Draken i musikvideo

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mattias Jansson

Draken i musikvideo

Inlägg av Mattias Jansson »

Hej

Jag är alldeles nyregistrerad och jag har en fråga som har flyganknytning, men kanske inte alldeles klockrent...
Jag såg nyligen en musikvideo på YouTube med det gamla 90-talsgrungebandet Soundgarden.

http://www.youtube.com/watch?v=XmIqIVxUuKs

Vid 4:00-4:05 i videon överflygs bandmedlemmarna som befinner sig i ett sandlökenlandskap av ett J35 Draken. Man ska då komma ihåg att låten och videon gjordes 1996, då datoranimerade bilder var mycket dyra och inte alls lika realistiska som idag, så det kan nog sägas vara ganska säkert både att de verkligen befinner sig i en öken, samt att det verkligen är ett Draken-plan som flyger. Men hur hänger det ihop? Öknar finns i USA och det är ett amerikanskt band, men finns det (eller snarare fanns det på 90-talet) flygfärdiga J35 Draken i USA?

Kan någon möjligen hjälpa med litet tips, för att se ett svenskt stridsflygplan dyka upp i en amerikansk musikvideo (som INTE gjorts av någon svensk regissör som Jonas Åkerlund eller så) förvånade mig en smula.

Hälsningar Mattias J
Martin Hellberg

Re: Draken i musikvideo

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej !

Jag misstänker att det är en f.d. svensk J 35D som kom till USA i samband med en bytesaffär. Tanken var inte att flygplanet skulle tas i flygande bruk men så blev det.
Du kan hitta mer om detta flygplan om du söker på 35350 här på forumet. Då kommer du till http://forum3.sff.n.se/search.php

Förutom detta flygplan finns det några f.d. danska 35:or som hittat vägen till USA och flugits där.

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg

Inlägg av Martin Hellberg »

...och du som nyregistrerad medlem hälsas naturligtvis välkommen hit! :D
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kollat igenom videon lite snabbt och det ser ut som en av de danska Drakar som hamnade i USA , efter det att typen fasades ut i Flyvevåbnet 1993/94. Kolla vid 4:04 - stora fälltankar...
Användarens profilbild
Björn Ek

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Den blanka finishen, stora fälltankar, nosen med lasersikte? och det röda antikollisonsljuset undertill på bakkroppen indikerar helt klart en F 35 eller en TF 35.
Det finns eller fanns åtminstone ett gäng sådana hos FTPS på Mojave airport.
Hälsningar
//EK
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"