Hittade en bild på en MD-11 strax efter start från Arlanda på G-krafts forum: http://www.aviationphotos.nu/temp/HZ_AF ... 080628.jpg
Jag tycker det ser ut som skevrodren samverkar med flapsen (och i fallet MD-11 även med slatsen) i strävan att skapa lyftkraft. Är det rätt uppfattat? Och har man i så fall möjlighet till samma konfiguration/samverkan under approach och landning? I de fartområden man rör sig inom under dessa båda faser av en flygning får man uppenbarligen god/acceptabel kontroll i rollplanet även om skevrodren samverkar med flapsen?
Och till sist - har ett svagt minne att Twin Otter hade en liknande finess med skevrodren. Några andra flygplantyper som har möjlighet till/standardmässigt använder denna samverkan flaps/skevroder?
mvh/
goran
Skevroder som "extra" flaps
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skevroder som "extra" flaps
En sådan sammankoppling är ett gammalt knep, även om det kanske utförts på ett annorlunda sätt (jag vet inte hur det görs idag). J 29:an hade det i början så att när klaff tog ut, droppade även skevrodren något. Men det hade sina nackdelar, det var lättare att få en överstegring av yttervingen, så funktionen togs bort.goran skrev: ...
...Några andra flygplantyper som har möjlighet till/standardmässigt använder denna samverkan flaps/skevroder?
mvh/
goran
Det förekom även på andra anbitiösa konstruktioner som exempelvis Bf 109, An-2 och Dornier Do 27, se t ex http://de.wikipedia.org/wiki/Auftriebshilfe.
Lars S
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Skevroder som "extra" flaps
Inte bara det, utan under hela flygningen kan skevrodren på vissa MD-11 avvika från normalläget.goran skrev:Och har man i så fall möjlighet till samma konfiguration/samverkan under approach och landning?
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Firman jag flyger för just nu har ett antal Cessna 402B som jag börjat köra med för ett tag sen. Normalt har den vanlig klyvklaff, men en av kärrorna har sk Fowlerflap där hela klaffen åker ner bakom vingen vilket ger betydligt större vingyta. Samtidigt ser man hur båda skevrodren kommer ner en aning på samma sätt som beskrivet tidigare. Men nåt jag inte visste förut var att höjdrodret dessutom är kopplat till hela det här arrangemanget. För att kompensera att flygplanet blir rätt så framtungt när klaffen kommer ut hela vägen ändras hela höjdrodrets läge automatiskt! Förmodligen en lösning som finns på fler flygplan men som jag aldrig hört talas om. Man lär så länge man lever!
Ett kuriosum med Fowlerflap på 402 är att man inte kan ta ut hela klaffen med bakre dörren nedfälld. Viktigt att komma ihåg när man gör sin preflight check på backen innan flygning annars knölar man till bakkanten på klaffen rätt dyrt!
Ett kuriosum med Fowlerflap på 402 är att man inte kan ta ut hela klaffen med bakre dörren nedfälld. Viktigt att komma ihåg när man gör sin preflight check på backen innan flygning annars knölar man till bakkanten på klaffen rätt dyrt!