J29 Tunnan med bromskrok ?
Postat: 22 jun 2012, 19:30
J29 Tunnan med bromskrok har då inte jag hört talas om, men vad ska man tro om man kollar i
Norrköpings Tidningar 30/6 1962 som sade (bla.)
I 2 veckor har på Bråvalla flygfält (F13) testats en kombination av Safelandsystemet (uppfångstnät i
banändan)… Det gällde här en kombination av Nät och Krokuppfångning.
En nykonstrunktion alltså…
På ett par sekunder kunde nätet ändras från krok till nätuppfångning och remontering av nätet för nästa uppfångning klaras på 10 minuter
Tillägg ::redan levererade nät kunde med lätthet ändras till det nya systemet
Vi skall inte blanda ihop detta med vad som hände 1964
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... en#p14971v
(där var Draken medverkande)
Ja varför frågar jag om Tunnan ?
2 bilder visas
F13—H (omöjligt via tidningsbild säga färg)
Samt Tunna (samma?) med Wiren på banan vid stjärten och inget nät över nosen.
Tunnor (A) kvar 1962 med H som stationssignal var enligt Tunnan-boken
29122 som kasserades 621220och märkt blå H samt ev.
29165 som kass. 620130, märkt röd H och som naturligtvis ha kunnat användas som ”objekt”
Ja vad säger du ? Har någon Tunna varit försedd med Krok?
Eller var det en PR-kupp?
((I dåtid hade just en svår flygolycka hänt på Orly))
Ja finns det över huvud taget något som säger att en Tunna i försök,
försågs med Krok innan 35-2 och 35-6 så provades?
Mycket intressant om det finns fler data
Bengt
Norrköpings Tidningar 30/6 1962 som sade (bla.)
I 2 veckor har på Bråvalla flygfält (F13) testats en kombination av Safelandsystemet (uppfångstnät i
banändan)… Det gällde här en kombination av Nät och Krokuppfångning.
En nykonstrunktion alltså…
På ett par sekunder kunde nätet ändras från krok till nätuppfångning och remontering av nätet för nästa uppfångning klaras på 10 minuter
Tillägg ::redan levererade nät kunde med lätthet ändras till det nya systemet
Vi skall inte blanda ihop detta med vad som hände 1964
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... en#p14971v
(där var Draken medverkande)
Ja varför frågar jag om Tunnan ?
2 bilder visas
F13—H (omöjligt via tidningsbild säga färg)
Samt Tunna (samma?) med Wiren på banan vid stjärten och inget nät över nosen.
Tunnor (A) kvar 1962 med H som stationssignal var enligt Tunnan-boken
29122 som kasserades 621220och märkt blå H samt ev.
29165 som kass. 620130, märkt röd H och som naturligtvis ha kunnat användas som ”objekt”
Ja vad säger du ? Har någon Tunna varit försedd med Krok?
Eller var det en PR-kupp?
((I dåtid hade just en svår flygolycka hänt på Orly))
Ja finns det över huvud taget något som säger att en Tunna i försök,
försågs med Krok innan 35-2 och 35-6 så provades?
Mycket intressant om det finns fler data
Bengt