Viggenprototypen skrotad!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Paul R Compton
Inlägg: 3975
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Paul R Compton »

Det finns inga ord för hur dålig jag mår när sådant kommer fram.

Viggenprototypen skrotad

Väldigt tacksamt att folk finns som upplyser oss om detta. Men frågan är, vem ställs till svars?
Bengt Ekbladh

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hur i Hel.... kan man göra så?
Nu måste "de skyldiga" försöka förklara sig, före de blir sparkade, eller hur?

Bengt
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Vår ordföranden skrev i /http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=914&start=25 angående konstnärers framfart på bla MIG 21 i Arboga att den frågan skulle tas upp på de flygrådsmöten som sker tillsammans med FVM.

Jag undrar om SFF hade vetskap om planerna att skrota 37-1?

Saknade man vetskap kan det inte anse annat än att SFF blivit totalt överkört! Gång efter annan har FVM:s hantering av sina samlingar varit föremål för kritik. Oftast har det mynnat ut i insikt att en bättre dialog krävs mellan flyghistoriskt kunniga och FVM. Nu är dock måttet rågat, nu krävs åtgärder! Det måste vara första gången (rätta mig om jag har fel) som ett museum skrotar ett historiskt värdefullt föremål ur sina samlingar. Det visar klart och tydligt på en helt oacceptabel strategi där fler fpl i liknande situation kan stå på tur.

Vad kan vi tillsammans som förening göra? Tillsammans är vi troligen de enda med kraft nog att kunna påverka! En skarp protest följt av en tydlig åtgärdsplan med frekventa möten skulle i någon annan verksamhet vara en naturlig inledning. Var står vår styrelse? Jag efterlyser också mer öppenhet kring de flygrådsmöten som nämnts för att den negativa FVM opinion och förvirring kring SFF som skapas kan vända.

Nicklas
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Även om man inte blir direkt förvånad måste man ändå fråga sig om detta verkligen är sant.
Mycket av galenskap har man stött på, men vad skulle motivera en skrotning av 37-1?
Att den skulle vara så förstörd efter åren framför flygvapenmuséum att endast skrotning återstår har jag svårt att tro.
Att den första prototypen av en flygplantyp har ett extra stort historiskt värde borde även en museal byråkrat utan flyganknytning förstå.
Jag måste nog betvivla detta rykte till dess att jag får se bildbevis från skrottuggen.
Skulle det vara sant att man skrotat 37-1 är det bara att beklaga och inse att ingenting går säkert i dom flyghistoriska samlingarna.
Jag var själv aktiv både inom ÖFS och vid flygvapenmuséum på 80-talet och så mycket kan jag säga att dylika helgerån skulle aldrig ha begåtts under den tidseran.
Kanske berodde det på att den dåvarande ledningen och verksamma individer vid muséet hade flyganknytning och förstod vad dom olika objekten hade för flyghistoriskt värde.
Skulle det stämma som påstås är, i mina ögon, definitivt förtroendet förbrukat hos den nuvarande ledningen för flygvapenmuséum.
Hälsningar
//EK
Bengt Ekbladh

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lite märkligt.
Tyckte mig nyss se en bild på "37-1:s instrumentpanel, med
text om skrotningen på forumet.
Ja, Om det nu har hänt, skrotningen av 37-1.
När hände det ?

Bengt
Erling Norberg
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
Ort: Eskilstuna

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Erling Norberg »

Mycket märkligt det här med skrotningen av Viggenprotoypen.
Finns det ingen i SFF:s styrelse eller någon i ledningen på Flygvapenmuseum som läser detta forum och kan ge ett vettigt besked?

Eller är sanningen så obehaglig att ingen vill uttala sig?

mvh Erling Norberg
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Nu får ni lita på det som skrivs trots att jag inte kan förse er med bildbevis! Det finns flera källor till att 37-1 skrotats. En av dem är Svedinos Björn Svedfelt, som erbjudits kärran men pga platsbrist ej kunnat ta tillvara flygplanet. Har har dock tagit tillvara panelen efter skrotning och har den nu i sin Viggenutställning. Jag personligen har även fått information från annan mycket tillförlitlig källa.

Som någon skrev till mig är jag säker på att 37-1 hade kunnat räddats med en vettig lösning OM bara informationen att hon planerades att skrotas spridits i god tid till bla SFF:s medlemmar.

Frågan kvarstår, visste SFF om detta och hur ska vi som förening nu agera?
Jag accepterar inte som betalande medlem en tystnad för att om möjligt behålla en god relation till FVM! Vi har tillsammans ett ansvar att på bästa sätt förvalta vårt flyghistoria och detta är ett mycket starkt bevis på att VI som förening misslyckas.

Nicklas
Senast redigerad av Nicklas Lennartsson den 31 jul 2012, 06:50, redigerad totalt 2 gånger.
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Lars Larsson »

Fruktansvärt frustrerande.... :cry:

Känner att det måste bli ett slut på misshandeln från FVM:s sida av vårt flyghistoriska arv.
Det är ju inte bara 37-1, nyligen gick ju ett antal delar (bland annat en mycket ovanlig Fritz X -raket) till spillo i ett konstverk i Arboga, ett plan med trästomme (Vampire) lämnas ute under vintern, landets sista Fairey Firefly försvinner utomlands på obestämd tid och går ett okänt öde till mötes...

Allt detta sker dessutom helt utan någon som helst förklaring från FVM:s sida :evil:

Vad kan vi göra ? Vilka bör kontaktas ?

Media:
Kvällspressen borde vara intresserade av att prototypen till Viggen skrotas av FVM lagom till SAAB:s 75-års jubileum.
Någon borde tipsa dom (kan göras anonymt), om det inte redan är gjort...

Politikerna:
Här räcker det inte att agera som privatperson, här måste SFF eller någon annan organisation ta sitt ansvar och agera för att man något ska hända. Och det räcker inte att kontakta dom lokala politikerna eller ledningen på FVM eller SFHM, då kommer ingenting att hända.Det här måste upp på en högre nivå. Det är departementssekreterarna på kulturdepartementet som gallrar vad som når kulturministern, så det är dit man ska vända sig.

SAAB:
Flygplanstillverkaren SAAB fyller som sagt var 75 år i år. Att FVM kör prototypen till en av deras största produkter till skroten borde få dom att åtminstone höja på ögonbrynen tycker man..

Mycket tråkig historia, skandalöst...

/Lars Larsson
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Allt detta sker dessutom helt utan någon som helst förklaring från FVM:s sida
Det enda vi vet med säkerhet är som sagt att det pågår flygrådsmöten mellan SFF och FVM. Men vad sägs där? Vi medlemmar får inte någon feedback...
Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Jan Forsgren »

Om FvM på detta sätt kan göra sig av med 37-1, kan frågan ställas om Vickers Varsity (den enda i landet), Canberra, DC-3 och Pembroke (som alla har förvarats utomhus alltsedan de överfördes till FvM) också löper risk att skickas till skroten. Man kan fråga sig hur det kommer sig att 37-1 inte fick plats i Etapp 3, som belyser Sverige och Kalla kriget, under vilket Viggen var det största flygindustriprojektet och kom att utgöra ryggraden i Flygvapnet?

M V H

Jan Forsgren
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Jan Forsgren skrev:Man kan fråga sig hur det kommer sig att 37-1 inte fick plats i Etapp 3, som belyser Sverige och Kalla kriget, under vilket Viggen var det största flygindustriprojektet och kom att utgöra ryggraden i Flygvapnet?
Jan Forsgren
Jag försvarar INTE skrotningen av 37-1...MEN...Flygvapenmuseum ska väl i första hand belysa utvecklingen av de militära luftstridskrafterna
här i Sverige och då passar faktiskt inte prototyper in på just detta museum!

Som det nämns/påpekas på LAE-bloggen, så hade det faktiskt varit bättre att SAAB hade haft en flygavdelning på sitt museum där både Saab 210 och
37-1 hade kunnat visats.

Du Jan F, det finns faktiskt just en Viggen redan (37108), i Etapp 3.

Vet någon om Teknikland i Östersund blev erbjudna 37-1, de är ju ändå officiellt klassade som ett "Viggen museum" ?! :D

/ Tommy
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Per Björkqvist »

Teknikland/SFF J/H, har blivit tillfrågade som Sveriges Viggenmuseum om vi ville ta emot 37-1.
Dock har vi akut utrymmesbrist och inga möjligheter att visa eller förvara den inomhus på ett bra sätt,så det blev ett nej.
Prototyper i alla ära,och visst är de i sig unika,men varje museum har ju sina ramar och en "röd tråd" att gå efter.
Som sagt,synd att inte SAAB har en samling med sina unika prototyper,där hade de naturligtvis platsat allra bäst!
Många har ju synpunkter på att det skrotas rena skogsvrak till höger och vänster..men man kan inte spara allt bara för sparandets skull.
Hur många serieDrakar och -Viggar finns inte sparade i fint skick exempelvis?
Fullt tillräckligt idag enligt min mening i antal,de ska tas om hand också på ett bra sätt, för att kunna visas för framtida generationer.
Jämfört med många andra typer i FV som ändå tjänstgjort som huvudtyp på många flottiljer, och knappt en plåtbit existerar idag,B 5 och J 30 exempelvis.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Resonemanget som du har där Per förstår jag - det går inte att spara på allt. Men om man skulle vägt 37-1 mot en JA 37, vilken som, så hade den senare haft klart företräde inom SFHM/FVM.

Men som det skrevs: Flygplanet hamnade efter det att man slutade flyga det hos Flygvapenmuseum (FVM). Det skrotades alltså inte då, på 70-talet - Viggenprototypen tilläts att bli en del av vårt flyghistoriska arv.

Man måste tänka på det flyghistoriska arvet, förvalta det på bästa sätt, kommunicera utåt om bevarandeproblematiken. Att hänga upp sitt resonemang på uttrycket "finns inte i vårt uppdrag" är enkom en dålig förevändning, då förstår man inte vad man är satt att förvalta. Hur många av oss har vetat att 37-1 har riskerat skrotning? Jag har inte sett något i tryck, t ex i SFT. M a o, man har inte hos SFHM/FVM uttömt alla alternativ för ett eventuellt bevarande innan man skickat 37-1 till tuggen. Detta kan man väga in ifall man grunnar på en JO-anmälan...

Är SFHM/FVM rädd för att det ska vara någon form av "bad will" att söka hjälp via andra kanaler än de gängse sittningarna med olika museer etc?
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Klas Andersson »

En sak är säker nu ! planet är borta för evigt ! och det hände nu 2012 !!
den hade stått ute i många år ! liksom många andra plan !
skrotning är i ett framtida historiskt perspektiv totalt sinnessjukt !
Det hade inte kostat NÅGOT ! att bogsera iväg det till någon undanskymd plats och möjligen dra några presenningar över det .......

eller låtit någon .....varför inte en privat ? ta över ansvaret !!
vad jag har förstått så är det DYRT ! att skrota !

ALLA alternativ hade väl varit bättre än att förstöra det ? eller ? :shock:
att det sen var just en prototyp gör ju det hela rent kriminellt ?

till och med att ge det till Danskarna !! hade ju i detta fallet varit bättre :? :?
nu kördes den väl troligen till STENA i Halmstad ?
varför inte kört den till Teknikland istället ?
förstår Per om dom inte har plats för den där ...MEN nån skogsdunge finns det väl där där den kunde stått !
då hde den ändå funnits bevarad ! inte behövde den vara INNOMHUS eller vara till visning!!


Personligen ger jag inte ett ruttet lingon ! för SFFs möjligheter att påverka dom som beslutar .....
historin har ju visat att de skiter fullständigt i vad SFF och andra organisationer tycker .

"Möten" jaha ..... vad har dom lett till ?
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Lars Larsson »

Jag kan också förstå Pers resonemang ovan - det går inte att spara på allt.
Ska man hårddra det så är det inte Flygvapenmuseums uppgift att bevara 37-1, den har aldrig varit i tjänst hos Flygvapnet.

Men:
Det ger inte Flygvapenmuseum rätten att skicka 37-1 till skroten!

Det är inte som representant för Flygvapnets användande av system 37 Viggen som den är viktig, det är som en del av vår industri- och teknikhistoria den är en milstolpe.
Och som sådan är den som sagt en mycket viktig del av vårt flyghistoriska arv!!
Det borde göra den intressant för många museum, privata som statliga. Och då menar jag inte bara dom med flyganknytning,det finns ju 35:or på både Mannaminne och High Chaparall.

Om det till sist bara handlar om utrymme borde det inte vara så svårt att ha gjort ett byte ?
Västerås Flygmuseum har till exempel 37-6. Det borde inte spela någon roll för dom om det är den första eller den sjätte prototypen dom har.
Då borde man ha kunnat byta ut 37-6 mot den värdefullare 37-1. Västerås hade fortfarande haft en 37:a och 37-1 hade fått leva vidare.
Det är sådant man borde diskutera på flyghistoriska rådsmöten mellan FVM och SFF. Kan man tycka.....

Det är möjligt att det finns många anledningar att just 37-6 finns i Västerås, men det var som sagt var bara ett exempel. Borde finns gott om andra 37:or man kunde ha gjort ett byte med annars...

/Lars Larsson
MarGus
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2011, 22:22

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av MarGus »

Lars Larsson skrev:Västerås Flygmuseum har till exempel 37-6. Det borde inte spela någon roll för dom om det är den första eller den sjätte prototypen dom har.
Då borde man ha kunnat byta ut 37-6 mot den värdefullare 37-1. Västerås hade fortfarande haft en 37:a och 37-1 hade fått leva vidare.
Men är den verkligen värdefullare för Västerås? Jag vet inte, men jag tror inte det...
Mycket av "charmen" med 37'an i Västerås är ju att den är "uppskuren" och att man ser hur den ser ut under skalet, gå upp på vingen, titta undertill osv. Det gör mycket för mig som besökare där jämfört med ett plan undanställt i ett hörn.
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Lars Larsson »

Ok, visste inte att den var uppskuren, har inte varit i Västerås.I det fallet kan jag förstå att den fyller sin funktion bättre än 37-1.

Men hur som helst så var Västerås bara ett exempel, min poäng var att det hade varit bättre att byta ut den mot någon av dom deponerade 37:orna istället för att skrota 37-1.

/Lars L
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av ing »

Det saknas fakta och bakgrund i denna diskussion! I nästa vecka, när personalen på FVM är tillbaka efter semestern, kommer jag att ta upp frågan och diskutera den med rätt personer på FVM . Kommentarerna i tråden ovan från Per Björkqvist speglar bra det dilemma som finns för FVM (och andra flygmuseer). Utrymme och resurser för att restaurera/bibehålla flygplan och föremål är alltid begränsade, och tvingar fram beslut om att satsa på utvalda objekt. För de som besökt FVM nyligen så är det tydligt att Tp 85 Caravelle, som nu placerats framför FVM på gräset till vänster, nu är inne i ett restaureringsskede med puts och konservering för att motstå vädrets krafter. Canberra och Varsity står sedan på tur - detta som exempel på hur FVM jobbar.
Jag återkommer på Forum när jag fått diskutera med FVM om 37-1 status.

Stieg Ingvarsson, SFF ordförande
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF styrelse ,, Vakna och REAGERA!!!

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Har i efterforskningar senaste dagarna fått info från annat museum, som bekräftat att de också fått förfrågan, att FVM försökt hitta någon som skulle kunna ta hand om 37-1 men inte lyckats. Instrumentpanel är enligt uppgift bevarad. FVM skall före skrotning ha mätt upp och fotodokumenterat flygplanet i detalj, så de har tydligen varit medvetna om värdet.
Man frågar sig också om ÖFS, som står FVM nära varit informerade?
Sedan vill jag verkligen beklaga att inte ansvariga för FVM vill vara med och försvara eller förklara sig på detta forum. Enligt info jag erhållit skall tom anställda vid FVM fått förbud att skriva på vårt forum.
/Sven-Erik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

ing skrev: Jag återkommer på Forum när jag fått diskutera med FVM om 37-1 status.

Stieg Ingvarsson, SFF ordförande
När forumet vet att FVM låtit skrota 37-1 så är det inte så mycket status att diskutera. Det är ganska hårda fakta - det tycker åtminstone jag. Tydligt är att just 37-1 "vara eller icke vara" inte verkar ha varit uppe i de rådssammanträden som förekommer mellan FVM och SFF. Eller?
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Stellan »

Per Björkqvist skrev:Teknikland/SFF J/H, har blivit tillfrågade som Sveriges Viggenmuseum om vi ville ta emot 37-1.
Dock har vi akut utrymmesbrist och inga möjligheter att visa eller förvara den inomhus på ett bra sätt,så det blev ett nej.
Prototyper i alla ära,och visst är de i sig unika,men varje museum har ju sina ramar och en "röd tråd" att gå efter.
Som sagt,synd att inte SAAB har en samling med sina unika prototyper,där hade de naturligtvis platsat allra bäst!
Många har ju synpunkter på att det skrotas rena skogsvrak till höger och vänster..men man kan inte spara allt bara för sparandets skull.
Hur många serieDrakar och -Viggar finns inte sparade i fint skick exempelvis?
Fullt tillräckligt idag enligt min mening i antal,de ska tas om hand också på ett bra sätt, för att kunna visas för framtida generationer.
Jämfört med många andra typer i FV som ändå tjänstgjort som huvudtyp på många flottiljer, och knappt en plåtbit existerar idag,B 5 och J 30 exempelvis.
Om inte ens Sveriges Viggenmuseeum egentligen tycker att en Viggenprototyp är väl att bevara så är väl saken avgjord, för inte är väl "Viggenprototyp" skäl nog för at ingå i samlingen? Va där i så fall den "röda tråden"? Om platsbrist är ett så tungt vägande skäl så kan man väl hugga upp allt som i dagsläget inte får rum i ordinarie samlingar på FVM? Om prototypen stått så länge så borde man väl kunnat vänta ett tag till för att få till en lösning framöver.
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Fredrik Lager »

Det här var minsann en tråd innehållandes en hel del upprörda känslor!
Förståeligt naturligtvis! Det är självklart synd och skam att man nu skrotat 37-1.

MEN, det som jag tycker är mest beklagligt i denna tråd är att det finns sååå många olika personer som har den fasta uppfattningen on att NÅGON borde ha gjort något, NÅGON borde ha stoppat det här och NÅGON borde ha tagit emot flygplanet i fråga.

Det pekas med stora pekfingret mot Teknikland och Västerås flygmuseum. "NI borde ha tagit emot det, varför gjorde NI inte det?!".

Platsbrist har angetts som anledning, en anledning som i mina öron är fullt förståelig. Får den inte plats så får den inte plats. Så enkelt är det, även om det smärtar.

Men åter till påstående om "NÅGON" och "NI".
Finns det någon bland er som tyckt "någon" och "ni" som på egen hand har försökt lösa en eventuell placeringsfråga av detta flygplan?

Förmodligen inte va?! För det är nämligen typiskt svenskt att tycka att saker och ting måste lösas, men av någon annan än en själv!

Personligt ansvar tror jag det kallas!
Varför fråga, får ändå inga svar..
Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Johan Kjellin »

Fredrik Lager skrev:Men åter till påstående om "NÅGON" och "NI".
Finns det någon bland er som tyckt "någon" och "ni" som på egen hand har försökt lösa en eventuell placeringsfråga av detta flygplan?

Förmodligen inte va?! För det är nämligen typiskt svenskt att tycka att saker och ting måste lösas, men av någon annan än en själv!

Personligt ansvar tror jag det kallas!
Jag tror med stor säkerhet att de flesta härinne inte hade en susning om skrotningen. Däremot har kontakter knutits med museum - med folk som kanske inte ens läser/skriver här - och därifrån inte sett något bättre alternativ än skrotning. Och därför har ingen här haft möjlighet att påverka beslutet.

Problemet är att alla inte är aktiva på SFFs forum. Det finns garanterat en äldre skara eldsjälar som inte skriver här utan jobbar i det tysta i sina museum eller hangarer. Självklart är detta ett eget val man gör men det är synd då mycket kunskap och flyghistoria går förlorad. Samma sak med FVM och deras frånvaro i forumet.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Per Björkqvist »

Apropå Teknikland/SFF J/H, och den "röda tråd" vi har vid vårt museum så vill jag klargöra följande:
Vi vill visa Jämtlands flyghistoria,både militärt och civilt.Helt enkelt.
Museet har vid ett flertal tillfällen blivit erbjuden flygplan, som man kan tycka vara intressant,men som faller utanför ramen pga ovanstående.
Sedan att vi är Sveriges Viggenmuseum, är en bonus av att vi sedan länge har fem kompletta Viggar i olika versioner.
MEN dessa härrör återigen från vårt intresseområde,dvs den "röda tråden".
Alla Viggar vi har kommer just från F 4,undantaget är en AJ från F 15 som blev vår första tilldelning av typen, då museet var i sin linda ,och framför allt,vi hade plats!
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Viggenprototypen skrotad!

Inlägg av Lars Larsson »

Fredrik Lager skrev:Det här var minsann en tråd innehållandes en hel del upprörda känslor!
Förståeligt naturligtvis! Det är självklart synd och skam att man nu skrotat 37-1.

MEN, det som jag tycker är mest beklagligt i denna tråd är att det finns sååå många olika personer som har den fasta uppfattningen on att NÅGON borde ha gjort något, NÅGON borde ha stoppat det här och NÅGON borde ha tagit emot flygplanet i fråga.

Det pekas med stora pekfingret mot Teknikland och Västerås flygmuseum. "NI borde ha tagit emot det, varför gjorde NI inte det?!".

Platsbrist har angetts som anledning, en anledning som i mina öron är fullt förståelig. Får den inte plats så får den inte plats. Så enkelt är det, även om det smärtar.

Men åter till påstående om "NÅGON" och "NI".
Finns det någon bland er som tyckt "någon" och "ni" som på egen hand har försökt lösa en eventuell placeringsfråga av detta flygplan?

Förmodligen inte va?! För det är nämligen typiskt svenskt att tycka att saker och ting måste lösas, men av någon annan än en själv!

Personligt ansvar tror jag det kallas!

För andra gången:

Jag tog bara Västerås Flygmuseum som exempel ovan, jag har inte pekat något finger åt dom.
Läs mina inlägg ovvan igen så kanske du förstår.

Lite märkligt att du i ditt inlägg försöker lägga över delar av ansvaret för skrotningen av 37-1 på medlemmarna av det här forumet :shock: Om det är någon som har personligt ansvar så är det den/de som tog beslutet om skrotning utan att sprida informationen inom flygsverige att den hotades av skrotning. Bara inom SFF finns 5000 medlemmar, att tro att alla dom 5000 bara gnäller och är ointresserade av att ställa upp för att hitta en plats där 37-1 kunde ha förvarats är både oförskämt och naivt...

Problemet är att informatinen om planerna på skrotning inte har spridits, inte att det saknas engagemang hos besökarna av det här forumet :evil:

/Lars Larsson
(Som inte känner något personligt ansvar för att 37-1 skrotats. :twisted: )
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"