SE-CDE, Piaggio P.136 L1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10006
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-CDE, Piaggio P.136 L1
SE-CDE
Typ: Piaggio P.136 L1
c/m: 208
Tillverkad år 1956
Registrerad 1956-07-07 Dagens Nyheter AB, Stockholm (ersatt an SE-EDN)
1966-04-12 H Thelin, Sörberge
1967-01-10 Turist-Flyg AB, Sörberge
1967-05-26 Dagens Nyheter AB, Bromma
1969-05-27 Meromac Trust AB, Stockholm
Haveri 1969-06-13 Skellefteå, landning med ställ infällt, reparerat
Innehavare 1970-08-11 B Carlsson, Jakobsberg/Järfälla
Lu 1971-03-31 Uppställt Bromma
Innehavare 1972-04-06 R Carlsson, Södertälje
1974-04-17 Bäckströms Entreprenad AB, Luleå
Avreg 1976-12-07 Sålt till Norge, vingar demonterade 1977-04 till Rakkestad, Norge
1979 kroppen senare såld till muséum i Anderstorp (High Chapparal)
1991-01-14 Förstört av brand i muséet High Chapparal
Typ: Piaggio P.136 L1
c/m: 208
Tillverkad år 1956
Registrerad 1956-07-07 Dagens Nyheter AB, Stockholm (ersatt an SE-EDN)
1966-04-12 H Thelin, Sörberge
1967-01-10 Turist-Flyg AB, Sörberge
1967-05-26 Dagens Nyheter AB, Bromma
1969-05-27 Meromac Trust AB, Stockholm
Haveri 1969-06-13 Skellefteå, landning med ställ infällt, reparerat
Innehavare 1970-08-11 B Carlsson, Jakobsberg/Järfälla
Lu 1971-03-31 Uppställt Bromma
Innehavare 1972-04-06 R Carlsson, Södertälje
1974-04-17 Bäckströms Entreprenad AB, Luleå
Avreg 1976-12-07 Sålt till Norge, vingar demonterade 1977-04 till Rakkestad, Norge
1979 kroppen senare såld till muséum i Anderstorp (High Chapparal)
1991-01-14 Förstört av brand i muséet High Chapparal
-
- Inlägg: 4247
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-CDE Piaggio P.136 L1
SE-CDE enligt min DB
SE-CDE
Piaggio P.136 L1
C/n 208
YoM 1956
19551005 Res Dagens Nyheter AB, Stockholm
19560109 Appl for Reg Dagens Nyheter AB, Stockholm
19560110 Ir CofA/CofR until 0410
19560330 Italian Export CofA #5335/E to Sweden
19560423 (TAT 29:30)
19560606 Test flight Finale Ligure-Villanova A
19560707 Reg CofR #1101/468 Dagens Nyheter AB, Stockholm
19560707 Ir CofA until 0807
19580321 CofA lapsed until 0408
19620328 CofA lapsed until 0608
19620330 Ir CofA until 0515
19630608 CofA lapsed until 0616
19640504 Tft until 0513 ferry Orsa-ESSH
19660412 H Thelin, Sörberge (c/o Sundsvalls FK)
19670110 Turist-Flyg AB, Sörberge (19680104)
19670502 Temp PtF 0504-0513 ferry Orsa-ESSH for engine change
19670512 Temp PtF 0514-0528 same
19670526 Dagens Nyheter AB, Bromma
19670630 CofA lapsed until 19680405
19690527 Mero-Mac Trust AB, Stockholm
19690613 Accident Skellefteå, landed without deploying gear, damage to belly and gear (TAT 4054:40) (Folke Svarfvare, Uppsala)
19700811 same, Op: B Carlsson, Jakobsberg>Järfälla
19720331 CofA lapsed
19720406 same, Op: R Carlsson, Södertälje
19740417 Bäckströms Entreprenad AB, Luleå
19740816 Appl for dereg (sold to Ernst Hansén, Molde, Norway)
19761207 Canx sold Norway>transported to Norrønafly AS, Oslo>engine removed, wings dismounted
1979xxxx Remains sold to Bengt Erlandson, Hillerstorp>Displayed High Chaparall, Hillerstorp
19910114 Destroyed in fire High Chaparral, Hillerstorp
Source credits: Riksarkivet & LFV
SE-CDE
Piaggio P.136 L1
C/n 208
YoM 1956
19551005 Res Dagens Nyheter AB, Stockholm
19560109 Appl for Reg Dagens Nyheter AB, Stockholm
19560110 Ir CofA/CofR until 0410
19560330 Italian Export CofA #5335/E to Sweden
19560423 (TAT 29:30)
19560606 Test flight Finale Ligure-Villanova A
19560707 Reg CofR #1101/468 Dagens Nyheter AB, Stockholm
19560707 Ir CofA until 0807
19580321 CofA lapsed until 0408
19620328 CofA lapsed until 0608
19620330 Ir CofA until 0515
19630608 CofA lapsed until 0616
19640504 Tft until 0513 ferry Orsa-ESSH
19660412 H Thelin, Sörberge (c/o Sundsvalls FK)
19670110 Turist-Flyg AB, Sörberge (19680104)
19670502 Temp PtF 0504-0513 ferry Orsa-ESSH for engine change
19670512 Temp PtF 0514-0528 same
19670526 Dagens Nyheter AB, Bromma
19670630 CofA lapsed until 19680405
19690527 Mero-Mac Trust AB, Stockholm
19690613 Accident Skellefteå, landed without deploying gear, damage to belly and gear (TAT 4054:40) (Folke Svarfvare, Uppsala)
19700811 same, Op: B Carlsson, Jakobsberg>Järfälla
19720331 CofA lapsed
19720406 same, Op: R Carlsson, Södertälje
19740417 Bäckströms Entreprenad AB, Luleå
19740816 Appl for dereg (sold to Ernst Hansén, Molde, Norway)
19761207 Canx sold Norway>transported to Norrønafly AS, Oslo>engine removed, wings dismounted
1979xxxx Remains sold to Bengt Erlandson, Hillerstorp>Displayed High Chaparall, Hillerstorp
19910114 Destroyed in fire High Chaparral, Hillerstorp
Source credits: Riksarkivet & LFV
Senast redigerad av Paul R Compton den 21 jan 2024, 16:50, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 4247
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-CDE, Piaggio P.136 L1
En pdf av Italienska export luftvärdighetsbeviset.
+paul+
Senast redigerad av Paul R Compton den 07 sep 2013, 14:47, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: SE-CDE, Piaggio P.136 L1
Jag är ganska säker på att en av motorgondolerna med motorn finns kvar ! såg den uppställd utaför museet för ett par år sedan !
det är altså motorn bakom skallen på min son !
jag trodde då att den var från en SEEBEE ,vill minnas det var en Franklin motor ? var lite brandskadad .
Eller fanns det en SEEBEE där ochså innan branden ??
(motorn till vänster är en FLYGMOTOR tillverkad "TROLLET" till en Bandvagn )
Minns planet från innan branden ! visst var väl vingarna kvar ??
det är altså motorn bakom skallen på min son !
jag trodde då att den var från en SEEBEE ,vill minnas det var en Franklin motor ? var lite brandskadad .
Eller fanns det en SEEBEE där ochså innan branden ??
(motorn till vänster är en FLYGMOTOR tillverkad "TROLLET" till en Bandvagn )
Minns planet från innan branden ! visst var väl vingarna kvar ??
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: SE-CDE, Piaggio P.136 L1
Hej,
Vingarna var definitivt monterade när jag var där i mitten av 80-talet.
Har en dålig bild på den från det tillfället, men tyvärr så är den 30 mil härifrån just nu,annars hade jag postat den...
/Lars Larsson
Vingarna var definitivt monterade när jag var där i mitten av 80-talet.
Har en dålig bild på den från det tillfället, men tyvärr så är den 30 mil härifrån just nu,annars hade jag postat den...
/Lars Larsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1801
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-CDE, Piaggio P.136 L1
Denna bild togs den 10 juni 1986.
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: SE-CDE, Piaggio P.136 L1
Tycker inte motorgondolen på min bild stämmer !!??
börjar tro att min första tanke om att den är till en SEEBEE stämmer !!
börjar tro att min första tanke om att den är till en SEEBEE stämmer !!
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-CDE, Piaggio P.136 L1
Foto: Hans Spritt.