<<<Haverikommissionen skrev, under alternativ "a", att "i fråga om förarfel synes tänkbart, att gruppchefen startade och flög med låst kurshorisont. Gruppchefen torde ha avsett att med marksikt intaga 30 graders kurs före molngenomgången men under högersvängen mot nämnda kurs kommit in i moln och påbörjat stigning under fortsatt högersväng.
I samband därmed har han upptäckt att kurshorisonten var låst. Hans första reaktion kan då ha varit att frigöra kurshorisonten (vilket var felaktigt). Sedan så skett, insåg han att kurshorisonten ej kunde användas med detta utgångsläge och sökte då oreflekterat marksikt, varvid gruppen flög i isen".
Under alternativ "b" föreslog haveriutredningen att gruppchefens plan kan ha haft fel på kurshorisonten eller på elsystemet och att han därför missletts i sin dykning.
Kommissionen avslutade sin rapport så är:
Kommissionen anser alternativ "a" vara den mest sannolika förklaringen till haveriet.
Efter ett stort antal haverier kasserades Tunnorna så småningom och den sista olyckan med ett J 29-plan inträffade 1969. Kraschen i Glottern för exakt 50 år sedan förblev dock den svåraste olyckan någonsin med flygplanstypen. >>>
skrev NT
http://www.nt.se/arkiv/2005/05/02/Norrk ... blick.aspx