Bromma över rätt så lågt men den enda registrering jag i dag minns är SE-BAB; ABA:s Höken. Först på äldre dar åkte jag DC-3 och upplevde att detta med sporrhjul är inte någon höjdare precis för passagerarna. Jag var ju van vid segelflygplan som man äntrade från sidan; en del vippade då litet lätt framåt, andra inte. (Måste ju finnas en massa minnen av hur det kändas att kliva ned/in i cockpit förresten.)
Jag minns en flygning med Daisy från Bromma till Arlanda i början av september 2004 och det var nära att den inte blev av. Det var ett mycket disigt väder och det var tydligen meningen det skulle flygas VFR av någon anledning, och då var vädret på gränsen. Man kände sig tillbaka i tiden några decennier, då vädret kunde sätta stopp. Nostalgi på sitt sätt det också.
(För att få flyga IFR med DC-3 måste visst avisning finnas, vilket Daisy har men inte alla veteran-DC-3. Icke heller alla kan röra på kylklaffarna har det sagts mig, vilket får kompenseras med det airmanship som finns i Vallentuna exempelvis.)
Här en bild som åskådliggör vädret vid tillfället; det är Barkarbys bana som skymtar. Man förstår att folk som inte litat på radionavigering utan suttit med tummen på kartan eller i andra tankar tagit fel på Bromma och Barkarby.
Ytterligare en bild från denna färd finns här. Det kan ju vara en skojig övning att klura ut positionen med hjälp av filnamnet och någon lämplig karttjänst på webben.
Lars S
Jag minns en flygning med Daisy från Bromma till Arlanda i början av september 2004 och det var nära att den inte blev av. Det var ett mycket disigt väder och det var tydligen meningen det skulle flygas VFR av någon anledning, och då var vädret på gränsen. Man kände sig tillbaka i tiden några decennier, då vädret kunde sätta stopp. Nostalgi på sitt sätt det också.
(För att få flyga IFR med DC-3 måste visst avisning finnas, vilket Daisy har men inte alla veteran-DC-3. Icke heller alla kan röra på kylklaffarna har det sagts mig, vilket får kompenseras med det airmanship som finns i Vallentuna exempelvis.)
Här en bild som åskådliggör vädret vid tillfället; det är Barkarbys bana som skymtar. Man förstår att folk som inte litat på radionavigering utan suttit med tummen på kartan eller i andra tankar tagit fel på Bromma och Barkarby.
Ytterligare en bild från denna färd finns här. Det kan ju vara en skojig övning att klura ut positionen med hjälp av filnamnet och någon lämplig karttjänst på webben.
Lars S
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Hej alla Daisyvänner och andra,
Jag gjorde en "stjärtsväng" med Daisy för ett par år sedan. Det torde inte behövas några hjälpmedel för att utröna vår position på ett antal av bilderna.
Även jag överraskades av uppförsbacken mot cockpit.
http://www.flickr.com/photos/kenjohan/s ... 105792334/
Hälsningar
Kenneth
Jag gjorde en "stjärtsväng" med Daisy för ett par år sedan. Det torde inte behövas några hjälpmedel för att utröna vår position på ett antal av bilderna.
Även jag överraskades av uppförsbacken mot cockpit.
http://www.flickr.com/photos/kenjohan/s ... 105792334/
Hälsningar
Kenneth
- Lars Sundin
- Inlägg: 2921
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
I april förra året, efter att ha upplevt 50-årsfirandet av studentexamen, en lätt deppig historia, gjorde jag en liten foto-safari till min barndoms trakter för att muntra upp mig litet. Och upplevde att fortfarande syns Bromma-trafiken.Lars Sundin skrev:Jo, DC-3 väcker minnen ända från min barndomstid i Årsta, söder om Söder i Stockholm. Där flög ju planen till/från Bromma över rätt så lågt men den enda registrering jag i dag minns är SE-BAB; ABA:s Höken.
....
Lars S
Här en bild från studentjubileet; den hjässa man ser i förgrunden har två gångrer hoppat från en A 32. Av de två andra anletena tillhör det ena en person som var alltför vältalig för att få vara minister i vårt lätt trångsynta samhälle.
Lars S
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 25 jun 2008, 23:38
- Ort: Göteborg
När jag besöker mina svärföräldrar i Kapstaden ser jag C-47-or nästan dagligen!! Det är helt fantastiskt för mig, men alla där nere bara tittar misstroget på mig och undrar vad det är för särskilt med just dom flygplanen!!!
Saken är den, att Sydafrikanska flygvapnet-eller kustbevakningen- flyger ett antal uppgraderade (turboprop-motorer. Ser bara det Väldigt speciellt ut!) C-47-or.
Mina svärföräldrars hus ligger mitt under inflygningsleden till Eysterplaat Airforce Base som ligger i Milnerton, Cape Town. Huset ligger bara c.a. en kilometer från banans början, så dom flyger LÅGT!!
Detta kan låta som ett långt ifrån drömläge för ett hus, men planen hörs nästan inte!!
Man hör faktiskt mer av vind-drag än motorer!
Ibland kommer en gammal Shackleton-bombare (1946), och den hörs betydligt mer, men på ett väldigt sympatiskt sätt!
För er som har Google Earth i datorn, gå till Kapstaden, norrut längs kusten c.a. en mil till Milnerton. Där ser man tydligt Eysterplaat Airforce Base.
Fotona på Google Earth uppdateras kontinuerligt, men i bland ser man ett par C-47-or på plattan. Jag blev som Svensk oroande lättvindigt insläppt på basen, och har tillochmed suttit i vänstersists på en av dom!
Koordinater till plattan på Eysterplaat:
33o54'23,39''S
18o29'30,58''O
Allt gott!
Saken är den, att Sydafrikanska flygvapnet-eller kustbevakningen- flyger ett antal uppgraderade (turboprop-motorer. Ser bara det Väldigt speciellt ut!) C-47-or.
Mina svärföräldrars hus ligger mitt under inflygningsleden till Eysterplaat Airforce Base som ligger i Milnerton, Cape Town. Huset ligger bara c.a. en kilometer från banans början, så dom flyger LÅGT!!
Detta kan låta som ett långt ifrån drömläge för ett hus, men planen hörs nästan inte!!
Man hör faktiskt mer av vind-drag än motorer!
Ibland kommer en gammal Shackleton-bombare (1946), och den hörs betydligt mer, men på ett väldigt sympatiskt sätt!
För er som har Google Earth i datorn, gå till Kapstaden, norrut längs kusten c.a. en mil till Milnerton. Där ser man tydligt Eysterplaat Airforce Base.
Fotona på Google Earth uppdateras kontinuerligt, men i bland ser man ett par C-47-or på plattan. Jag blev som Svensk oroande lättvindigt insläppt på basen, och har tillochmed suttit i vänstersists på en av dom!
Koordinater till plattan på Eysterplaat:
33o54'23,39''S
18o29'30,58''O
Allt gott!
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 25 jun 2008, 23:38
- Ort: Göteborg